Aansluiten Malossi malossi ontsteking

DavidCntrl

Well-Known Member
Vraagje,

Heb een MHR TEAM 2 ontsteking maar ga geen killswitch gebruiken, wil de onsteking in en uitschakelen via het contactslot (Aerox).
Gele draad van de CDI is voor de killswitch, hoe sluit ik deze op het contactslot aan?

Thanks!
 
Advertisement - register to remove this

Hieronder de installatie manual.
Hierin staat te lezen dat als je de gele draad tegen massa schakelt, de motor gekilled wordt.

Of het mogelijk is via het contactslot ligt eraan welke Aerox je hebt.
Heb je de oude Aerox met de AC-cdi is dit zondermeer en gemakkelijk mogelijk.
Heb je het nieuwere type Aerox met de DC-cdi is het ook mogelijk echter moet je gebruik maken van een relais.

Dus laat me even weten of je Aerox een AC of een DC cdi heeft/had en weet je ditniet, kijk even hoeveel draden er op het contactslot zitten en welke kleur ze hebben.
 

Attachments

  • 7318269.pdf
    702.6 KB · Views: 8
Hieronder de installatie manual.
Hierin staat te lezen dat als je de gele draad tegen massa schakelt, de motor gekilled wordt.

Of het mogelijk is via het contactslot ligt eraan welke Aerox je hebt.
Heb je de oude Aerox met de AC-cdi is dit zondermeer en gemakkelijk mogelijk.
Heb je het nieuwere type Aerox met de DC-cdi is het ook mogelijk echter moet je gebruik maken van een relais.

Dus laat me even weten of je Aerox een AC of een DC cdi heeft/had en weet je ditniet, kijk even hoeveel draden er op het contactslot zitten en welke kleur ze hebben.
Thanks voor je reply Spark! Ik ga uit van het oude type, 2007.

Zie foto in bijlage909B3102-3733-4B02-BE9F-3E5F5A5A6196.png
 
Een Aerox van 2007 heeft al een DC-CDI, het nieuwere type dus.
Wel zie ik op de foto, dat het contactslot hetzelfde is als het contactslot van de oude versie Aerox met de AC-CDI.
Ik kan het niet goed zien op de foto, maar is de zwart/witte draad van het contactslot wel aangesloten, maw zit er op de contraconnector (=draadboomconnector) wel een zwart/witte draad aangesloten en loopt deze zwart/witte draad naar de cdi of is die zwart/witte draad niet aangesloten in de contraconnector?

Ik denk namelijk dat deze niet aangesloten is.
In dit geval verleng je de gele draad van je ontsteking en sluit je die draad aan op de zwart/witte draad van je contactslot.
 
Een Aerox van 2007 heeft al een DC-CDI, het nieuwere type dus.
Wel zie ik op de foto, dat het contactslot hetzelfde is als het contactslot van de oude versie Aerox met de AC-CDI.
Ik kan het niet goed zien op de foto, maar is de zwart/witte draad van het contactslot wel aangesloten, maw zit er op de contraconnector (=draadboomconnector) wel een zwart/witte draad aangesloten en loopt deze zwart/witte draad naar de cdi of is die zwart/witte draad niet aangesloten in de contraconnector?

Ik denk namelijk dat deze niet aangesloten is.
In dit geval verleng je de gele draad van je ontsteking en sluit je die draad aan op de zwart/witte draad van je contactslot.

Klopt, ik zie inderdaad dat het een oudere versie is. Tis een 100cc model, misschien dat het daaraan ligt. Zwart/witte kabel lijkt inderdaad niet aangesloten, maar met een losse connector uitgevoerd te zijn. Zwart/wit zou dus massa bij contact uit moeten maken?
 
Ja, als je de gele draad van je ontsteking verbindt met de zwart/witte draad zou de ontsteking geen vonk meer mogen geven.
Het contactslot verbindt die zwartwitte draad en daarmee ook de aangesloten gele draad met massa op het moment dat je het contactslot uit schakelt.
En in het installatie dokument staat als je de gele draad aan massa legt, kill je de vonk.
 
