70cc met originele krukas? Please help!!!

Pasqual

Well-Known Member
He mensen, ik zit met een probleem! Ik wil een 70cc kopen. Nu heb ik nog mijn originela as. Ik weet dat een 50 evo en 70 evo (pen 10) niet kunnen, daar heb ik zowieso een andere as voor nodig. Maar als ik nu een laagtoerige 70 neem(ik ben een beetje polini, dus ik wil dan denk een ghisa), kan ik dan met mijn originele krukas blijven rijden?

Ik heb weleens gehoord dat een originele krukas max 10000 toeren aan kan. Als ik nu op de site van polini de grafiek van de ghisa bekijk(nr 166.0083) dan geeft deze cil. 9500 toeren en 8.5pk.
Bekijk ik die van de corsa(nr 166.0083/R) dan geeft deze cil. 10000 toeren en 11.5pk.

Kan ik dit op mijn originele krukas laten draaien??? En welke van de 2 ?!?! :?

Enne nog iets, ik ben dan wel zo polini, maar zijn die cilinders van top performance, airsal, dr, doppler etc. echt zo kut en slecht. In iedergeval een stuk minder van kwaliteit en prestatie dan Polini, malossi en hebo?

(ps voor degene die niet bij die grafiek kunnen komen, bij scootparts, polini cilinders, en dan zie je het vanzelf. ff lezen):?
 
Advertisement - register to remove this

Over het algemeen is DR de grote aanrader, kost nix, en loopt beter dan Polini/Malossi & Hebo...

Deze cilinder is overigens bijna exact hetzelfde als de Top Performances Trophy & MK 70cc gietijzer...

Over je krukas; de krukas is niet het grootste probleem, maar wel de standaard gemonteerde krukaslagers... Het bigend-lager wordt ook een probleem bij Minarelli bij vettere setups, maar moet met een DR geen problemen opleveren, mits er goede olie wordt gebruikt...

Polini-geil zijn qua cilinders heeft geen zin, tenzij je een alu-cilinder koopt :)
 
En die Corsa zou ik ook niet aan beginnen... Deze is zodanig prijzig, dat je beter een Athena [=Eurocilindro = Hebo] Alu kunt kopen... Enige voordeel van die Corsa is, dat er een gesmede zuiger in zit...
 
Maar is de poortconfiguratie en prestaties zoals koppel en top bij polini etc. niet beter dan bij de wat goedkopere fabricanten?

De as zelf is dus niet zo'n probleem(ik ben op dit gebied nog een beetje een newbie dus...) WAAROM? en die lagers, kan ik die dan zomaar vervangen voor betere, of is dat ook een heel gedoe?

En zo'n polini, ik staar me er niet op blind maar kunnen ze beiden wel op std as? want bij een lokale dealer zeiden ze dat corsa onder evo viel...blabla je kent dat gelul wel.

Mijn scoot is een hobby maar wil er nu niet meer teveel geld in steken(voor rijbewijs etc.) dus daarom wil ik liever geen andere as. als het moet ok. Anders had ik wel gelijk een hele brute setup uitgezocht maar dat kost heel veel meer doekoes dan wat ik nu wil, toch?? enne die nrx van mij, bij die uitlatenschemas hier op ut forum stond dat nrx ook een laagtoerige 70 was(kon) is dat zo, beperkt ie dan niet de prestaties van de cil.???
tnks
 
Maar met een nrx kan het tog (voorlopig nog wel), houdt ie dan veel in? hier op het forum stond dat nrx ook een laagtoerige 70 is dus...
Maar hoe zit hert nou, kan ik met een polini ghisa (of eventueel andere laagtoerige 70) op mijn standaard as gaan driven???
of gaat ie dan heel snel naar de kut. en als ie naar de kut gaat hoor je dat toch meestal aankomen, door tikken en zo van de lagertjes..
 
