Aantal vraagjes over Yasuni R + Aerox

Csotranme

Well-Known Member
Hallo mensen,

Ten eerste ik ben nieuw hier en ook nieuw met scooters. Graag dus een beetje begrip aangezien ik het nog allemaal een beetje moet leren :) .

Ik heb een Yasuni R besteld en die komt dinsdag binnen als het goed is. Nu heb ik daar een aantal vraagjes over die niet echt beantwoord werden met de search.
1. Ik kan hem gewoon in een keer monteren op mijn Aerox R 2009 zonder wat aan te moeten passen?
2. Als die Yasuni R erop zit kan ik er gewoon mee weg rijden of moet ik nog wat dingetjes hebben/afstellen?

Mijn Aerox heeft bijna 1000km gereden dus moet binnenkort voor een beurt. Alleen die man is nu 3weken met vakantie. Ik wilde eigenlijk aan hem vragen of hij hem goed af kon stellen op een bepaalde snelheid voor mij. Tot die tijd wil ik dus gewoon met die Yasuni R rond kunnen rijden ipv de standaard uitlaat. Is dit mogelijk?

Alvast bedankt!9||6
 
Advertisement - register to remove this

Je kan een scooter niet op een bepaalde snelheid afstellen.
Je moet zowieso je rollen, drukveer en trekveren aanpassen,
een vaak ook een paar maten groter gaan qua sproeier (2 - 4 maten max.).
Je kan er zo mee rijden, alleen zal hij voor geen meter presteren, plus dat je de kans hebt dat je een warmloper krijgt als je mengsel niet in orde is. (te kleine sproeier)
 
Je kan een scooter niet op een bepaalde snelheid afstellen.
Je moet zowieso je rollen, drukveer en trekveren aanpassen,
een vaak ook een paar maten groter gaan qua sproeier (2 - 4 maten max.).
Je kan er zo mee rijden, alleen zal hij voor geen meter presteren, plus dat je de kans hebt dat je een warmloper krijgt als je mengsel niet in orde is. (te kleine sproeier)
En wat houd een warmloper in? Dat hij gewoon te heet word? en welke maat sproeier raden jullie me dan aan en is zo'n sproeier makkelijk te vervangen?
Als die sproeier vervangen is kan ik er dan wel die 3 weken fatsoenlijk op rijen?
 
Je kan een scooter niet op een bepaalde snelheid afstellen.
Je moet zowieso je rollen, drukveer en trekveren aanpassen,
een vaak ook een paar maten groter gaan qua sproeier (2 - 4 maten max.).
Je kan er zo mee rijden, alleen zal hij voor geen meter presteren, plus dat je de kans hebt dat je een warmloper krijgt als je mengsel niet in orde is. (te kleine sproeier)
Aerox is toch standaard uit de fabriek sproeier 62? Je kan me dan niet wijsmaken dat je met sproeier 64-65-66 goed rijd met een Yasuni R:?. Maar wat spNk verder zegt is wel zo, het is geen plug en play met een andere uitlaat.
 
Te heet waardoor de zuiger te veel uitzet en vast in de cilinder komt te zitten. Gevolg is krassen en vaak kost je dat een nieuwe cilinder of een hoon beurt voor het weer loopt.
Waarom wacht je niet gewoon tot je dealer terug is? Een originele scooter loopt vaak beter dan een scooter met alleen een andere pijp die niet goed afgesteld is, dit omdat de powerband (=het toeren gebied waarin het zooitje het meeste vermogen af geeft) veel hoger in toeren ligt bij een andere pijp, waardoor de originele afstelling dus op een veel lager toerental is afgesteld en hij veel te weinig toeren gaat draaien, wat dus weer betekend dat je langzamer op trekt en een veel te lage top hebt.

De sproeier maat is een kwestie van testen, zeker met die vaag nieuwe Aerox carburateurs.

Aerox is toch standaard uit de fabriek sproeier 62? Je kan me dan niet wijsmaken dat je met sproeier 64-65-66 goed rijd met een Yasuni R:?.

Dat is dus onzin hé, het verschilt per type carb bij een Aerox wat voor sproeier erin zit. Inmiddels zijn er al 4 type carburateurs geweest, Dellorto handchoke, Dellorto automatische choke, gürtner en de nieuwste waarvan ik de naam niet weet.
 
