Aerox 2t loopt waardeloos bij koude motor.

Shampoo

Member
Hoi scooterfanaten,

Mijn Aerox loopt zeer slecht met een koude motor. Hij start goed maar zodra ik wat gas geef wil hij bijna uitvallen. Na ongeveer 3a4 minuten voorzichtig rijden, lijkt de Aerox het weer wat beter te gaan doen. Het valt me op dat de scooter niet veel meer toeren maakt dan bij een warme motor. Zou dit een probleem kunnen zijn met de elektrische choke? Ik begrijp de werking hiervan maar als hij stuk is zou in mijn geval het stiftje maximaal naar buiten blijven staan zodat de carburateur geen extra rijk mengsel kan geven toch? Is dit überhaupt mogelijk? De bougie is na een tijd volgas of halfgas altijd mooi koffiebruin. Ik heb pas dit weekend tijd om het probleem op te sporen. Zijn er nog meer dingen die mijn probleem kunnen veroorzaken? Er zit trouwens een 12mm Gurtner carburateur op met de carburateur verwarming aangesloten. Gr Robin
 
Advertisement - register to remove this

Hoi, tijdje geleden heb ik dit ook gehad. Aerox gekocht van een zaak, met startproblemen. Eerste gedachte was al de elec choke, en hierbij was in mijn geval dat de contactpuntjes van de stekker helemaal gecorrodeerd waren. hierna startte hij al iets beter, maar nog niet helemaal goed. Hierna heb ik mijn carburateur schoon gemaakt, en startte hij ineens goed.
 
Carb schoonmaken en een nieuwe bougie kan nooit kwaad om daar mee te beginnen ;)
Bougie is nog geen 500km oud. De carburateur had ik nog niet zolang geleden schoongemaakt maar ik zal het dit weekend opnieuw doen. Met een warme motor loopt hij half gas ook niet zo lekker. Het gas is dan moeilijk te doseren. Het is dan alles of niets zeg maar. Het valt me ook op dat de scooter niet of nauwelijks reageerd op de luchtstel en stationairschroef. Hij staat nu 1 1/2 slag uit en het toerental veranderd niet als ik hem verder open of dicht draai. Eigenlijk wil ik er een goede gebruikte 17.5 dellorto op zetten maar deze zijn lastig te vinden lijkt het wel.
 
Toerental moet je aan het schroefje met het veertje wat er naast zit draaien.

Verder zijn dat de eerst dingen die we dan beginnen te controleren vandaaruit kun je verder zoekenbij bijvoorbeeld je choke die blijft hangen.

En voor die 17.5mm kun je net zo goed meteen een nieuwe pakken voor die paar euro aanstaren
 
Het is mij bekend hoe ik mijn carburateur moet afstellen. Als ik mijn scooter met warme motor op een mooi toerental stationair laat draaien, veranderd het toerental niet of nauwelijks als ik aan de luchtstelschroef draai. Ik heb al een grotere sproeier geprobeerd maar dan verzuipt hij merkbaar. Hij lijkt het het beste te doen met een 70 sproeier. Ik kan niet ontdekken dat hij ergens valse lucht aanzuigt. Zou een nieuw luchtfilter element wellicht uitkomst bieden? Ik overweeg zeker om een nieuwe 17.5 dellorto te kopen maar ik heb in korte tijd al zoveel geld in mijn Aerox gepompt dat dit maar even moet wachten. Mijn auto heeft ook nog wat liefde nodig haha.
 
Je toerental hoort ook niet te veranderen als je aan je luchtstelschroef draait. Toerental veranderd.als.je aan de stationair schroef draait.

En wat voor kleur heeft je bougie? Die verklapt vaak een hele boel. Nieuw element kan nooit kwaad natuurlijk. Liep ie altijd al.beroerd.of ben je aan het sleutelen geweest.en het een en ander vervangen en is het toen begonnen? Als je eerst zonder problemen hebt gereden en niks hebt vervangen hoef je je sproeier ook niet te veranderen
 
Ik heb een nieuwe Stage6 50cc steetrace, Malossi multivar en een Leovince tt gemonteerd een maand of 2 geleden. De scooter heeft daarna nooit echt super gereden. Alleen volgas met een warme motor rijdt hij erg goed. Stage6 adviseert eigenlijk een grotere carburateur om het maximale uit de cilinder te halen. Vandaar mijn voorkeur voor de 17.5 ipv de 12mm. Ik ben van een 66 naar een 70 sproeier gegaan. Qua afstelling ben ik er bijna maar nu loopt hij erg rot bij een koude motor. De bougie is mooi koffie bruin na zowel een poosje volgas als halfgas te hebben gereden.
 
Gisteren heb ik mijn carburateur opnieuw schoongemaakt. Helaas zonder enig resultaat. Ik heb de knoop maar doorgehakt en een nieuwe Dellorto 17.5 carburateur besteld. Omdat ik niet van half werk houd, ga ik het gehele inlaat traject vernieuwen. Nieuwe membraan plaatjes (carbon), spruitstuk+pakking, electrische choke, aanzuigbuis luchtfilter en een nieuw Malossi luchtfilter element. Hopelijk gaat mijn Aerox hiermee wel naar behoren rijden nadat ik hem goed heb afgesteld.
 
