Aerox 2008 2t varioringen hebben geen effect

H1cky

New Member
Ik heb afgelopen week een Aerox aangeschaft, deze liep op dat moment 70+, zonder varioring. Nou heb ik een aantal varioringen gekocht, 2,3,4mm. Begonnen met 2 en zo opgebouwd. Zo wel 2 als 3mm hadden geen effect op de snelheid. Vervolgens heb ik 4 en 2mm samen gedaan, dus 6mm. Dit zorgde er uiteindelijk voor dat hij 62 km/h ging lopen. Maar wel leek het alsof de snaar begon te slippen op 62/h.
Iemand die mij uit kan leggen wat ik fout doe? Wil graag de scooter zo goed mogelijk proberen terug te voeren.

Reply
Report •••
 
Advertisement - register to remove this

Sparky

Well-Known Member
Je zult ook wel gemerkt hebben dat na mate je dikker ging in varioring het maximale toerental steeg.
Blijkbaar kan jouw brommer die toerentallen redelijk aan en zakt de snelheid maar matig.
Je zou dan zeggen dan doe ik er nog een dikkere varioring in echter dan gaat je blokje draaien op veel te hoge toerentallen (overtoeren) omdat hij niet meer "naar een hogere versnelling kan", echter dit vindt je blokje niet zo leuk en zal veel sneller slijten
Zaak is je brommer te beperken in toerental.

Bij een originele brommer doet met dit op verschillende gecombineerde manieren:
  • Plaatsen van een cdi die niet hoger kan gaan dan een bepaald toerental. (zogenaamde begrensde cdi's)
  • Zorgen dat de riem niet te hoog in de vario kan klimmen door een combinatie van gewicht rolletjes, varioplaat of varioring.
  • Zorgen dat de riem niet te diep in de koppelingspoelie kan komen door sterkte drukveer.
  • Door de flow van brandstof en lucht door het motorblok te beperken door:
  1. Plaatsen van flow-restrictie in luchtfilter.
  2. Plaatsen van een flow-restrictie op de inlaat van je carburateur. (koperen plaatje met gaatjes)
  3. Plaatsen van een flow-restrictie in spruitstuk of membraan.
  4. Plaatsen van flow-restrictie in uitlaat.
  5. Ervoor zorgen dat de gasschuif niet volledig open kan. (bij sommige cv carbs nokje bij het membraan of blokkering maximale verdraaiing halve maan gaskabel)
  6. Punten 1 t/m 5 gecombineerd met een kleinere sproeier.
 
Last edited:

Floris van bommelstijn

Boris the blade
Origineel betreft het Ø 18x23x6,5mm ring.
Dit is echter niet de enige begrenzing, in de standaard uitlaat zit ook een een soort vernauwing in de vorm van een trechtertje.
(zie foto onder bij betstandjes)
Ringen zijn verkrijgbaar vanaf 2 t/m 6mm v.w.b. de vario.

Deze 2 begrenzingen zorgen ervoor dat de scooter niet boven de 48/50km/u komt!
(n.b: standaard maakt het blok ook teveel toeren, maar dit valt binnen de toleranties van het motorblok volgens de fabrikant)
Je moet dus ook de uitlaat weer begrenzen wil je niet teveel toeren maken op de top.
Motor moet immers het vermogen goed kwijt kunnen naar het achterwiel zonder dat deze te heet wordt of overtoeren gaat maken wat slip kan veroorzaken bij de koppeling. Het rollengewicht moet dus goed afgestemd zijn i.c.m. de drukveer.

De sproeiermaat moet dan ook weer iets kleiner als dat er nu inzit.., waarschijnlijk maat 62/64.
Motor dan wederom goed afstellen middels de beide schroeven van de luchtinlaat en het stationair toerental.
Afstellen/fine tunen pas doen met een reeds warme en op bedrijfstemperatuur zijnde motor!

De CDI en de rest kan je achterwege laten....
Het lucht aanzuigbuisje van het luchtfilter hoeft niet echt terug geplaatst te worden.
Aan de andere kant hoeft deze ook niet verwijdert te worden omdat het niks uitmaakt v.w.b. het opvoeren.
Het heeft geen enkel nut op een standaard scooter om deze te verwijderen, het geluid wordt wat donkerder maar verbruikt daardoor ook weer iets meer brandstof als gewenst.
 

Attachments

  • vario-ring-begrenzer-minarelli-aerox-sr_1_1.jpg
    vario-ring-begrenzer-minarelli-aerox-sr_1_1.jpg
    84.9 KB · Views: 2
  • image_3380.jpg
    image_3380.jpg
    47.5 KB · Views: 2
Last edited:

H1cky

New Member
Je zult ook wel gemerkt hebben dat na mate je dikker ging in varioring het maximale toerental steeg.
Blijkbaar kan jouw brommer die toerentallen redelijk aan en zakt de snelheid maar matig.
Je zou dan zeggen dan doe ik er nog een dikkere varioring in echter dan gaat je blokje draaien op veel te hoge toerentallen (overtoeren) omdat hij niet meer "naar een hogere versnelling kan", echter dit vindt je blokje niet zo leuk en zal veel sneller slijten
Zaak is je brommer te beperken in toerental.

