http://www.scooter-freaks.nl/howto/vervangen/krukasvervangenmina.php
Benodigd heden
- 2e paar handen.
- tafel of werkbank om blok op te leggen.
- houten of kunststof hamer.
- balkje met gat (diep) erin, deze moet om je krukas heen kunnen vallen.
- vario sleutel.
- vliegwiel trekker.
- borgveertjes tang.
- vloeibare pakking.
- hete lucht föhn (nee, niet zoeentje voor je haar ) of gasbrander.
- diepvries en plasticzakje om dingen af te koelen.
en dan nog:
- 2 lagers
- 2 keerringen
- nieuwe krukas
Goed, we kunnen aan het werk!
Als je dit nog nooit hebt gedaan is het zeer handig om met z'n 2en te werken.
Een extra paar handen is altijd handig en gezelliger, maar het weerhoud je ook van fouten.
Eerst moet je beginnen met alles eraf te halen zoals je luchtfilter/carburateur, koelingsslangen, kappen, uitlaat, enz…
Als je alles eraf hebt kan het blok los, en werken we door op de tafel.
Als alles eraf is kan het blok op tafel.
Carterdeksel eraf, maar de vario enzo nog even laten zitten!
Eerst de koelingskap eraf.
Daaronder zit het vliegwiel, deze zit vast met een moer.
Aan de variokant blokkeer je de krukas met de variosleutel, waarna je aan de andere kant de moer zo los kan draaien.
Nu heb je de vliegwiel trekker nodig, vastschroeven in je vliegwiel en draaien maar, dan ligt je vliegwiel er zo af.
Onder je vliegwiel zit je ontsteking.
Ontsteking losdraaien met een inbus, en de hele plaat eruit.
Hieronder zit je oliepomp, die wordt aangedreven met een plastic tandwiel op de krukas.
Met de borgveertjes tang de borgveren van je krukas afhalen, en dan het tandwiel eraf.
Oliepomp er (2 bouten). Zo, dat was de ontstekingskant, nu terug naar de variokant: vario eruit, startmotor eraf, starterkrans eraf.
Als de vario kant helemaal leeg is kunnen we verder: de cilinder eraf. Kop losdraaien, cilinder eraf, zuiger eraf, klaar.
Deel 2:
Aan de ontstekingskant zitten een paar inbus bouten die je carterhelften aan elkaar houden.
Deze moeten d'r dus uit.
Nu moet je met een houten hamer je blok splitsen (de ene helft vastzetten/leggen/houden,
en op de andere kant VOORZICHTIG slaan, niet stukslaan!).
Nu steekje je krukas, met of zonder lagers, nog in een vd helften.
De krukas kan je er voorzichtig uitslaan (wederom met de houten hamer).
Als de lagers nog in de een vd helften zit kan je die er zonder genade uitslaan,
want die gooien we toch weg.
Mochten de lagers (helaas) nog beide om je krukas zitten, dan moet je deze erafhalen.
Dit kan met een schroevendraaier (wrikken) of zoals ik het altijd doe:
met steeksleutel 19 (aan 2 kanten een sleutel eronder, en de lager omhoog ‘duwen’.
Dat was deel 2, nu komt het moeilijke werk.
Je legt je krukas in diepvries, en je lagers maak je heet (föhn, gasbrander, oven, mag je zelf weten).
Als alles lekker op temperatuur is leg je de lagers zo om de krukas heen.
Als ze niet in een keer om de krukas heenvallen kan je ook het gepatenteerde balkje nemen,
de krukas met de bovenste wang vastzetten in een workmate (of met 2 plakjes in een bankschroef) en dmv.
Het balkje de lagers er voorzichtig omheenslaan.
Doe dit ook voor de andere kant.
Hierna leg je je krukas+lagers in de diepvries en verwarm beide carterhelften met een heteluch föhn/gasbrander of iets in die trend.
Als alles weer es lekker op temperatuur is (je mag het net niet meer aan kunnen raken) dan kan je, zonder een klap uit te hoeven delen,
je krukas zo in de kleine carterhelft steken.
KLIK, die zit, one down, one to go
Nu de andere helft nog ff verwarmen,
smeer GENOEG vloeibare pakking op de rand,
neem dan de kleine carterhelft waar de krukas al insteekt en leg deze in de andere.
Als je de carterhelften niet mooi opelkaar krijgt dan kan je ze evt. opelkaar slaan met een HOUTEN hamer.
Steek nu de bouten er weer in aan de kant vd ontsteking en draai de boel dicht.
Neem nu de keerring (de kleine) voor de kant vd ontsteking,
deze kan je zo over de krukas heenschuiven en hij zit.
Nu moet je de andere keerring nemem (de grote) voor aan de vario kant.
Deze sla ik er altijd (HEEEEEL voorzichtig) met een grote dop (van de dopsleutelset, een 28 ofzo) in.
Deze kan precies over de krukas en komt mooi op de randen vd. keerring,
waarna ik met dat blok hout met een gat weer op de dop kan slaan.
Dit klinkt een beetje raar, maar werkt perfect.
Nu laat je de boel 24 uur liggen (vloeibare pakking moet een hele tijd drogen),
en draai je de volgende dag de rommel weer inelkaar, blok eronder, carb/uitlaat , enz & je bent klaar .
Zo, dat was een korte cursur lagers/keerringen/krukas vervangen.
Let op:
- goed gereedschap is het halve werk!
- let goed op de keerringen en maak alles goed schoon !
Bedankt Jasper.