de Jamathi van 72 of 73 had 21,4pk , dus ik denk dat de kreidlers uit dezelfde jaren ook wel 20 pk hadden............
je kunt gewoon een Kreidlerbromfietsblok pakken , daar een roterend setje voor kopen (zijn te koop, staan wel op marktplaats.nl) , een 5 bak van een 50cc motor-kreidler erin (zijn ook wel close-bakken voor, zes bak) , 26/28mm carb erachter hangen (natuurlijk wel bijwerken) ,dan kun je een Van Veen cilinder kopen (zijn er ook nog wel) en je bent al heel ver, maar je moet er dan nog een speciale krukas bij kopen , de wang aan de roterende kant is kleiner dan de koppelingskant. , dan moet je nog een ontsteking maken met contactpunten en autobobine (op accu) of je kunt een speciale ontsteking kopen voor roterende machines (weet de naam niet meer) , dan heb je al een behoorlijke racer , maar dit dan wel onder een race frame natuurlijk! en vergeet dan 1 ding niet , die dingen wegen iets van 50/60kg , dan kun je er wel snelheden mee halen van 200 en hoger.
Kreidler heeft destijds ook in America in de zoutvlakten een wereldrecord gewaagd en daarbij een snelheid behaald van maarliefst 231 kmh!!!!! op deze ultralichte motor zat een kompressor opgebouwd!
wat betreft de vergelijking in de scootin: je kunt een max getunede wegracer niet vergelijken met een zwaar begrenste standaardklasse scoot. , en een vergelijking van automaat en scooter is al helemaal niet lekker , al ging het erom om te laten zien dat zo'n van veen veel in huis heeft!
op topsnelheid zal een geschakelde motor altijd sneller gaan (met dezelfde pk's en goed afgesteld) , de versnellingsbak remt lang zoveel niet af dan het hele vario en overbrengingsgedeelte bij elkaar van een scooter.