70cc met grotere carb.?

roelow

Well-Known Member
ik kan een 70cc polini corsa kopen voor 55 euro voor mijn aerox:p
maar hij zegt dat ik een grotere carb. bijop moet zette
is da zow?
 
Advertisement - register to remove this

Vast lopen zal hij niet doen, je haalt enkel het volle vermogen van de cilinder niet. Ik zou als ik van jou was ff op zoek gaan naar een 17.5mm dell'orto voor die 40 euro ;)
 
TUNE*IT said:
Met grotere carbu zal hij een stukje beter rijden, en met te kleine carbu zal je cilinder sneller kunen slijten door slechtere cilindervulling (volgens mij dan toch)

Toch is dat niet zo. Als je cylinder 'slechter gevuld wordt' dan loopt hij gewoon minder hard, en dan slijt hij zelfs minder.

Het enige dat een carb moet doen is de cylinder voorzien van een mengsel met de juiste benz/lucht verhouding. Iedere carb kan dat (als je hem goed afstelt). Staat het te rijk dan verzuipt hij, staat het te arm dan krijg je detonatie/oververhitting. Maargoed we gaan er dus even van uit dat je het netjes afstelt.

Het enige verschil tussen een 12 en een 17.5 is dat de 17.5 meer mengsel kan doorlaten. Een 12mm is dus gelijk aan een 17.5 die halfgas rijdt. (Letterlijk aangezien de doorlaat van een 17.5 2x zo groot is qua oppervlakte).
Ik heb nog nooit gehoord dat cylinders sneller slijten als je minder gas geeft...


Die 17.5mm levert je trouwens 10% extra vermogen op, dus zo groot is het verschil nou ook weer niet.
 
Back
Top