en wat denken jullie, als ik met mijn huidige setup( waar ik nu 100 op 4 autotellers en op mijn OUDE model aeroxteller ook 100 op rijd) en er dan een ghisa of zo onder doe wat voor prestatie ongeveer ik kan hga halen. Makkelijk op het achterwiel of dat niet zo snel. PS komt vandaag digiteller op!!!

ik trek mijn scoot NU met een beetje trekken ook op zijn achterwiel maar niet dat ie dan echt lang doorrijdt. hoe zal dit dus met zon 70ghisa zijn???
 
ps een nrx kan ook nog wel ff toch???


enne mensen di digi zit erop, nu heb ik nog een te kleine sproeier, hij houdt erg in, want sinds die polini membraan er in (groter gat en zo) mis ik op de originele km teller 10 km, dus dat nog ff fixen en dan gaat het weer. NU gemeten 81 digi.
 
een nrx is een zeer slechte 70 uitlaat. waarom? kijk maar es naar bv. de tailpipe (lekker dunnetjes) en de in bocht (ook vrij dun). Als ik jou was zou ik maar voor een (2e hands) yasuni r / gianelli shot / bidalot gaan. Dat zijn uitlaten waarmee je heel wat meer prestatie tevoorschijn krijgt.

Je std. as houdt het wel mits je goed smeert, en met de juiste lagers rijdt (SKF C3).

veel plezier met je nieuwe setup :)
 
gewoon C3 lagers nemen met een stalen kooi. SKF zit je altijd goed, kun je gewoon bij de veda kopen!

en als ik jou was zou ik gewoon een DR70 kopen net als ik, lekker goedkoop en ik weet nog weleen adres hier in ede waar je hem wel kunt laten tunen (ik laat hem over 2 weken tunen)
als je msn hebt: michiel_kool@hotmail.com is mijn adres!
 
Originally posted by aerox terror
wat zijn de std lagers dan
want als ik die moet vervangen kan ik net zo goed een hele nwe as doen, en met wat moet ik smeren?
dank jullie wel

sja, je krukas direct vervangen is eigelijk wel zo makkelijk, scheelt je nog werk ook (de oude lagers van je krukas trekken namelijk, is errug kutwerk..) Met een nieuwe krukas zit je direct veilig (voor als je evt. nog een tuningsbeurtje wilt laten doen). DR 70 kan ik je zeer aanraden, vooral na een tunebeurt is dit een prachtige cilinder.

ik heb wel een howto voor je (ooit geschreven voor dit doel) zal ik ff opzoeken.. Gevonden :)

Grtz, Jasper
 
http://www.scooter-freaks.nl/howto/vervangen/krukasvervangenmina.php

Benodigd heden
- 2e paar handen.
- tafel of werkbank om blok op te leggen.
- houten of kunststof hamer.
- balkje met gat (diep) erin, deze moet om je krukas heen kunnen vallen.
- vario sleutel.
- vliegwiel trekker.
- borgveertjes tang.
- vloeibare pakking.
- hete lucht föhn (nee, niet zoeentje voor je haar ) of gasbrander.
- diepvries en plasticzakje om dingen af te koelen.

en dan nog:
- 2 lagers
- 2 keerringen
- nieuwe krukas

Goed, we kunnen aan het werk!
Als je dit nog nooit hebt gedaan is het zeer handig om met z'n 2en te werken.
Een extra paar handen is altijd handig en gezelliger, maar het weerhoud je ook van fouten.
Eerst moet je beginnen met alles eraf te halen zoals je luchtfilter/carburateur, koelingsslangen, kappen, uitlaat, enz…
Als je alles eraf hebt kan het blok los, en werken we door op de tafel.
Als alles eraf is kan het blok op tafel.

Carterdeksel eraf, maar de vario enzo nog even laten zitten!
Eerst de koelingskap eraf.
Daaronder zit het vliegwiel, deze zit vast met een moer.
Aan de variokant blokkeer je de krukas met de variosleutel, waarna je aan de andere kant de moer zo los kan draaien.
Nu heb je de vliegwiel trekker nodig, vastschroeven in je vliegwiel en draaien maar, dan ligt je vliegwiel er zo af.
Onder je vliegwiel zit je ontsteking.
Ontsteking losdraaien met een inbus, en de hele plaat eruit.

