55gps is nog een veilige snelheid voor de rollenbank. Met mijn ervaring geeft de rollenbank zelfs 8kmph te weinig aan waardoor ik in die gevallen zelfs een nog iets hogere top had kunnen hebben.
Je hebt 3 borden die het belangrijkst zijn qua kiezen tussen rij of fietsbaan.
Rond blauw bord met fiets erop: dit is een fietspad en mag je dus alleen met (snor)fietsen op rijden.
Rond blauw bord met fiets en bromfiets: hier moet je met een brommer ook verplicht op rijden.
Rechthoekig wit bord met rode pijl en brommer: die wijst richting de weg of fietspad en geeft dus aan of je op de weg of het fietspad moet rijden. Je hebt hierbij meestal een invoegstrookje (let op want hier liggen vaak bladeren, vuil of zelfs een regengoot waardoor je best hard onderuit kan gaan als je hier te snel overheen gaat)
De dealer waar ik mijn scooter heb laten maken zegt dat Kymco en BTC de beste prijs-kwaliteitverhouding hebben. Wat betreft dat laatste merk heb ik wel mijn twijfels, want daar lees ik wel wat negatieve berichten over. Maar over Kymco is volgens mij wel consensus dat het een goed merk is. Het is alleen niet meteen mijn persoonlijke smaak. Maar er zit hier ook een Vespadealer waar ik eens ben gaan kijken en die zegt natuurlijk dat er niets boven een Vespa gaat. Verder is er nog een andere dealer in de buurt die een redelijk gevarieerd aanbod heeft. Daar zal ik ook nog eens gaan informeren. Misschien dat proefrijden (als dat mogelijk is) wel uitkomst kan bieden bij het maken van een keuze. Ik heb eigenlijk niet zo veel eisen in ieder geval. Het moet gewoon een mooie scooter zijn die ook een tijdje mee gaat en een prettige rijervaring kan bieden. Liefst een beetje zuinig ook.Inderdaad zoals hiervoor al aangegeven is, verdiep je even in de dealers in de buurt!
Bedankt voor de uitvoerige uitleg en tips. Handig om te weten hoe het in België precies werkt, want daar zal ik regelmatig naar toe gaan. Weet je toevallig ook of de regels in Vlaanderen hetzelfde zijn als in Wallonië?Rijden met een brommer met Nederlands kenteken in Belgie is geen probleem, dit mag gewoon, een EU-symbool met de landcode op is niet nodig.
De Belgen zien dan toch aan de kleur en de vorm van het bord dat je een "Hollander" bent.
Wel moet je eraan denken dat, als je toch zou kiezen voor een snorfiets, dat op het moment dat je de grens passeert, je ook op een snorfiets een helm moet dragen.
Het wordt nu wat minder maar een jaartje geleden zag ik regelmatig snor-fietsen de grens over rijden die geen helm droegen, wellicht onwetendheid maar hiervoor krijg je gewoon een proces verbaal.
Verder ben je in Nederland verplicht op de rijbaan te rijden als er geen bordje staat dat ook brommers op het fietspad mogen.
Ik weet niet in hoeverre het gedoogd wordt maar officieel mag het niet.
In Belgie is dit heel anders, een snorfiets wordt in Belgie een klasse-A bromfiets genoemd een bromfiets een klasse-B bromfiets.
Grofweg is het zo dat een snorfiets (klasse-A) het fietspad altijd moet delen met de fietsers, tenzij anders aangegeven met een onderbord.
Een brommer (klasse-B) daarentegen mag binnen de bebouwde kom kiezen of hij gebruik maakt van het fietspad of gewoon op de rijbaan rijdt, tenzij anders aangegeven met een onderbord.
Verder zijn paden waar fietsers en voetgangers het pad delen aangegeven met een speciaal bord, een blauw rond bordje met links een witte fietser en rechts een witte voetganger met een kind aan de hand, beide gescheiden met een witte verticale streep, hier mogen wel snorfietsen (klasse-A) rijden, tenzij anders aangegeven met een onderbord echter hier mogen geen brommers (klasse-B) rijden.
Een tip met op de rijbaan rijden, is de weg vrij smal, zodat een auto niet veilig kan inhalen, kies gewoon een rijpositie op de weg zodat de auto gewoon niet kan inhalen.
Voor wat de snelheid van een nieuwe brommer betreft, de snelheidsmeter geeft bijna altijd meer aan dan je eigenlijk rijdt (meestal +/- 50 kmpu ipv 45 kmpu).
Dit is trouwens ook zo bij auto's en wordt met opzet/een reden gedaan..
De GPS-snelheid van een nieuwe originele brommer is echter altijd 45 kmpu.
Voor btc zou ik niet gaan. Als je hem goed onderhoud zal er meestal niks aan kapot gaan. Maar is kwalitatief redelijk laag en als je langer dan 1,80m bent pas je op de meeste, of alle, modellen niet.De dealer waar ik mijn scooter heb laten maken zegt dat Kymco en BTC de beste prijs-kwaliteitverhouding hebben. Wat betreft dat laatste merk heb ik wel mijn twijfels, want daar lees ik wel wat negatieve berichten over. Maar over Kymco is volgens mij wel consensus dat het een goed merk is. Het is alleen niet meteen mijn persoonlijke smaak. Maar er zit hier ook een Vespadealer waar ik eens ben gaan kijken en die zegt natuurlijk dat er niets boven een Vespa gaat.
De zithouding op een Vespa is prettiger dan op de Kymco Like.Ik heb zelf een liberty gehad maar zat er niet prettig op met mijn 186 altijd rug klachten nu met mijn fiddle geen last van.