Bij een originele brommer doet met dit op verschillende gecombineerde manieren:
  • Plaatsen van een cdi die niet hoger kan gaan dan een bepaald toerental. (zogenaamde begrensde cdi's)
  • Zorgen dat de riem niet te hoog in de vario kan klimmen door een combinatie van gewicht rolletjes, varioplaat of varioring.
  • Zorgen dat de riem niet te diep in de koppelingspoelie kan komen door sterkte drukveer.
  • Door de flow van brandstof en lucht door het motorblok te beperken door:
  1. Plaatsen van flow-restrictie in luchtfilter.
  2. Plaatsen van een flow-restrictie op de inlaat van je carburateur. (koperen plaatje met gaatjes)
  3. Plaatsen van een flow-restrictie in spruitstuk of membraan.
  4. Plaatsen van flow-restrictie in uitlaat.
  5. Ervoor zorgen dat de gasschuif niet volledig open kan. (bij sommige cv carbs nokje bij het membraan of blokkering maximale verdraaiing halve maan gaskabel)
  6. Punten 1 t/m 5 gecombineerd met een kleinere sproeier.
Bedankt voor de reactie!
Post automatically merged:

Origineel betreft het Ø 18x23x6,5mm ring.
Dit is echter niet de enige begrenzing, in de standaard uitlaat zit ook een een soort vernauwing in de vorm van een trechtertje.
(zie foto onder bij betstandjes)
Ringen zijn verkrijgbaar vanaf 2 t/m 6mm v.w.b. de vario.

Deze 2 begrenzingen zorgen ervoor dat de scooter niet boven de 48/50km/u komt!
(n.b: standaard maakt het blok ook teveel toeren, maar dit valt binnen de toleranties van het motorblok volgens de fabrikant)
Je moet dus ook de uitlaat weer begrenzen wil je niet teveel toeren maken op de top.
Motor moet immers het vermogen goed kwijt kunnen naar het achterwiel zonder dat deze te heet wordt of overtoeren gaat maken wat slip kan veroorzaken bij de koppeling. Het rollengewicht moet dus goed afgestemd zijn i.c.m. de drukveer.

De sproeiermaat moet dan ook weer iets kleiner als dat er nu inzit.., waarschijnlijk maat 62/64.
Motor dan wederom goed afstellen middels de beide schroeven van de luchtinlaat en het stationair toerental.
Afstellen/fine tunen pas doen met een reeds warme en op bedrijfstemperatuur zijnde motor!

De CDI en de rest kan je achterwege laten....
Het lucht aanzuigbuisje van het luchtfilter hoeft niet echt terug geplaatst te worden.
Aan de andere kant hoeft deze ook niet verwijdert te worden omdat het niks uitmaakt v.w.b. het opvoeren.
Het heeft geen enkel nut op een standaard scooter om deze te verwijderen, het geluid wordt wat donkerder maar verbruikt daardoor ook weer iets meer brandstof als gewenst.
Bedankt voor het uitgebreide antwoord, hier heb ik zeker wat aan!
 

H1cky

New Member
Origineel betreft het Ø 18x23x6,5mm ring.
Dit is echter niet de enige begrenzing, in de standaard uitlaat zit ook een een soort vernauwing in de vorm van een trechtertje.
(zie foto onder bij betstandjes)
Ringen zijn verkrijgbaar vanaf 2 t/m 6mm v.w.b. de vario.

Deze 2 begrenzingen zorgen ervoor dat de scooter niet boven de 48/50km/u komt!
(n.b: standaard maakt het blok ook teveel toeren, maar dit valt binnen de toleranties van het motorblok volgens de fabrikant)
Je moet dus ook de uitlaat weer begrenzen wil je niet teveel toeren maken op de top.
Motor moet immers het vermogen goed kwijt kunnen naar het achterwiel zonder dat deze te heet wordt of overtoeren gaat maken wat slip kan veroorzaken bij de koppeling. Het rollengewicht moet dus goed afgestemd zijn i.c.m. de drukveer.

De sproeiermaat moet dan ook weer iets kleiner als dat er nu inzit.., waarschijnlijk maat 62/64.
Motor dan wederom goed afstellen middels de beide schroeven van de luchtinlaat en het stationair toerental.
Afstellen/fine tunen pas doen met een reeds warme en op bedrijfstemperatuur zijnde motor!

De CDI en de rest kan je achterwege laten....
Het lucht aanzuigbuisje van het luchtfilter hoeft niet echt terug geplaatst te worden.
Aan de andere kant hoeft deze ook niet verwijdert te worden omdat het niks uitmaakt v.w.b. het opvoeren.
Het heeft geen enkel nut op een standaard scooter om deze te verwijderen, het geluid wordt wat donkerder maar verbruikt daardoor ook weer iets meer brandstof als gewenst.
Even terug komende op uw Antwoord.
Is het mogelijk om hem te begrenzen met bijvoorbeeld een begrenzer van begrenzer.nl?
Of zal er naast een begrenzer toch ook andere dingen moeten worden aangepast om hem soepel 55 te laten lopen?
 

Sparky

Well-Known Member
Een begrenzer zoals deze te koop zijn op de website die je noemt, zijn niet gemaakt om hier constant mee rond te rijden.
Deze vernachelen het ontsteekmoment en dit is niet bepaald goed voor je motorblok noch je verbruik noch het milieu.
Deze kun je tijdelijk gebruiken voor als je op een rollerbank moet maar de politie is tegenwoordig ook wel goed geinformeerd en het zijn geen domme jongens bovendien hebben ze ook internet en kunnen ze ook lezen!

Ik denk dat je met de posts hierboven van Floris en mij genoeg materiaal in de hand hebt om je brommer tot aan de legale lemiet te brengen.
 
Advertisement - register to remove this
Top