90pk turbo op 50cc 4tact, kan dat??

daan blo

Member
Hoi,
Ik heb een Piaggio fly uit 2008.
Ik heb een turbo voor ongeveer 90 pk volgens mij
(rhf4 IHI turbo 129508-18020) het is deze turbo

Mijn vraag is: als je dit op mijn scooter zou plaatsen, zou het nog iets eerder zijn en zou de scooter ook nog beginnen.
IMG_20230625_142350189.jpg
 
Advertisement - register to remove this

Op YT een gast die er een op een 125 cc gebouwd heeft.

Maar de turbo die jij daar heb is veel te groot, die gaat niet opspoelen.
 
Buiten dat , ook de turbo moet goed! gesmeerd worden , aan een automotor zit een speciale olie leiding , en terugloop naar het carter.
Ook zul je op èèn of andere manier de wasteklep moeten bedienen , wat in een auto door de ecu gebeurt . Zodat de turbodruk niet te hoog wordt.
Als je zoiets zou willen proberen , zou ik zoeken of er een electrisch aangedreven turbo bestaat , waar ook op èèn of andere manier dit geregeld wordt .
Post automatically merged:

Er is ook een risico , ( ik zou dit niet weten) dat door de hogere drukken in je cilinder je krukaslagers , en drijfstang lagers dit niet kunnen hebben
Buiten de drijfstang / zuiger
 
Het is wel mogelijk, maar of dit ook op jou scooter werkt durf ik niet te zeggen.
Komt echt een hele bult met kennis en tijd en geld bij kijken.
Zit zelf stiekem al heel lang over een setje van Speed parts te twijfelen maar omdat ik geen kennis van turbos heb en mn scooters beetje te veel hebben gekost om ze als testkonijn te gebruiken als ik weet dat ze eerst 20x finaal kapot lopen zal het wel bij twijfelen blijven voorlopig

 
Ik denk dat je meer profijt zal hebben met een amr300
Het is geen turbo maar een supercharger

Met wat spelen met reductie tandwielen/rollen zal je wel meer vermogen op de top maken
 
Het is wel mogelijk, maar of dit ook op jou scooter werkt durf ik niet te zeggen.
Komt echt een hele bult met kennis en tijd en geld bij kijken.
Zit zelf stiekem al heel lang over een setje van Speed parts te twijfelen maar omdat ik geen kennis van turbos heb en mn scooters beetje te veel hebben gekost om ze als testkonijn te gebruiken als ik weet dat ze eerst 20x finaal kapot lopen zal het wel bij twijfelen blijven voorlopig

Zie dat het een wat oudere reactie is. Maar als iemand zegt dat ze op een 2 takt scooter motor een turbo kunnen zetten, weet je eigenlijk meteen dat het onzin is. Op een 2 takt zoals ze onder scooters zitten heeft dat helemaal geen zin.
Je blaast niet in de cilinder, het moet eerst nog door het carter. Daar meer druk in blazen heeft niet zo gek veel zin. Je membraan doet ook ineens niets meer als je daar met een hoop druk tegenaan gaat blazen. Dat moet je dan ook nog oplossen op de een of andere manier.
Een normale carburateur kan ook niet met een turbo om gaan.

Niets is onmogelijk, maar er zijn veel makkelijkere en betere manieren om meer power te krijgen.
 
Last edited:
Zie dat het een wat oudere reactie is. Maar als iemand zegt dat ze op een 2 takt scooter motor een turbo kunnen zetten, weet je eigenlijk meteen dat het onzin is. Op een 2 takt zoals ze onder scooters zitten heeft dat helemaal geen zin.
Je blaast niet in de cilinder, het moet eerst nog door het carter. Daar meer druk in blazen heeft niet zo gek veel zin. Je membraan doet ook ineens niets meer als je daar met een hoop druk tegenaan gaat blazen. Dat moet je dan ook nog oplossen op de een of andere manier.
Een normale carburateur kan ook niet met een turbo om gaan.

