50cc super kreidler

Jah 28 mm op 50cc alu cilinder rijden ze maar was dat niet met geforceerde luchtkoeling of een watergekoelde kop?

Ik heb zo'n kreidler floret gehad met 17 mm carbu alu 50 en geforceerde lucht koeling,gewoon orgineel was ie en hij reed 858P
 
Originally posted by David
Daar gaat het niet om, ik weet heus wel dat die krengen asociaal hard gaan hoor ;)
Alleen die schrijver die doorgaat over het polini gepruttel, terwijl ze een maximaal opgefokte schakelbrommer met een (stnd klasse) zip met race restricties vergelijken. Vind ik het artikel bij voorbaat al slecht.
En dat heeft niks te maken met die kreidler.

Artikel is geschreven door een vriend van me (oud Scootin' redacteur) en natuurlijk was hij niet geheel onpartijdig :).. (hij werkte namelijk in het bedrijf van me oom).

Maar denk wel dat dit in 1998 was ofzo, toen lag het scooterniveau lang niet zo hoog als nu.

DNA power; scooter had een 19mm carb, het was namelijk een scooter uit de Topscooterklasse maar wel luchtgekoeld (was vroeger ook weer een subklasse oid)
 
de Jamathi van 72 of 73 had 21,4pk , dus ik denk dat de kreidlers uit dezelfde jaren ook wel 20 pk hadden............

je kunt gewoon een Kreidlerbromfietsblok pakken , daar een roterend setje voor kopen (zijn te koop, staan wel op marktplaats.nl) , een 5 bak van een 50cc motor-kreidler erin (zijn ook wel close-bakken voor, zes bak) , 26/28mm carb erachter hangen (natuurlijk wel bijwerken) ,dan kun je een Van Veen cilinder kopen (zijn er ook nog wel) en je bent al heel ver, maar je moet er dan nog een speciale krukas bij kopen , de wang aan de roterende kant is kleiner dan de koppelingskant. , dan moet je nog een ontsteking maken met contactpunten en autobobine (op accu) of je kunt een speciale ontsteking kopen voor roterende machines (weet de naam niet meer) , dan heb je al een behoorlijke racer , maar dit dan wel onder een race frame natuurlijk! en vergeet dan 1 ding niet , die dingen wegen iets van 50/60kg , dan kun je er wel snelheden mee halen van 200 en hoger.

Kreidler heeft destijds ook in America in de zoutvlakten een wereldrecord gewaagd en daarbij een snelheid behaald van maarliefst 231 kmh!!!!! op deze ultralichte motor zat een kompressor opgebouwd!

wat betreft de vergelijking in de scootin: je kunt een max getunede wegracer niet vergelijken met een zwaar begrenste standaardklasse scoot. , en een vergelijking van automaat en scooter is al helemaal niet lekker , al ging het erom om te laten zien dat zo'n van veen veel in huis heeft!

op topsnelheid zal een geschakelde motor altijd sneller gaan (met dezelfde pk's en goed afgesteld) , de versnellingsbak remt lang zoveel niet af dan het hele vario en overbrengingsgedeelte bij elkaar van een scooter.
 
Originally posted by melf #50

wat betreft de vergelijking in de scootin: je kunt een max getunede wegracer niet vergelijken met een zwaar begrenste standaardklasse scoot. ,

Nogmaals (voor de mensen die niet kunnen lezen):

Originally posted by Jeroen
DNA power; scooter had een 19mm carb, het was namelijk een scooter uit de Topscooterklasse maar wel luchtgekoeld (was vroeger ook weer een subklasse oid)

Dus gewoon luchtgekoelde topscooter. Tuurlijk heeft de Kreidler het moeilijk tegen iemand als Ge van Roke. Sterker nog ik denk zelf dat hij de Kreidler het af moet leggen de eerste honderd meters, maar daarna gaat hij er toch echt wel weer voorbij.
 