Gisteren heb ik de nieuwe Dellorto 17.5 mm gemonteerd op mijn Aerox inclusief nieuwe membraan plaatjes, spruitstuk, elektrische choke en Malossi luchtfilter element. De scooter rijdt nu vele malen beter. Het gas is veel beter te doseren en de trekkracht is ook enorm toegenomen.
Tijdens de demontage van de 12mm carburateur viel me op dat het bochtje bovenop de carburateur waar de gaskabel door loopt erg mobiel was. De Dellorto heeft dat niet. Zou het kunnen dat de carburateur daar stiekem toch valse lucht heeft getrokken?
De Dellorto 17.5 was in mijn mijn geval plug en play. Na een uitgebreide proefrit was het niet echt nodig om de stationair en/of luchtschroef bij te stellen. De reeds gemonteerde 80 sproeier lijkt vooralsnog ook precies goed. De bougie zag er ook keurig uit. Ik heb wel het vermoeden dat ik de standaard drukveer nu moet vervangen door een witte of zelfs gele.
Hoe de motor loopt met een koude motor, heb ik nog niet kunnen ervaren. Strakjes maar even een rondje rijden om te kijken of dit ook verbeterd is.
 
En hoe loopt het nu?
Wegens omstandigheden had ik nog geen tijd om het eea te proberen. Vanmorgen wilde ik de scooter pakken naar mijn werk maar hij wilde het niet doen. Na heeeel lang starten begon hij uiteindelijk stationair te lopen maar telkens als ik voorzichtig iets gas probeerde te geven viel hij uit. Balen dus en besloot dus maar met de auto te gaan. Zojuist probeerde ik hem weer te starten. Het was wat warmer dan vanmorgen en hij sloeg direct aan. Maar weer als ik wat gas gaf, sloeg hij af. De bougie was wat nattig dus besloot ik hem te starten zonder luchtfilter. Nu kon ik wel wat gas geven maar hij had het nog steeds moeilijk. Ik denk dus dat hij teveel benzine krijgt. Er zat een 80 sproeier reeds afgemonteerd in de Dellorto. Ik zit nu te denken om morgen een 74 of 76 sproeier te gaan halen. Ik ben benieuwd hoe hij daarop reageerd.
 
Vanavond heb ik een 74 sproeier gemonteerd en de scooter lijkt het al veel beter te doen. Toen de vlotterbak eenmaal gevuld was, starte hij direct en gaf goed respons op het gas. Ik heb nog even een stuk gereden en dat ging ook best goed. Ik moet de carburateur nog wel wat bijstellen nu want hij loopt met een warme motor iets te hoog stationair. Omdat ik half in het donker aan het sleutelen ben, wordt dit pas aankomend weekend. De Aerox trekt nu veel beter/harder dan met de 12mm carburateur maar het valt me op dat de top zo'n 10km/h lager ligt. Eerst ging hij ruim over de 90 (op de teller) maar nu iets over de 80. Persoonlijk denk ik dat mijn rolletjes nu iets te licht zijn en dat de standaard drukveer vervangen moet worden door een witte.
 
Vorig weekend ben ik best een aantal uurtjes bezig geweest om mijn afstelling te optimaliseren. Rollen verzwaard van 3.6 naar 4gr, standaard drukveer vervangen door een witte van Malossi en de 74 sproeier vervangen door een 76. De Aerox rijdt nu super lekker. Trekt lekker hard voor een 50cc en ik heb mijn top van 90+ ook weer terug. Mijn oorspronkelijke probleem is helaas nog steeds niet verholpen. De scooter slaat met heel veel moeite aan met een koude motor. Als hij eenmaal aanslaat duurt het een aantal minuten voordat ik wat gas kan geven. Als de motor iets warm is kan ik over het volledige vermogen beschikken. Wat gaat hier toch mis? Het gehele inlaattraject is vernieuwd en zuigt absoluut geen valse lucht. Diverse bougies geprobeerd, kleinere of grotere sproeiers, vonk gecontroleerd maar het probleem blijft. Wat zie ik toch over het hoofd?
 
OK.
Maar werkt hij ook ?

Carb afstellen met warme motor is goed.
Maar soms moet je hem zelfs een kwart of halve slag geven als hij slecht begin ;-)
Als ik de werking van een elektrische choke goed begrepen heb, staat hij altijd open als deze geen stroom krijgt. Naarmate de motor warmer wordt, sluit het pennetje van de choke het extra rijke mengsel af toch? Welke spanning zou ik op de stekker van de choke moeten meten? Gewoon 12v? En moet ik dit meten met contact aan of met draaiende motor? Denk je dat ik de luchtstelschroef verder uit moet draaien of juist in? Eerlijk gezegd begin ik de moed wat op te geven. Als ik de scooter pak, wil ik dat hij het direct doet. Zoniet pak ik lekker warm de auto haha
 
Als ik de werking van een elektrische choke goed begrepen heb, staat hij altijd open als deze geen stroom krijgt. Naarmate de motor warmer wordt, sluit het pennetje van de choke het extra rijke mengsel af toch? Welke spanning zou ik op de stekker van de choke moeten meten? Gewoon 12v? En moet ik dit meten met contact aan of met draaiende motor? Denk je dat ik de luchtstelschroef verder uit moet draaien of juist in? Eerlijk gezegd begin ik de moed wat op te geven. Als ik de scooter pak, wil ik dat hij het direct doet. Zoniet pak ik lekker warm de auto haha
Het klopt dat hij het altijd doet en naarmate de scooter warmer wordt begint het hars (dacht ik) vloeibaar te worden en wordt het extra kanaal weer afgedopt. Je kunt hem gewoon op de accu zetten, 12v ja.

Wordt in onderstaande video uitgelegd.

Meestal moet je hem een kwart of halve slag in draaien als hij slecht start als het bovenstaande niet werkt.

Had zelf vandaag ook dat de Speedfight slecht wou starten na een tijdje stil gestaan te hebben.
Choke was kapot. Andere erop en direct starten.
 
Back
Top