Waterpomp en ledlampen aansluiten gilera runner

vandeweg

Active Member
Ik ben met @Brute-Force een gilera runner RST van nul aan het opbouwen motorisch staat hij nu in elkaar, maar nu nog een paar elektrische delen en aangezien wij niet zo veel verstand hebben van elektra, vandaar ik het hier ff vraag.

Nu heb ik een led achterlicht met de knipperlichten erin... ik neem aan dat ik voor die knipperlichten weerstanden voor moet gebruiken??

Nu wil ik ook ledlampen erin doen aan de voorkant, moet ik daar ook weerstanden tussen zetten??

Nu zat er een waterpom bij en die hadden ze op de buurman en buurman style aangesloten dus dat hebben we veranderd..
Nu wil ik die pom via een schakelaar aan en uit kunnen zetten.
Ik dacht ik verbind de pomp met de plus en min van het contactslot, maar dan gaat de pomp natuurlijk aan als het contact aan is.,
Dus mijn vraag is moet ik eerst draden trekken van de pomp naar de schakelaar en van de schakelaar naar de pomp dan?
 
Advertisement - register to remove this

ik neem aan dat ik voor die knipperlichten weerstanden voor moet gebruiken??
Ja, want het "knipperrelais" in de spanningsregelaar is niet led-geschikt, dus er moeten weerstanden parallel aan de knipperlichten geschakeld worden, de waarde weet ik niet.
Zou je wel kunnen berekenen als je het vermogen weet van de gloeilampjes die er nu in zitten en het vermogen weet van de led-knipperlichten.
Het verschil in vermogen moeten die weerstanden dan dissiperen.

Nu wil ik ook ledlampen erin doen aan de voorkant, moet ik daar ook weerstanden tussen zetten??
Nee hier hoeft geen weerstand tussen, wel moet de boel omgebouwd worden naar gelijkspanning als deze nu op wisselspanning werken.

Dus mijn vraag is moet ik eerst draden trekken van de pomp naar de schakelaar en van de schakelaar naar de pomp dan?
Ja,
  • Dus: contactslot -->schakelaar -->pomp-->massa.
  • Of: contactslot -->pomp-->schakelaar -->massa kan ook, mocht dit beter uitkomen met de bedrading.
Of wat nog beter zou zijn, is als de schakelaar op watertemperatuur schakelt, zoals dit in de oudere auto's met een elektrisch koelventilator gebeurd.
Hier zit een sensor-schakelaar in de radiator geschroefd.
Als jouw runner een temperatuursensor in de cilinderkop heeft en deze bedient alleen een lampje in je cockpit, dus geen temperatuurmeter, zou je van dit signaal gebruik kunnen maken, eventueel met een relais tussen omdat ik niet weet of het contactje in deze sensoren de stroom van de pomp aankunnen.
Wel moet de sensor reageren op de gewenste temperatuur waarbij je de pomp ingeschakelt wilt want dit type sensoren maken het contact pas als de temperatuur te hoog is.
 
Ik heb nu een HPI 2ten met lichtspoel erop gezet.
Dat wist ik niet, staat ook niet in je initiele post.

Ik weet niet hoe je zo'n lichtspoel aansluit maar ik vermoed dat je dan ook geen gebruik maakt van de originele spanningsregelaar of doe je dit wel?
Indien niet, kun je die opmerking over de knipperlichten dan ook vergeten want als je die spanningsregelaar niet meer gebruikt heb je geen knippersignaal meer en moet je dus een apart knipperrelais plaatsen en kun je net zo goed een led-geschikt knipperrelais plaatsen dus dan heb je geen weerstanden nodig.

Maar of de spanning die uit deze lichtspoel komt stabiel genoeg is om alles om te bouwen naar led weet ik niet als deze eventueel geen gebruik maakt van de originele spanningsregelaar en vermoedelijk heb je dan ook geen accu meer, of wel?
 
Dat wist ik niet, staat ook niet in je initiele post.

