This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Accu probleem

mijkie770302

Well-Known Member
Ik ging naar de winkel met mijn sym2 old engine en toen ik aan kwam hoorde ik een zoemend geluid. Na een half uurtje kwam ik terug en mijn scooter deed compleet niets meer dus ben thuis gekomen en de accu helemaal terug opgeladen maar nu is het rare dat wanneer ik mijn accu wou aansluiten dus eerst de plus en dan wanneer ik de min wou aansluiten knetterde het vonkjes en ik hoorde mijn brommer starten alsof ik het met de electrische startknop deed maar mijn sleutel stak niet eens in het contact dit heb ik nog nooit eerder gehad. Weet iemand wat dit betekent?

Dat je een directe verbinding hebt , tussen accu en startmotor , waarschijnlijk je startknop of je startrelais wat niet in orde is.
Zou ook even je bendix checken als hij ook tijdens het rijden heeft gestart.

Je startrelais blijft hangen.
Even opzoeken en er een tik opgeven.
Daarna even open maken en kijken of hij niet verroest oid is.
En anders er een nieuwe opzetten, zijn niet zo duur.

Oke ik ga dat is proberen heb er nog een nieuwe liggen. Mijn startknop had daarvoor ook al problemen zal dat dan ook nazien en den bendix want krijg die ni gekicked start

Is de accu ook niet slecht?
Want het contact in je startrelais is verbrand en tegen elkaar gelast.

Meestal is de oorzaak een zwakke accu.
Het relais begint dan te oscilleren als je de startknop drukt, dit is misschien het zoemen wat je gehoord hebt.
Hierdoor ontstaan er veel vonken tussen de relaiscontacten en verbranden of lassen ze tegen mekaar.

Het was net een nieuwe
Als je het nieuwe startrelais in de scooter hebt gezet, even kijken of de startmotor goed wil ronddraaien anders toch even de nieuwe accu goed opladen en bij terugmonteren ook controleren of deze ook geladen wordt door de spanningsregelaar van de scooter.
Dit doe je door de spanning te meten over de accu bij lopende motor met wat gas.
De spanning die je meet moet tussen de 13,x en 15 volt liggen.

Zal ook eens je contactslot zelf eens na kijken. kan ook verbrand zijn.(gelast zoals sparky opmerkte) of een andere kortsluiting door een plus draad dat het frame ergens raakt(kan van alles zijn). elektronische storingen kunnen heel makkelijk op te lossen zijn. maar zo makkelijk als het opgelost kan worden zo moeilijk kan t ook zijn.
Van mijn neos moest ik het contact ook vervangen. knipperlichten konden gewoon aan en starten zonder rem. kon wel aan en uit met t slot maar ook gewoon weer gestart worden zonder sleutel.Daar lagen ook draden van bloot.

Hij werkt terug. Was begonnen met de starterknop maar dat had geen effect maar was toch nodig want diene bleef hangen dus er moest zowiezo een nieuwe op, heb dan een nieuwe starter relais gestoken en nu werkt hij terug maar toch zit ik met het gedacht van kan het zijn omdat mijn startonderbreker was aangesloten want daarvoor had ik die aangesloten maar deze keer ni omdat mijn zadel er af moest. Ale soit maakt ni uit ben content hij werkt terug dus bedankt aan al degene die gereageerd hebben, ik had anders ni echt geweten hebben waar ik zou moeten gaan zoeken en dat had een pak duurder kunnen uitdraaien dus thanks!!!