Advies nieuwe scooter

Ik heb zelf een liberty gehad maar zat er niet prettig op met mijn 186 altijd rug klachten nu met mijn fiddle geen last van.
De zithouding op een Vespa is prettiger dan op de Kymco Like.
Het zadel van een Vespa is hoger daardoor zit je in een betere houding.
 
Ik zou altijd voor een brom gaan ivm helmplicht. In de zomer houdt een vizier alle vliegjes uit de ogen en in de winter is een helm lekker warm. (Ik rijd veel buiten bebouwde kom) Al scheelt een windscherm wel, maar dit zijn mijn voordelen van helm.
Groet,
Weegt dat op tegen warme kop in de zomer, altijd met dat ding sjouwen, helmkapsel na het afzetten, het heerlijke vrij rijden zonder helm uit de wind vh windscherm. Voor mij in ieder geval niet.
 
Ik heb een 2017 model. Weet niet of de vroegere anders waren. Behalve als je de 2v variant bedoelt. Die heb ik wel gehad. Grootste verschil qua comfort is dat het nieuwere zadel iets harder is
 
Ik kan me voorstellen dat wanneer je de scooter alleen in de stad of voor korte afstanden gebruikt, een blauw plaatje net iets praktischer is. De meeste scooters die ik hier in mijn omgeving zie, zijn met een blauw plaatje. Maar zelf neig ik toch eerder naar een geel plaatje. Je kunt gewoon iets sneller en een helm is misschien een beetje vervelend, maar wel veiliger.

De zithouding is inderdaad ook nog wel een dingetje in mijn geval, want ik ben 1m95. Op mijn Zip merk ik dat ik na lang rijden wel wat lichte vermoeidheid in mijn rug krijg, alhoewel ik redelijk beenruimte heb. Ik kom soms wel per ongeluk met mijn knie tegen de klakson bij een bepaalde beweging.
Wat betreft zuinigheid is het natuurlijk wel een verschil of een scooter 1 op 35 of 1 op 50 rijdt. Op jaarbasis kan dat toch wel een kleine besparing opleveren lijkt me.
 
Weegt dat op tegen warme kop in de zomer, altijd met dat ding sjouwen, helmkapsel na het afzetten, het heerlijke vrij rijden zonder helm uit de wind vh windscherm. Voor mij in ieder geval niet.
Ik begrijp goed wat je zegt, maar ik ben kaal en rijd van huis naar werk :)
Groet,
 
Ik zou altijd voor een brom gaan ivm helmplicht. In de zomer houdt een vizier alle vliegjes uit de ogen en in de winter is een helm lekker warm. (Ik rijd veel buiten bebouwde kom) Al scheelt een windscherm wel, maar dit zijn mijn voordelen van helm.
Groet,

Daarnaast heb je ook diverse helmen beschikbaar.. Niet iedereen wilt zo`n super dicht ding op ze hoofd hebben.. Je zou dan ook een jet helm met zonnevizier kunnen gaan.. Gebruik zoiets momenteel ook en zit best wel fijn.. Al heb ik voor de winter liever een goede intergraal helm.
Post automatically merged:

Een grotere onderhoudsinterval is natuurlijk ook erg prettig. De Sym Fiddle vond ik ook al wel interessant. Daar lees ik wel wat positieve berichten over.

Bij Vespa zijn inderdaad de kosten bij schade een groot minpunt. Ik vroeg me wel af of je dit niet deels kunt voorkomen met beschermingsbeugels.

En wat is volgens jullie de zuinigste scooter die momenteel verkrijgbaar is? Want dat wil ik ook wel graag in mijn overweging meenemen.

Ik kan nergens op het internet een goed overzicht vinden van het benzineverbruik en het verbruik dat de fabrikant zelf aangeeft is volgens mij niet helemaal te vertrouwen. Ik las ergens dat Honda en Yamaha heel zuinig zijn, maar ik weet niet hoe het zit met de andere merken. De scooter die ik nu heb (een erg oude Zip, tweetakt) is in ieder geval best een benzineslurper want ik sta om de haverklap op het tankstation.

Zuinigste zijn volgens mij van de honda scooters (alleen honda is ermee opgehouden deze 50cc scooters nog te verkopen.
scooters zijn zoals de honda vision en de NSC50R. Denk dat hier alleen 2ehands nog aan te komen zijn.. Mogelijk is hiermee 1:50 wel te kunnen halen. Opvoeren van die dingen is best waardeloos te noemen.. Je kan dan alleen er een sport vario erin zetten.

Het yamaha giggle blok wat onder de Neos 4 en Aerox 4 zit schijnt ook best wel zuinig te zijn.

Over het Sym 4t blok hoor ik diverse verhalen over van 1:35 tot zuinig.

Met mijn piaggio new fly 4t 2valve met 7 liter benzine kon ik toen hij nieuw was ook wel 220 km op een tank rijden. Alleen dat 2valve blok is zo sloom als het maar kan, zit weinig pit in.

3 valve blok schijnt wel wat beter te zijn..

Met mijn peugeot kisbee en 6,3 liter tank haal ik ongeveer 1:30 tot 1:35max hoger kom je er niet mee.
Dit is dan wel het euro 2 model.. Misschien dat het injectie model 1:40 kan halen.. of 1:43.. Maar zuiniger denk ik niet dat dit zal lukken.
Post automatically merged:

Het verbruik ligt er heel erg aan of je hem opvoert of niet. Standaard injectie scooters zullen rond de 1:40 liggen. Maar hangt natuurlijk van heel veel factoren af


Niet alleen aan opvoeren, ook aan de afstelling waarop hij dat moment loopt. Afstelling kan veel maken of breken.
Vaak ligt het ook eraan om je er imitatie onderdelen eronder zet.. Als ik mijn peugeot geheel fabrieks origineel laat is hij echter het zuinigst.

Zet ik er een imitatie membraan en of krukas en of uitlaat erop / erin dan word het ineens wel een zuip machine.
Post automatically merged:

De Vespa's (brom) die wij hebben, met Malossi Multivar, verbruiken 1:35.
Kymco Like (snor) met gladde Vario, verbruikt 1:50.
Zijn wel carburateur uitvoeringen.

Knap dat je een carb snor uitvoering op 1:50 krijgt.. Vraag me af of je dat wel goed berekend hebt.
Post automatically merged:

Weegt dat op tegen warme kop in de zomer, altijd met dat ding sjouwen, helmkapsel na het afzetten, het heerlijke vrij rijden zonder helm uit de wind vh windscherm. Voor mij in ieder geval niet.

Blijkbaar ben jij zo iemand die liever de schaaf plekken op ze voorhoofd hebt staan. Vind mijn veiligheid een stuk belangrijker dan hoe mijn haar zit.
Laat je dat gewoon stuk korter knippen of scheren en heb je daar ook geen last meer van. Alsof je voor de grap een helm op moet zetten..:rolleyes:
 
Last edited:
Back
Top