50cc super kreidler

deze loopt al weer iets sneller, maar dat is niet zo gek

er zijn ook niet echt veel mensen die weten dat er schakelbrommers zijn geweest van Tomos, laat staan tomos racers , Tomos heeft een prototype gehad eind jaren 70/ begin 80 die over de 200 kmh heeft gehaald, maar toen kwam de 50cc klasse ten einde ( wat zeer spijtig is ) en is er niks meer ontwikkeld.

1 ding kan ik jullie wel gelijk geven , en dat is dat de top scooter de eerste 100 meter wel voor zou kunnen voor blijven omdat de van veen Kreidler beschikt over een lange 1 , dat had ik er niet bij meegrekend, de Tomos heeft dit namelijk niet , de close-bakken hebben dit wel!
 
Er zijn trouwens met 50cc snelheden gehaald rond de 250 km/u. Of het was paar km eronder, of net een paar erboven. Maar hoeveel doet een echte snelle scooter over kwart mile? Weet iemand dat? Dan is het te vergelijken met kreidlers en andere brommers...
 
nee, dit was een suzuki 50cc twin , kreidler had 12 versnellingen , maar later hebben ze de regels aangescherpt en mocht je maar met 6 versnellingen rijden en enkel roterend.
 
De 50cc GP klasse werdt eerst beheerst door de grote fabrieken. Ik meen Suzuki had zelfs een 3-cilinder 50cc 4-takt blok, met eventuele mogelijkheid om uit te breiden naar een 4 cilinder. Horlogemakers hadden de voorkeur als monteur. Liep ongeveer 20k tijdens de race. Maar omdat je hierdoor alleen door flink te investeren kon winnen werd het dus eigenlijk een wedloop tussen fabrikanten. De regelgeving werdt vervolgens zo veranderd dat men vanaf toen nog maar 1 cilinder mocht benutten.
melf #50 said:
...kreidler had 12 versnellingen , maar later hebben ze de regels aangescherpt en mocht je maar met 6 versnellingen rijden en enkel roterend.
In de tijd van de 1 cilinders kwam Kreidler om de hoek kijken. De blokken met 12 versnellingen hadden ongeveer 14pk @16k. De powerband lag echter maar op een paar honderd toeren. Vandaar de hoeveelheid vernellingen. Later werd ook de hoeveelheid versnellingen teruggebracht. De gloriedagen van de nederlands tuners brak aan. Van Veen Kreidler's, Jamathi's, Minarelli, Tomos enz. kwamen toen uit in de GP. De vermogens lagen toen rond de 19pk @ 18k. Particuliere coureurs konden die tijd winnen! Weer later werd de klasse vervangen voor 80cc om uiteindelijk helemaal te verdwijnen. In mijn ogen erg jammer.

p.s. Verhaal kan overal een beetje rammelen, hoor... Correct me if I'm wrong!
 
als ik een filmpje had :p

mja , zou eens gaan kijken @ demoraces , is wel grappig :)

maar ik moet er wel bij zeggen dat de snelheid niet erg hoog ligt vergeleken met vroeger aangezien de circuits aardig wat korter zijn dan originele ciruits...

dus de 50cctjes komen daar niet echt tot hun recht , denk dat 150 km netjes is op een lang circuit.
 
Ik heb ergens nog wel een paar MP3'tjes met de geluiden van de GP motoren uit die tijd. Ook een track van de 50cc's. Alleen geen webspace...
 
binnenkort maken wij weer 1 aan de loopt , ben benieuwd wat ie nu doet , is weer heel nieuwe blok :) het geluid is gewoon leuk :) , en dan te bedenken dat ze nu al lopen te klagen over de huidige racemotoren op een circuit waar het geluid ook nog gedempt word (door aardewallen)
 
beetje off, maar ik post binnekort wel een zelfgemaakte racer.
ook van de vroegere tijden.

setup van die racer.

80cc(zelfgemaakt)
35mm carb
32 pk

ding loopt ruim 220 kmh

nu praat ik over 15/20 jaar terug, met 80cc 32pk:D
kijk nu die 2fast for race 27 pk is al bijzonder
 
Ik kwam laatst wel wat oude scootin's tegen, maar ik weet nu niet meer waar ze zijn (verhuizing).

Ik zal even iemand vragen die er misschien nog wat foto's heeft van de van Veen kreidlers
 
Ik kwam laatst wel wat oude scootin's tegen, maar ik weet nu niet meer waar ze zijn (verhuizing).

Ik zal even iemand vragen die er misschien nog wat foto's heeft van de van Veen kreidlers
Je mag ze mailen naar louis@kreidlerdatabase.nl - bij voorbaat dank !!
Post automatically merged:

freezer geloofde mijk niet dat kreidlers 50cc harder als 200 kmph kunnen. maar het is wel zo en wie weet hiet nog meer van. ik dacht 204 op spa dat ze hadden gehaald.

en is hier een site over?


sorry dat dit niet bij schakels staat maar hier komen meer mensen
dus laat spv ff staan
Kijk maar eens hier: http://craft.kreidlerdatabase.nl/web/personen/veen-henk-van/vries-jan-de
Post automatically merged:

freezer geloofde mijk niet dat kreidlers 50cc harder als 200 kmph kunnen. maar het is wel zo en wie weet hiet nog meer van. ik dacht 204 op spa dat ze hadden gehaald.

en is hier een site over?


sorry dat dit niet bij schakels staat maar hier komen meer mensen
dus laat spv ff staan
Kijk maar eens hier: http://craft.kreidlerdatabase.nl/web/personen/veen-henk-van/vries-jan-de
 
Back
Top