Hieronder zit je oliepomp, die wordt aangedreven met een plastic tandwiel op de krukas.
Met de borgveertjes tang de borgveren van je krukas afhalen, en dan het tandwiel eraf.
Oliepomp er (2 bouten). Zo, dat was de ontstekingskant, nu terug naar de variokant: vario eruit, startmotor eraf, starterkrans eraf.
Als de vario kant helemaal leeg is kunnen we verder: de cilinder eraf. Kop losdraaien, cilinder eraf, zuiger eraf, klaar.

Deel 2:
Aan de ontstekingskant zitten een paar inbus bouten die je carterhelften aan elkaar houden.
Deze moeten d'r dus uit.
Nu moet je met een houten hamer je blok splitsen (de ene helft vastzetten/leggen/houden,
en op de andere kant VOORZICHTIG slaan, niet stukslaan!).
Nu steekje je krukas, met of zonder lagers, nog in een vd helften.
De krukas kan je er voorzichtig uitslaan (wederom met de houten hamer).
Als de lagers nog in de een vd helften zit kan je die er zonder genade uitslaan,
want die gooien we toch weg.
Mochten de lagers (helaas) nog beide om je krukas zitten, dan moet je deze erafhalen.
Dit kan met een schroevendraaier (wrikken) of zoals ik het altijd doe:
met steeksleutel 19 (aan 2 kanten een sleutel eronder, en de lager omhoog ‘duwen’.

Dat was deel 2, nu komt het moeilijke werk.
Je legt je krukas in diepvries, en je lagers maak je heet (föhn, gasbrander, oven, mag je zelf weten).
Als alles lekker op temperatuur is leg je de lagers zo om de krukas heen.
Als ze niet in een keer om de krukas heenvallen kan je ook het gepatenteerde balkje nemen,
de krukas met de bovenste wang vastzetten in een workmate (of met 2 plakjes in een bankschroef) en dmv.
Het balkje de lagers er voorzichtig omheenslaan.
Doe dit ook voor de andere kant.

Hierna leg je je krukas+lagers in de diepvries en verwarm beide carterhelften met een heteluch föhn/gasbrander of iets in die trend.
Als alles weer es lekker op temperatuur is (je mag het net niet meer aan kunnen raken) dan kan je, zonder een klap uit te hoeven delen,
je krukas zo in de kleine carterhelft steken.
KLIK, die zit, one down, one to go
Nu de andere helft nog ff verwarmen,
smeer GENOEG vloeibare pakking op de rand,
neem dan de kleine carterhelft waar de krukas al insteekt en leg deze in de andere.
Als je de carterhelften niet mooi opelkaar krijgt dan kan je ze evt. opelkaar slaan met een HOUTEN hamer.
Steek nu de bouten er weer in aan de kant vd ontsteking en draai de boel dicht.

Neem nu de keerring (de kleine) voor de kant vd ontsteking,
deze kan je zo over de krukas heenschuiven en hij zit.
Nu moet je de andere keerring nemem (de grote) voor aan de vario kant.
Deze sla ik er altijd (HEEEEEL voorzichtig) met een grote dop (van de dopsleutelset, een 28 ofzo) in.
Deze kan precies over de krukas en komt mooi op de randen vd. keerring,
waarna ik met dat blok hout met een gat weer op de dop kan slaan.
Dit klinkt een beetje raar, maar werkt perfect.

Nu laat je de boel 24 uur liggen (vloeibare pakking moet een hele tijd drogen),
en draai je de volgende dag de rommel weer inelkaar, blok eronder, carb/uitlaat , enz & je bent klaar .

Zo, dat was een korte cursur lagers/keerringen/krukas vervangen.

Let op:
- goed gereedschap is het halve werk!
- let goed op de keerringen en maak alles goed schoon !

Bedankt Jasper.
 
Back
Top