200cc Quad Turbo

taiajam

Well-Known Member
Hoi allemaal,

ik heb me zojuist effe aangemeld.
Ik heb een 200cc 4takt motorquad, en daar wil ik een turbo op bouwen.

ik heb voor de turbo een olie toevoer nodig. nou zoek ik dus een klein oliepompje. weet iemand hier of er een 12v oliepompje is van een scooter?
of anders ergens anders een klein oliepompje? als het maarop 12v werkt.

de opbrengst van de oliepomp hoeft niet veel te zijn omdat de turbo weinig olie nodig heeft.

ik bouw dan een klein oliereservoir dat alleen gebrukt wordt voor de turbo smering en koeling.

voor de rest wordt het een suckthroug systeem waar de carberateur dus voor de turbo zit.
 
Advertisement - register to remove this

Dit is een scooterforum en ik vind een 200cc 4-takt MOTORQUAD + TURBO toch wel een klein beetje veel afwijken van de hier besproken onderwepen.
 
oliepompjes genoeg op scooters,

ik heb bijvoorbeeld een elektrisch pompje, zowel als een mechanisch.

Weet wel niet als zoiets genoeg olie doorpompt.
 
@ smonjirez,

als jou die 150cctjes je iets te veel zijn... ga je toch andere topics lezen.

er zijn zat 50cc 4taktjes waar een turbo op kan. het systeem is exact het zelfde.

Ik zal effe die link door lezen. maar ik wil juist een scooterpompje gebruiken omdat het klein is, en die kan ik dus makkelijk van een oude scooter halen, of evt in de brommershop kopen hier om de hoek kopen.

ik bouw ook turbokits voor autos; honda en nissan en VW en wat voor een merk dan ook. dus kennis is het probleem niet<]

achter moet het altijd zo goedkoop mogelijk en zo simpelmogelijk.
vandaar een suck-throug carb systeem zonder intercooler.

een uitlaatsysteempje lassen is ook geen probleem. alleen het afstellen wordt een leuke klus, en de turbo voorzien van olie.

@ Sandor,

De olie druk is neit belangrijk, en de opbrengst is maar minimaal nodig. de turbo kan namelijk niet tegen oliedruk. vandaar dat er altijd een restrictor in zit.
wat voor een scooter heb je? en waarom heb je 2 verschillende pompjes er in?
 
Last edited:
Een scooter oliepomp is normaal gesproken mechanisch, dus uit een oude scooter halen lijkt me niet mogelijk? Of kan het net zo goed mechanisch?
 
@ smonjirez,

als jou die 150cctjes je iets te veel zijn... ga je toch andere topics lezen.

er zijn zat 50cc 4taktjes waar een turbo op kan. het systeem is exact het zelfde.

Ik zal effe die link door lezen. maar ik wil juist een scooterpompje gebruiken omdat het klein is, en die kan ik dus makkelijk van een oude scooter halen, of evt in de brommershop kopen hier om de hoek kopen.

ik bouw ook turbokits voor autos; honda en nissan en VW en wat voor een merk dan ook. dus kennis is het probleem niet<]

achter moet het altijd zo goedkoop mogelijk en zo simpelmogelijk.
vandaar een suck-throug carb systeem zonder intercooler.

een uitlaatsysteempje lassen is ook geen probleem. alleen het afstellen wordt een leuke klus, en de turbo voorzien van olie.

@ Sandor,

De olie druk is neit belangrijk, en de opbrengst is maar minimaal nodig. de turbo kan namelijk niet tegen oliedruk. vandaar dat er altijd een restrictor in zit.
wat voor een scooter heb je? en waarom heb je 2 verschillende pompjes er in?

Je hebt mechanische pompkes die aangedreven wordt door de krukas, zo eentje heb ik op een peugeot TKR staan.