Zal ik je 1 goede tip geven?
Zet er alsjeblieft een killswitch tussen, neem aan dat je een beetje weet wat je doet als je met een rotor gaat rijden. En dat zal ongetwijfeld ook geen simpel 70cc DR ofzo zijn maar als je gas blijft hangen of je zou een keer een keer onderuit schuiven dan vliegt je scooter gewoon door zonder jou erop he. En dat maakt het aansluiten ook stukken makkelijker.
 
Zal ik je 1 goede tip geven?
Zet er alsjeblieft een killswitch tussen, neem aan dat je een beetje weet wat je doet als je met een rotor gaat rijden. En dat zal ongetwijfeld ook geen simpel 70cc DR ofzo zijn maar als je gas blijft hangen of je zou een keer een keer onderuit schuiven dan vliegt je scooter gewoon door zonder jou erop he. En dat maakt het aansluiten ook stukken makkelijker.

Hmm, ja zit wat in. Het gaat mij er eigelijk om dat de scooter niet gestart kan worden zonder sleutel, maargoed, zal hem niet veel onbeheerd buiten hebben staan. Gelijk maar even bestellen dan.

En nee, geen DR, zie project:

 
Je kunt toch dit zo aansluiten zoals hierboven beschreven en een kill-switch in dezelfde leiding opnemen.
Hieronder een tekeningetje waarin de kill-switch en het contactslot zo getekend zijn dat je de scooter kunt starten.
De zwarte draad is de bestaande draad op je contactslot die naar massa loopt.

Bedien je de kill switch, maakt deze contact met massa en de motor valt uit.
Zet je de killswitch in de stand "veilig" of, in het geval van een polsbandje, nog aangesloten kun je de motor starten, zet je dan het contactslot uit, valt de motor ook uit.
Zo heb je de originele functionaliteit van je contactslot terug en tevens de veiligheid van een kill-switch.

Naamloos.png
 
Hmm, ja zit wat in. Het gaat mij er eigelijk om dat de scooter niet gestart kan worden zonder sleutel, maargoed, zal hem niet veel onbeheerd buiten hebben staan. Gelijk maar even bestellen dan.

En nee, geen DR, zie project:

Ik ga hem straks ff lezen.
Nou zou ik persoonlijk een Testa Rossa niet gebruiken om naar een winkel ofzo te gaan waar je hem buiten zou laten staan

Maar Sparky heeft het hier mooi uitgelegd
 
Je kunt toch dit zo aansluiten zoals hierboven beschreven en een kill-switch in dezelfde leiding opnemen.
Hieronder een tekeningetje waarin de kill-switch en het contactslot zo getekend zijn dat je de scooter kunt starten.
De zwarte draad is de bestaande draad op je contactslot die naar massa loopt.

Bedien je de kill switch, maakt deze contact met massa en de motor valt uit.
Zet je de killswitch in de stand "veilig" of, in het geval van een polsbandje, nog aangesloten kun je de motor starten, zet je dan het contactslot uit, valt de motor ook uit.
Zo heb je de originele functionaliteit van je contactslot terug en tevens de veiligheid van een kill-switch.

View attachment 67233

Super, thanks spark! Ik loop nu alleen tegen een ander probleem aan, alles geinstalleerd (nog geen killswitch, die is nog niet binnen), zoals besproken, dus gele draad op zwart wit van contactslot, van bobine nog een extra draad naar het blok getrokken, zelfs nog een naar de negatief van de accu, maar krijg geen vonk uit de bougie. Gele draad losgekoppeld om een contactslot probleem uit te sluiten, ook geen vonk.

Enig idee? Kan toch niet veel zijn met een binnenrotor. Oh, en bougie eruit en tegen het frame houden zou toch goed moeten zijn om de vonk te testen?
 
Back
Top