Ik heb even geprobeerd om bij mn sproeier te komen maar ik kan er niet goed bij. een of andere filter zit er voor en die zit zo strak vast dat ik hem zo snel niet los krijg.

Maar er komt dus wel meer kijken bij een nieuwe uitlaat. Die sproeiers zijn niet zo duur zag ik maar hoeveel kosten die rolletjes, druk/trekveren?
 
Ik heb even geprobeerd om bij mn sproeier te komen maar ik kan er niet goed bij. een of andere filter zit er voor en die zit zo strak vast dat ik hem zo snel niet los krijg.
Je moet het ook niet "ff snel" willen doen, dat is het begin van beunacties ;)

Maar er komt dus wel meer kijken bij een nieuwe uitlaat. Die sproeiers zijn niet zo duur zag ik maar hoeveel kosten die rolletjes, druk/trekveren?

Laat hem gewoon door je dealer eronder hangen en afstellen. Kost je wat maar ben je ook gelijk goed klaar (mits je dealer er verstand van heeft)

Wil je het toch zelf doen lees je dan eerst goed in, dwz zorg dat je weet hoe een variomatic werkt en dus ook hoe je hem afstelt. Het is namelijk helemaal niet moeilijk als je weet hoe het moet en het juiste gereedschap (varioblokkeersleutel en evt koppelingssleutel) hebt. Je moet er gewoon even een dagje de tijd voor nemen als je het voor het eerst doet, niet denken dat je in een halfuurtje alles goed hebt ;)
 
Ik wilde even snel kijken wat de grootte was van de sproeier die er nu in zit. en ik heb eigenlijk geen zin om 3 weken te wachten maar ook geen zin om mn gloednieuwe scooter te vernachelen:p. Ik weet dat dat soort dingen veel tijd kosten. Ik ben op het gebied van computers opvoeren(overclocken) erg bekend en dat heeft ongeveer hetzelfde principe. Veel dingen testen en veranderen/bijstellen totdat je de optimale omstandigheden hebt.

Ik heb al wel op internet gevonden hoe je alles moet vervangen maar mijn budget is nu te laag om al dat gereedschap/benodigdheden zelf te kopen en zelf te gaan prutsen en nog het risico lopen dat het fout gaat.

Mijn dealer heeft die spullen allemaal wel en mn Aerox moet toch voor een beurt heen dus die rekening betalen mn ouders dan. Alleen de onderdelen zoals de rolletjes, veertjes, sproeier moet ik zelf betalen maar dat zijn de kosten niet echt geloof ik.
Mijn dealer heeft er wel verstand van ga ik vanuit. Hij is ook een professioneel racer en heeft ook een klein machine fabriekje waar hij allerlei motoronderdelen zelf vreest. Mn dealer heet trouwens Timspeed te Lobith. Misschien zijn er mensen die hem kennen.
 
vandaag alle spullen binnen gekregen en de uitlaat er al op gehad. De uitlaat lekt op de aansluitingen van de demper op de bocht. en hij trekt niet lekker op. met de standaard uitlaat trekt hij sneller op. de top is hetzelfde als met de standaard uitlaat (50KM/h).. Er moet dus nog wat afgesteld worden denk ik.. en die lek moet verholpen worden. Het geluid is ook niet zoals het hoort. het is nu net een grasmaaier. een beetje zwaar/laag geluid komt eruit. Zou dit door het lek komen?
 
Heb je de pakkingen wel gemonteerd?8P
tussen de demper en de bocht bedoel je?:p die zit er tussen ja. en ook bij het blok. Hij lekt bij het deel waar de demper en bocht in elkaar schuiven. Waar dus die 2 rubberen O-ringen tussen zitten.

En volgens mij moeten de rollen wat zwaarder en de trekveren wat sterker. dan zou hij wat sneller moeten accelereren zover ik weet. Hij loopt verder goed. hikt niet, koppeling grijpt goed aan, toeren klinken niet te hoog of te laag alleen hij trekt voor geen meter.
 
kun je hem uit elkaar schroeven? was me nog helemaal niet opgevallen...8P
Maar hoe krijg ik die demper er weer uit? het veertje is namelijk nogal strak...

Je hoeft niet meteen zo dom te reageren, jij hebt hier hulp nodig... Ik niet hoor. En een veer is gemaakt om te veren dus die kun je uittrekken zonder het metaal te verbuigen. Heeft gewoon effe wat kracht nodig.
 
Back
Top