3 jaar terug was er op de tt baan een oldtimer racer dag , hele dag van die oudjes aant rondknallen zoals mv agusta , suzuki en kreidlertjes enzo. Op dat soort momenten snap je wel wrom die 50cc klasse is afgeschaft , tis niet bepaald spectaculair om die dingen over z'n vette lap asfalt voorbij zien te tuffen.
Mja ik snap wel dat als je erop zit ze goed hard gaan , maar van een afstandje is het niet echt leuk op zo'n groot circuit.


wie maakt er een kreidler project ?? :p
ik moet me zundapp maar weer eens fixxen , ouwe brommers rox .
 
Tja het is gewoon heel duidelijk, die kreidlers van van Veen zijn opperbruut. Ik heb meerdere maals dit soort vergelijkbare dingen zien starten op jubbega te gaaf voor woorden. Maar uiteindelijk moesten ze het toch echt aflekken op de 150meter tegen de scooters. Maar het is te mooi om te horen en te zien zo'n kreidlerblokje. Ik zat vandaag nog artikelen te lezen uit Moto 73 geweldig gewoon (die kitjes waren toen der tijd te koop voor 1200 gulden ofzo). Heel stoer. Maar op dit moment gaan de scootertjes het langzaam kwa acceleratie te boven.
 
Wat een bult speculaties allemaal, ik zal ff opheldering geven:

Het wereldrecord 50cc is dus van kreidler op de salt flats(zout vlaktes) bij salt lake city

specificaties:

Kreidler breitwand cilinder 50cc
7 versnellingen
15 pk bij 15.000 rpm
225 km/h (echte dus)

Dit zijn de prestaties van de snelste 50cc tot nu toe...

Mvgr...
 
Originally posted by melf #50
je hebt zeker nog nooit een echte 50cc grandprix racer zien/horen lopen zeker? dan laat de topscooter het ook afweten hoor!

Weer niet goed gelezen vriend..

Die Kreidler bestuurder in kwestie is me oom, dus ik heb dat ding vaak zien rijden (heeft nog 3 50cc racertjes oa. Jamathi en Tomos).
 
ja maar een kreidler racer heeft geen breittwandcilinder!

ja , ik werk ook mee aan een roterende tomos , die houdt een topscooter echt wel bij hoor!
 
niet lullig bedoeld, maareh op een tomos kan je voor optimaal vermogen beter een membraan houden want een roterende inlaat heeft pas voordeel bij zon hoog toerental dat jou tomos niet meer weg rijd als bij dat toerental zen topvermogen ligt

want ik neem aan dat je een tomos 1 of 2 speed hebt?

roterende inlaat is het meest slim bij schakeld e.d.
 
een tomos met 5 versnellingen mischien ? ik weet niet of jullie het weten maar Tomos heeft vroeger anders behoorlijk veel in de grand prix gedaan , van daaruit hebben wij zo'n ding gebouwd, net zo als toen met een 4TL blok, alleen is dit een 5 bak van een AT-50, er zijn ook close bakken (6 versnellingen) voor zo'n ding etc. bla bla bla! het is een volwaardige race die ver over de 16.000 tpm draait met een vermogen van over de 17 pk!!! en dat gaat gewoon onwijs snel!!

en Rik, als je foto's wilt zien mag dat hoor!
 
Originally posted by melf #50
een tomos met 5 versnellingen mischien ? ik weet niet of jullie het weten maar Tomos heeft vroeger anders behoorlijk veel in de grand prix gedaan , van daaruit hebben wij zo'n ding gebouwd, net zo als toen met een 4TL blok, alleen is dit een 5 bak van een AT-50, er zijn ook close bakken (6 versnellingen) voor zo'n ding etc. bla bla bla! het is een volwaardige race die ver over de 16.000 tpm draait met een vermogen van over de 17 pk!!! en dat gaat gewoon onwijs snel!!

en Rik, als je foto's wilt zien mag dat hoor!


Top lag op de 165 @ Assen (met redelijk normale tandwielverhouding) dacht ik, kwam uit begin jaren '70.
 
Back
Top