Aankoop tweedehands scooter? HELP

PSCL.

ZIP RIDER
Hoi,

Ten eerste wil ik even zeggen dat ik hier nieuw ben,
maar ik kon het introductie forum/thread niet vinden, sorry.:+

Dan begin ik gelijk maar aan mijn eerste vraag, ik heb nooit
eerder een scooter gehad. Ik ben ook nog maar 15, maar ben
al wel een beetje op zoek naar een scooter.

Eigenlijk wil ik een tweedehands scooter kopen, omdat een nieuwe
voor mij toch echt té duur is. Nu is het niet altijd even vertrouwd
een tweedehands scooter, en wil ik aan jullie vragen waar ik nou echt
op moet letten bij bijv. de advertentie of als ik de scooter in het echt zie.

Alvast bedankt,
grtz. PSCL.

edit: gelijk een vraag vergeten, als ik dan een tweedehands scooter koop. Hoe zit dat dan met
de papieren? Kan je die zomaar van hem/haar overnemen. Moet je langs het postkantoor? etc.

Advertisement - register to remove this

Beste is natuurlijk een 2dehands weg te halen bij een betreffende scooterzaak die ze verkoopt. Daar heb je meestal wat garantie en zekerheid bij. Zijn wel wat duurder maar meestal wel in orde. Nog beter gewoon een nieuwe kopen, dus gewoon wat langer je krantenwijkje lopen en nog ff fietsen. Voor de rest als je niet veel te besteden hebt aan een skoetert moet je indenken dat het niet alleen de aankoop is die je betaald maar zeer zeker ook de verzekering zelf (die is sowieso wat duurder aangezien je nog jong bent) en natuurlijk het erop rijden is niet voor niets. Daarbij komt nog eens kijken als je een 2ddehandse koopt van iemand op bijvoorbeeld marktplaats dat je niet weet wat eraan is gebeurt en dat ieder moment eigenlijk wel iets kapot kan gaan, en dat loopt natuurlijk ook flink in de kosten....

En postkantoor moet je inderdaad ook langs om het ding over te schrijver ;)

Overschrijven kost je ook weer een tientje, verzekeren 15 a 20 per maand voor jouw leeftijd als ik het me goed herinner (maar dat zou je even op verzekerings sites moeten nakijken), benzine kost je ook de nodige tientjes per maand, direct een flesje olie halen zodat je dat in huis hebt kan ook geen kwaad (weer 8 of 10 euro), een goed slot en een helm, weer 100 a 200 euro.

Waar je op moet letten:
- Start de scooter gemakkelijk, en is hij koud (voel even aan de uitlaat) als ze hem voor je starten
- Loopt hij goed stationair
- Geen gekke geluiden zoals gerinkel getik schurende geluiden, tijdens het rijden
- Vering voor jouw gevoel nog goed (MAAK EEN TESTRIT)
- Kappen zitten fatsoenlijk vast, tierips en bouwmarkt schroeven lijken misschien niet erg 'het zit toch vast' maar als je gaat sleutelen zit je te huilen

Er is heir laatst nog een hele discussie over geweest zal die even voor je opzoeken

http://forum.scooterforum.net/forum/f50/het-aanschaffen-van-een-nieuwe-scooter-173730/

http://forum.scooterforum.net/forum/f50/scooter-max-500-euro-173151/

http://forum.scooterforum.net/forum/f50/welke-scooter-voor-mij-ik-heb-hulp-nodig-172692/

http://forum.scooterforum.net/forum/f50/nieuwe-scooter-kopen-171196/

Last edited:
Een handige tip is ook neem een scooter van een bekend merk een niet zo'n chinees ''ding'', want mocht er iets aan kapot gaan ben je de sigaar onderdelen zyn namelijk moeilijk te vinden

@ Niek; Heb de andere verwijdert ;)

Bedankt voor alle tips etc.
En.. móét dat overschrijven echt met de verkoper erbij?
Of kan de papieren meenemen en dit zelf thuis doen..

Ik denk trouwens dat dat met het geld wel in orde komt,
verdien nu rond de 150 euro per maand.
Ik denk dat ik inmiddels wel een goede (2ehands) scooter
kan uitkiezen. Maar ik wilde natuurlijk wel even weten
waar ik dan op moet letten..

Nog even snel een vraagje, is het waar dat je als je
15 jaar en 9 maanden bent al voor je certificaat mag gaan?
Of mag het echt pas als je 16 jaar bent..