Dan heb ik ook nog een jetforce waar een elektrisch pompje op staat, ook van peugeot. Een peugeot ludix heeft ook een elektrisch pompje.
 
je kan niet zomaar een turbo op een 4tackt motor zette dan moet je eerst een platte zuiger kopen een een kortere drijfstang op de compressiedruk die er nu is te verlagen als je die turbo er gewoon op zou zetten zou je de cilinderkop beschadigen je moet ook andere kleppen en uitlaat (ik kan het weten werk bij rallyteam die motoren produceren 600pk met een t1 turbo gebouwt op een 2l blok die turbo's geve een piek van rond de 5bar das veel al je weet dat een normale baan wagen op 1.2-1.5max zit
 
als inbouwers van turbo's moet je weten dan die dingen zon 200.000rpm maken met gemak en zou het handig zijn dus dat je gewoon een benzinepomp gebuikt van zeker 600l/u. met aparte oliekoeler, de mech pompjes werken juist vertragend, voor de rest zit je idee wel puik in elkaar. maar honda's met turbo kun je op 1 hand tellen??er ijn ook gewone bolt on kits(0.4/0.8bar) waarbij er helemaal geen korte drijfstangen nodig zijn. want die zijn voor hogere toeren en je kunt ook je compessie beinvloeden. De uitsparingen in je zuiger daar vallen juist je kleppen in op het bdp. Harrie
 
oke dus een peugeot scooter heeft een elektrische oliepomp.

@jordy2142:

Jij weet niet eens hoeveel turbo druk ik wil draaien. ik pomp 200 WIEL PK uit mijn standaart hondacivic 1.6 blok uit 1990. en dit met een normale benzinepomp die ongeveer 180lm/h pompt. en dit slechts op 8 psi.
170 wielpk op 5 psi en dat is ongeveer 0,3 bar. compressie verhouding van 9,8:1 helemaal standaart. ik heb nog nooit gehoord van 5 bar turbodruk. haha

een T1 turbo? bedoel je er een van garret? een goede turbo voor een 2 liter zou een t3/t4 zijn evt een t3/t4 hybrid.

compressie verlagen is rendement verlies !!!!! en dan alsnog ik wil dus geen highboost 1 cilinder. het wordt een lowboost setup met standaart internals. als je hogeboost wilt draaien kom je wel uit op compressie verlagen of mengselkoeling. en dit puur om detonatie te voorkomen.
dan heb je altijd nog octaan booster, en water/methanol injectie.

@Streetglow-fox:

De meeste highboosted autos rijden op 255 walbo pompjes. en daar haal je ook wel 600pk mee. het is niet altijd de pomp, maar ook de injectoren die dat mogelijk maken en de benzine druk.

als jij turbo hondas op 1 hand kunt tellen moet je wel enorm veel vingers hebben;) Honda's zijn DE autos die van N/a naar Turbo gaan. jusit omdat het zo lekker er op loopt.

maar ik kom eigenlijk niet discussieren over turbo's en hoe het werkt.
ik wil eigenlijk dus weten waar allemaal 12v oliepompjes op zitten.



dus effe een lijstje maken van potentiele pompjes van scooters:

Peugeot ludix
 
Ik denk ook niet dat je er veel meer gaat vinden hoor, meeste scooters hebben dit mechanisch omdat dat IMO wat betrouwbaarder is op een scooter.
 
ja mechanisch aangedreven lijkt me ook meer logisch, maar ik zo niet weten hoe ik zon ding zou moeten aandrijven. een elektrisch aangedreven pomp is eenvoudig aan te sluiten. ik bouw een ledje bij mn display om aan te geven dat de pomp draait. meer als dat kan ik ook niet doen.

als iemand meerdere scooters weet, of zelfs een pompje heft liggen. laat het even weten!*D
 
graag! als je effe een foto kan maken graag!

de peugeot elystar heeft volgens mij ook een electrische pomp.

Sandor, verkoopt je ook dat pompje?
 
ik heb me vergist met het getaletje het zal wel een t4 zijn of zo dan maar die dingen zijn echt monster groot en die pieken op 5.1ong 600bhp en ze maken de ruimte groter zodat er meer dibiet in kan als ze normaal draaien zitten ze rond de 2.3bar
 
oke mooi,

heb je nog een foto er van?
waar woon je? misschien kan ik dat ding komen ophalen.
anders maar versturen he:)

en wat meot je er voor hebben?

de turbo ga ik waarschijnlijk dit weekend nog ophalen +ralf+
 
Back
Top