Achterlicht voor de helft kapot

The Aerox man

AeroX DeDiCaTeD
Heeft iemand ervaring hoe je remlicht inmekaar steekt?
Als ik rem brant mijn achterlicht wel en als ik gewoon mijn licht aanzet niet. Ik ben zelf geen elektronicus, ik heb al een nieuw lampje eringedraaid, maar 't was te verwachten dat dat geen hol helpt.
Weet iemand hoe k da kan fixen? 't Gaat trouwens om een Aerox.
 
Advertisement - register to remove this

heb je wel het juiste lampje er in gedaan?!?!?

je moet nl hebben 12 V 21/5 Watt

21 W gloeidraadje van de lamp brand als je remt en de 5 W gloeidraad brandt als je je licht aan hebt.

Moet je daar voor een elekrtotechnicus zijn dan?!?!? Boerenverstand noem ik het in dit geval :p

Greetz
 
Originally posted by MASTER
heb je wel het juiste lampje er in gedaan?!?!?

je moet nl hebben 12 V 21/5 Watt

21 W gloeidraadje van de lamp brand als je remt en de 5 W gloeidraad brandt als je je licht aan hebt.

Moet je daar voor een elekrtotechnicus zijn dan?!?!? Boerenverstand noem ik het in dit geval :p

Greetz
Ik had toevallig nog zo'n lampje liggen met 2 draadjes. Ik snap zelf ook wel dat er 2 draadjes inzitten maar ik heb geen reet verstand van die hele bekabeling enzo.
En dat Aerox bekabeling rot is weet ik ook niet? Eerste probleem sinds 2 jaar.

Maar ik zal wel ffies om zo'n lampje gaan.

Thnx.
 
Originally posted by The Aerox man

Als ik rem brant mijn achterlicht wel en als ik gewoon mijn licht aanzet niet

Zeer waarschijnlijk geen goede massa verbinding; probeer even met een los draadje vanaf je accu naar de massa van je a.licht (het omhulsel van je lampje)

Als 't dan wel brand (op je normale licht) moet je de massa schoonmaken.
 
Originally posted by The Aerox man
Dat wou ik net zeggen! Verkeerde topic zou ik zo denken.

Maar wat ik dus moet doen : gewoon ff twee draadjes v/d accu rechtstreeks naar de accu en dan proberen dus?

Nee 1 draadje: vanaf de -(min)pool van je accu naar het metalen hulsje waar je lampje inzit.

De stroom zoekt altijd de minste weerstand. Als je nu je remlicht laat branden door je rem in te knijpen zal de massa (stroom-afvoer van je remlicht) via je normale achterlicht lampje gaan.
Daarom brandt je achterlicht dan wel.

Hoop dat ik 't duidelijk genoeg omschreven heb, anders mail je maar ff.

grtz;)
 
Originally posted by ric@rdo


Nee 1 draadje: vanaf de -(min)pool van je accu naar het metalen hulsje waar je lampje inzit.

De stroom zoekt altijd de minste weerstand. Als je nu je remlicht laat branden door je rem in te knijpen zal de massa (stroom-afvoer van je remlicht) via je normale achterlicht lampje gaan.
Daarom brandt je achterlicht dan wel.

Hoop dat ik 't duidelijk genoeg omschreven heb, anders mail je maar ff.

grtz;)
Dit is dus niet waar :p

Je hebt,om het ff simpel te zeggen, 2 plussen en een massa.

Bijde gloeidraadjes zitten bij massa aan mekaar (duh!). Bij de plus zitten ze gescheiden.....Op het momment dat je licht moet aan gaan, gaat de stroom door het ene draadje en komt dan bij je massa punt. Als hij hier niet af gevoerd zal er totaal geen draadje oplichten WANT DE ANDERE PLUS ZIT OP DAT MOMMENT NERGENS AAN VAST! Die gaat naar een schakelaartje, maar als die uit staat dan is het gewoon een loze (lees LOOZE en niet LOSSE;)) draad. Als er echter wel spanning op die ander plus staat is het potentiaal tussen bijde plussen 0 (!) en zal er dus absoluut geen stroom gaan lopen!

Hehe das d'r uit :):):)
 
Ik heb niet zo lang geleden hetzelfde probleem gehad. Lampje was nieuw, bekabeling helemaal nagelopen en niks kunnen vinden.

Bleek dus die 2 "veercontactjes" te zijn, waar de contactpunten tegenaan komen. Die hoefde ik dus alleen weer een paar mm naar buiten de buigen en alles deed het weer.

Het is dus een bajonetlampje. Gaat ie er heel soepel in? In dat geval zijn ook je contactpunten tever naar binnen gebogen.

Je moet dus een beetje weerstand voelen; dus dat je een beetje kracht moet zetten om het lampje die slag te kunnen maken (dat is vast zit dus)
 
Back
Top