Ik weet niet hoe je zo'n lichtspoel aansluit maar ik vermoed dat je dan ook geen gebruik maakt van de originele spanningsregelaar of doe je dit wel?
Indien niet, kun je die opmerking over de knipperlichten dan ook vergeten want als je die spanningsregelaar niet meer gebruikt heb je geen knippersignaal meer en moet je dus een apart knipperrelais plaatsen en kun je net zo goed een led-geschikt knipperrelais plaatsen dus dan heb je geen weerstanden nodig.

Maar of de spanning die uit deze lichtspoel komt stabiel genoeg is om alles om te bouwen naar led weet ik niet als deze eventueel geen gebruik maakt van de originele spanningsregelaar en vermoedelijk heb je dan ook geen accu meer, of wel?
We gebruiken wel de spanningsregelaar nog gewoon en ook de accu...

Ik gebruik led lampen, want @Brute-Force heeft ook de hpi 2ten en de normale lampen, maar die vragen meer dan de HPI kan opwekken, dus we dachten hop led erin, want die vragen minder...

Hoe we hem moeten aansluiten op de kabelboom komen we wel uit... kunnen we gewoon nakijken van de runner van Brute...
maar hoe we de ledlampen dan voor moeten monteren... dat is natuurlijk wisselspanning...
 
Last edited:
We gebruiken wel de spanningsregelaar nog gewoon en ook de accu...
Oke, dat klinkt goed.
Dus led-knipperlichten met weerstanden plaatsen, ik ga er wel van uit dat dit gewone knippers zijn en geen matrix-knippers met het zogenaamde Audi-effect.
En hoe moet ik dat ombouwen dan?
Grijze kabel op de lichtschakelaar afkoppene en de vrijgekomen aansluiting verbinden met de geschakelde plus van je contactslot.

Hopelijk heeft die lichtspoel genoeg vermogen om buiten je boordspanning ook nog eens de accu te laden.... maar dat weet @Brute-Force wel.
 
Grijze kabel op de lichtschakelaar afkoppene en de vrijgekomen aansluiting verbinden met de geschakelde plus van je contactslot.

Hopelijk heeft die lichtspoel genoeg vermogen om buiten je boordspanning ook nog eens de accu te laden.... maar dat weet @Brute-Force wel.
Thanx... hier worden we wijzer van .
De HPI 2-ten levert niet genoeg spanning voor de Continue verlichting en Waterpomp en de accu te laden , Daarom gaan we over op LED verlichting .
Ik heb iig de grootste Accu er inzitten die er in past , dat scheelt .
Knipperlichten gebruik ik niet of nauwelijks met de Sprinter.
 
Het is gelukt ... alles werkt .
LED verlichting aangesloten via geschakelde draad (wit) naar de licht schakelaar . ( wisselstroom draad afgesloten die aan de licht schakelaar zat .
Waterpomp was Easy , via de witte draad naar een extra Piaggio schakelaar. ,
Wit direkt naar de Pomp , en de Massa geschakeld via de schakelaar ,
In de stuurkap zat een blind kapje , die er uit gehaald en daar een Piaggio schakelaar in gebouwd.
Volgend weekend gaan we starten met de Dikke Runner.
 
Hoi @Sparky

@Brute-Force en ik zijn vandaag bezig geweest met de ontsteking ( HPI 2ten )
Nu zit er op de ontsteking een zwart/witte draad dat is vooer de kill switsch en een gele draad dat is voor het opladen van de accu...

Nu hebben we het aangesloten maar er kwam rook uit de ontsteking dus we hebben iets verkeerd gedaan.. Nu is dus mijn vraag hoe moet ik het op de kabelboom aansluiten?

@Bruteheeft het al op zijn runner aangesloten, maar hij heeft andere kleuren dan ik.

Ik heb 3 foto's toegevoegd.
De spanningsregelaar waar er draden aan elkaar zijn geknoopt dat is de spanningsregelaar van @Brute-Force die andere spanningsregelaar is van mij. Nu heb ik ook nog een foto toegevoegd van de kleuren waar ik de ontsteking op moet aansluiten...

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uitleg.
 

Attachments

  • 20240210_171206.jpg
    20240210_171206.jpg
    153.1 KB · Views: 7
  • 20240210_170845.jpg
    20240210_170845.jpg
    431.1 KB · Views: 7
  • 20240210_170057.jpg
    20240210_170057.jpg
    168.7 KB · Views: 7
Back
Top