Je zult ook wel gemerkt hebben dat na mate je dikker ging in varioring het maximale toerental steeg.
Blijkbaar kan jouw brommer die toerentallen redelijk aan en zakt de snelheid maar matig.
Je zou dan zeggen dan doe ik er nog een dikkere varioring in echter dan gaat je blokje draaien op veel te hoge toerentallen (overtoeren) omdat hij niet meer "naar een hogere versnelling kan", echter dit vindt je blokje niet zo leuk en zal veel sneller slijten
Zaak is je brommer te beperken in toerental.
Bij een originele brommer doet met dit op verschillende gecombineerde manieren:
- Plaatsen van een cdi die niet hoger kan gaan dan een bepaald toerental. (zogenaamde begrensde cdi's)
- Zorgen dat de riem niet te hoog in de vario kan klimmen door een combinatie van gewicht rolletjes, varioplaat of varioring.
- Zorgen dat de riem niet te diep in de koppelingspoelie kan komen door sterkte drukveer.
- Door de flow van brandstof en lucht door het motorblok te beperken door:
- Plaatsen van flow-restrictie in luchtfilter.
- Plaatsen van een flow-restrictie op de inlaat van je carburateur. (koperen plaatje met gaatjes)
- Plaatsen van een flow-restrictie in spruitstuk of membraan.
- Plaatsen van flow-restrictie in uitlaat.
- Ervoor zorgen dat de gasschuif niet volledig open kan. (bij sommige cv carbs nokje bij het membraan of blokkering maximale verdraaiing halve maan gaskabel)
- Punten 1 t/m 5 gecombineerd met een kleinere sproeier.