Nogmaals bedankt ;)

Last edited:
Dat hoeft niet met de verkoper erbij, maar meestal willen ze dat wel. Als ze jou namelijk met de papieren en scooter laten gaan kan jij je vrolijk overal laten flitsen en ongelukken maken, en krijgt hij de boetes en het gedoe daarvan ;)

Maar als de verkoper het goed vindt kan jij gewoon de papieren meenemen, hem de volgende dag ofzo op postkantoor ff overschrijven, en hem het vrijwaringsbewijs opsturen/langsbrengen. Daar gaat het namelijk om, als je hem overschrijft, krijg je een vrijwaringsbewijs. Dat is voor de verkopende partij, zodat zij kunnen aantonen dat het niet langer hun scooter is en zij dus geen enkele verantwoordelijkheid meer hebben over dat ding ;)

Maar wat is je budget nu voor puur de scooter dan??

Op het moment niet super veel,
ongeveer zo'n 500 euro. Maar daar wil ik
het ook wel een beetje in gaan vinden.
En ik ken de verhalen dat je dan rotzooi koopt.
Daar ben ik ook al heel erg van op de hoogte. (denk ik?:+)

Ook heb ik een vriend die echt heel veel
van scooters afweet, maar dan ook echt veel.
Ik denk dat ik hem wel meeneem als ik is ergens
ga kijken.

Ook hijzelf heeft een scooter tekoop, een speedfight 1.
Ik weet niet of hier heel veel klachten over zijn?
En het is altijd een voordeel dat het dan van een vriend
is, dan kan je altijd als er wat is nog ff langs gaan.

Ik hoop nog wel wat adviezen te horen.. O-)

Ook hijzelf heeft een scooter tekoop, een speedfight 1.
Ik weet niet of hier heel veel klachten over zijn?
En het is altijd een voordeel dat het dan van een vriend
is, dan kan je altijd als er wat is nog ff langs gaan.

Ik hoop nog wel wat adviezen te horen.. O-)

Die heb ik ook een. Vind het een erg fijn scootertje, en je ziet ze niet zo veel meer dus je bent wat unieker dan alle aerox-rijders. Echt nadelen kan ik er niet aan bedenken... Alleen de voorvork is iets minder maar daar kan ik wel mee leven. Check m'n album als je foto's wilt zien.

Last edited:
Die heb ik ook een. Vind het een erg fijn scootertje, en je ziet ze niet zo veel meer dus je bent wat unieker dan alles aerox-rijders. Echt nadelen kan ik er niet aan bedenken... Alleen de voorvork is iets minder maar daar kan ik wel mee leven. Check m'n album als je foto's wilt zien.

Over die speedfight, ik denk toch dat dat niet door gaat. Hij zegt zelf al dat hij het blok er onder niet heel fantastisch meer vind, en dat ik beter iets anders kan gaan zoeken.. Maar er is genoeg anders denk ik!

Wat ik dan wel weer gek vind, ik zie bijv. een Aprilia Rally te koop staan, voor maar 350 euro. Ziet er echt netjes uit..

http://www.marktplaats.nl/index.php...sOd9vx%2FyksMo3Pb9HzUy1Ac%3D&fta_ind=22&fs=1\

Wat zou het addertje onder het gras kunnen zijn?
Ook heb ik gehoord dat je een ZIP ook niet voor heel duur kan krijgen.
Wel een 2 takt dan..

Grtz

Wat er met die Rally mis is zou ik niet weten, vind het ook maar een zeer korte omschrijving... Maar de prijs hoeft niet altijd te liegen, mijn scooter heb ik ook gekocht voor 305 euro, was gewoon in perfecte staat ! Had ook nog maar zo'n 16k gelopen.

Wat er met die Rally mis is zou ik niet weten, vind het ook maar een zeer korte omschrijving... Maar de prijs hoeft niet altijd te liegen, mijn scooter heb ik ook gekocht voor 305 euro, was gewoon in perfecte staat ! Had ook nog maar zo'n 16k gelopen.

Ja wel apart ja. Maar daarom, ik weet ook wel dat ze er goedkoop zijn. Ik denk toch dat je dat beetje geluk moet kunnen hebben. Maar je weet het nooit zeker...

Dan moet ik er wel bij zeggen dat mijn vader die scooter 2 jaar geleden al had gekocht van een man van zijn leeftijd (+/- 46 toendertijd) en wij hem al helemaal hadden opgeknapt. Mijn vader had hem toen voor 325 gekocht, en ik heb hem een half jaartje geleden ook voor 325 gekocht, echter had ik 20 euro terug gekregen van hem om hem over te schrijven en om hem vol te tanken.

Aprillia Rally zie je gewoon heel weinig daarom zullen ze wel goedkoop zijn, net als Honda SFX kan je ook in topstaat voor 400 a 500 euro kopen. Zijn ook niet zo groot volgens mij die rally's

Betekend dat ook dat het 1 van de mindere scooters is? Omdat je ze weinig ziet.. Zijn er bijv. veel problemen mee bekend of is daar een andere rede voor.

Zullen wel niet mooi zijn of nooit aangeslagen hebben bij de mensen. Als ik scooterfreaks moet geloven zit er gewoon mina horz onder dus dat is een prima blok waar veel onderdelen voor te krijgen zijn.

Back