AC blokje wordt er heet

peugeot#103

New Member
Hallo allemaal,

Ik heb een Batavus Mondial(1980) met een Peugeot 103 blokje eronder met deze setup:
originele kop
Airsal 50cc T6 Peugeot 103
Doppler ER1 krukas Peugeot 103
origineel carter(Bewerkt)
15mm SHA Dellorto caberateur met sproeier maat 72 met origineel luchtfilter
Simonini Peugeot 103 V3 uitlaat
Elektronische ontsteking type Moriyama 12V MBK 51
originele variateur
Topsnelheid: 65-70kmh
smering: 1:45

Hij loopt goed en blijft stationair draaien en reageert goed op zn gas maar was na een rondje van zo'n 6km 210 graden. is dit te hoog voor een luchtgekoeld blokje? zoja, hoe kan ik dit verlagen? en ik heb al eerder krassen op de zuiger en een paar in de cilinder gehad en had toen bijna geen compressie meer, maar heb het cilindertje gehoond en nieuw zuigertje en alles terug gestoken en loopt hij weer keurig.

Mvg,

Arjo
 
Advertisement - register to remove this

Ik had het met zo'n goedkoop laser temperatuurmeter gemeten ik weet niet oftie heel accuraat is. En ik meette gelijk nadat ik gereden had niet terwijl ik aan het rijden was, dat verschilt toch ook nog? Ik heb ook wel eens gehoord dat als je te vet smeert dat je ook een vastloper kan krijgen. Of klopt daar niks van?
 
Loopt voor de rest gewoon goed? Hoe ziet de bougie er uit?

Waar meet je? Zo iets kan al snel voor reflecties zorgen, waardoor het niet echt klopt.

Een vastloper krijg je juist van te weinig olie of te weinig benzine.
 
hij loopt goed stationair niet onregelmatig ofzo. en vol gas 4takt hij ook niet dus ik denk dat de afstelling een heel eindje goed is. want als ik sproeiermaat 74 er in deed was hij volgas aant 4takten. ik heb pas een nieuwe bougie erin gedaan dus is nog niet echt gekleurd. morgen doe ik nog wel effe een rondje, maar de oude bougie zag er op zich goed uit vond ik(zie foto). en ik had gemeten op de kop tussen de koelribben.
 

Attachments

  • IMG_20230929_211524.jpg
    IMG_20230929_211524.jpg
    89.8 KB · Views: 6
Als je te rijk smeert kan het zijn dat je bougie vetslaat en dan moet ie vervangen worden. Maar opzich ziet de bougie er goed uit voor zover ik kan zien, en als ie verder prima rijd dan zou je die temperatuur meter eens moeten proberen op een pan water die je aan de kook brengt. Dat zou dan 100° of in elk geval in de buurt van de 100 moeten aangeven. Zo kun je het ff snel dubbel checken, en als die bij de pan water nou 150° aangeeft dan weet je dat er niet veel van klopt
 
ik heb er nu een fatsoenlijke tempratuurmeter erop gezet en bij 40kmh blijft hij rond de 175 graden hangen maar als ik volgas geef gaat hij richting de 200(ik stopte bij 195 maar). ik smeer nu 1:40. moet ik nu gewoon met sproeiermaat 74 proberen en kijken hoe warm die dan wordt? de bougie ziet er nu zo uit(zie foto) De bougie is aan de zwarte kant maar heb natuurlijk weinig gas gegeven want anders was ik bang dat ik een vastloper kreeg, maar Als ik gewoon flink gas geef is de bougie donkerbruin/kofiebruin.
 

Attachments

  • IMG_20231002_181326[1].jpg
    IMG_20231002_181326[1].jpg
    76.3 KB · Views: 2
Back
Top