Niets is onmogelijk, maar er zijn veel makkelijkere en betere manieren om meer power te krijgen.
Sorry mijn excuus mischien had ik erbij moeten vertellen dat het een 4t scooter is.
 
Oh, ik had het over de link naar de winkel met die turbo. ;)
[QUOTE="WEBRacing, post: 3630832, member: 67449"

Niets is onmogelijk, maar er zijn veel makkelijkere en betere manieren om meer power te krijgen.
[/QUOTE]

Gelukkig draai ik al wat jaartjes mee en als ik ergens turbo op zet zou een smartcarb erop knallen ipv normale carb

En ben wel benieuwd waar jij nog heel veel vermogen vandaan wil toveren op mijn Ottopuntouno blok. Want kan mn carters en cil nog tunen want die zijn nog standaard maar dan gaat dat ook niet zo'n verschil geven als een werkende turbo
 
peugeot had toch een 125 met turbo.blijkbaar was geen succes.maar nee vergeet turbo waar wil je hem plaatsen?op u tube vind je een duitser die heeft een 2t rox met turbo nou dat ding houdt niet lang vol.lekt en loopt naar de klote.
Ik denk dat tegen de tijd van dat iemand met een turbo gaat beginnen je ook wel een uitlaatje kan berekenen en zo die turbo er tussen kan manouvreren. Of het er mooier op gaat worden is dan weer maar de vraag
 
De Jetforce heeft een supercharger.

De uitlaat moet echt 100% perfect zijn, anders blaas je ook gewoon alles uit de uitlaat. Om een beetje prestaties te hebben van een turbo wil je hem zo dicht mogelijk bij de cilinder hebben. Maar dat betekent dat je uitlaat achter de turbo zit, en dus helemaal geen zin meer heeft.
Dus dat betekent dat je de turbo achter de resonantiedemper moet zetten, zodat de demper er voor zorgt dat je mengsel in de cilinder blijft

Maar dat betekent ook dat je veel minder energie hebt om de turbo te laten draaien.
Daarom zullen ze ook een supercharger gebruikt hebben, die zit niet in de weg van de uitlaat.

Maar dan hebben we het over een supercharged 125cc, kan de echte specificatie niet goed vinden, sommige claimen minder dan 8 pk, daar geloof ik niets van. Maar op andere plekken hebben ze het over 15-20 pk. Dat kan je ook gewoon makkelijk halen zonder supercharger. (nou word een fabrieksvoertuig natuurlijk altijd wat rustiger afgesteld, maar dan nog)

Als er echt helemaal geen andere opties meer zijn, tja, dan zijn er geen andere opties meer. :D Maar dat wil niet zeggen dat het een goed idee is. ;)
 
De Jetforce heeft een supercharger.

De uitlaat moet echt 100% perfect zijn, anders blaas je ook gewoon alles uit de uitlaat. Om een beetje prestaties te hebben van een turbo wil je hem zo dicht mogelijk bij de cilinder hebben. Maar dat betekent dat je uitlaat achter de turbo zit, en dus helemaal geen zin meer heeft.
Dus dat betekent dat je de turbo achter de resonantiedemper moet zetten, zodat de demper er voor zorgt dat je mengsel in de cilinder blijft

Maar dat betekent ook dat je veel minder energie hebt om de turbo te laten draaien.
Daarom zullen ze ook een supercharger gebruikt hebben, die zit niet in de weg van de uitlaat.

Maar dan hebben we het over een supercharged 125cc, kan de echte specificatie niet goed vinden, sommige claimen minder dan 8 pk, daar geloof ik niets van. Maar op andere plekken hebben ze het over 15-20 pk. Dat kan je ook gewoon makkelijk halen zonder supercharger. (nou word een fabrieksvoertuig natuurlijk altijd wat rustiger afgesteld, maar dan nog)

Als er echt helemaal geen andere opties meer zijn, tja, dan zijn er geen andere opties meer. :D Maar dat wil niet zeggen dat het een goed idee is. ;)

We moeten ergens over kunnen blijven dromen natuurlijk, en dan dat turbogeluid Hututuutututut dat zou het afmaken
 
Back
Top