4takt overtoeren

HeilNoah

New Member
Goedemiddag allemaal,

Ik heb weer 's wat.

Scooter;
Zip 4T 2015 4T 2V
Malossi Multivar 7.2G rolletjes & sproeier 80.

Laatst heb ik dit forum geraadpleegd voor weerstand vanuit de carter en inhouden bij terug op het gas, ik had m'n V-snaar tussen de schijf en vario zitten.

Ik heb het op de juiste manier gemonteerd en sproeier 80 erin gezet, zat eerst 78 in. Hij maakte weer mooi toeren, geen enkel dipje bij terug op het gas. Ben weer blij. Op één ding na.

Hij maakt toeren als een 2takt.
Bij terug op het gas maakt ie volle toeren en trekt geleidelijk, maar snel op.

Laten we zeggen dat ie 8000 toeren maakt.
Bij 20 km/u terug op het gas springt ie naar de 6000-7000 en trekt hard op. Op top snelheid lubbert ie veel uit. Heeft geen constante top zoals eerst. Ik mis 10 km/u ongeveer.

Kan het zijn dat er wat dingen losser zijn gaan zitten ofzo? Of dat die v-snaar kapot is doordat ie zolang knel heeft gezeten? De snaar zag er best goed uit.
 
Advertisement - register to remove this

Sparky

Well-Known Member
Hij maakt toeren als een 2takt.
Bij terug op het gas maakt ie volle toeren en trekt geleidelijk, maar snel op.

Laten we zeggen dat ie 8000 toeren maakt.
Zijn de trekveren in de koppeling niet te strak?
Koppelingsschoenen niet versleten?
Hoor je iets van slippen van de v-snaar?
Rolletjes in je vario nog in orde?

Kan het zijn dat er wat dingen losser zijn gaan zitten ofzo? Of dat die v-snaar kapot is doordat ie zolang knel heeft gezeten?
Verder of er iets los/losser zit of beschadigd is, zal je toch echt zelf moeten kijken want dat kunnen wij niet zien van achter ons beeldscherm!
 

HeilNoah

New Member
Zijn de trekveren in de koppeling niet te strak?
Koppelingsschoenen niet versleten?
Hoor je iets van slippen van de v-snaar?
Rolletjes in je vario nog in orde?


Verder of er iets los/losser zit of beschadigd is, zal je toch echt zelf moeten kijken want dat kunnen wij niet zien van achter ons beeldscherm!
Trekveren zijn standaard. Zit wel één rode in. Hij pakt niet perfect dus... Toch slipt ie totaal niet bij de koppeling. De segmenten zien er goed uit, niet bepaald ongelijk.
Vol gas uit stilstand is rustig toeren maken en gelijk wegschieten. Als de koppeling gepakt heeft begint ie pas volle toeren te lopen en loopt ie echt in 2-3 secondes naar de 45 en lubbert dan uit naar 63 op hetzelfde aantal toeren.

Heb wel het gevoel dat die v-snaar slipt dus. Rolletjes zijn niet zo oud. Valt mee. Zouden die beschadigd kunnen zijn van 200km rijden mst een v snaar die aan de variokant ertussen zat?
 

bartj

HousePaus
Je hebt dus 1 verschillende veren in je koppeling en vind het raar dat ie.niet fatsoenlijk rijd?

En hoe wil jij voelen waar je snaar in hemelsnaam slipt?
Trekveren zijn standaard. Zit wel één rode in. Hij pakt niet perfect dus...

Heb wel het gevoel dat die v-snaar slipt dus. Rolletjes zijn niet zo oud. Valt mee. Zouden die beschadigd kunnen zijn van 200km rijden mst een v snaar die aan de variokant ertussen zat?
Neem aan dat je v snaar altijd tussen je vario en halfpoulie zit? Anders kom je niet van zn plek?
 

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Trekveren in een piaggio 4takt koppeling zijn eigelijk te slap.. Of toevallig alleen bij mijn scooter.
En de drukveer vond ik best wel te sterk.. Kon i.i.g niet met me hand de half poelie open drukken..

Scooter: Piaggio new fly 4t 2v (eigenlijk ongeveer het zelfde blok)
 

bartj

HousePaus
En de drukveer vond ik best wel te sterk.. Kon i.i.g niet met me hand de half poelie open drukken..
Je halfpoulie zit op je krukas die krijg je sowieso niet van zn plek gedrukt als het goed is. Als je je poulie bij je achteras bedoelt heeft het meer met de techniek te maken. Kwam er achter dat wanneer je een draaiende en knijpende beweging maakt tegelijk dat je je poulie als het ware opendraaid.

Maar even voor de goede orde, je hebt wel 3 dezelfde trekveren in je koppeling nodig. Nu zijn ze waarschijnlijk te licht e moet je dus teveel toeren maken voor die aangrijpt
 

HeilNoah

New Member
Je hebt dus 1 verschillende veren in je koppeling en vind het raar dat ie.niet fatsoenlijk rijd?

En hoe wil jij voelen waar je snaar in hemelsnaam slipt?



Neem aan dat je v snaar altijd tussen je vario en halfpoulie zit? Anders kom je niet van zn plek?
Hij zat letterlijk tussen de halfpoulie en de vario. Ertussen. De bout waarmee je het zooitje aandraait stak nog net niet uit. Toen ik de v-snaar helemaal tegen de achterste as aantrok, hoorde ik pas een klik bij het monteren van de halfpoulie. Hij zat toen pas goed.


En ja, aangezien de koppeling niet slipt, moet dit het wel zijn. Hij schiet rustig weg zonder slippen en dan begint ie volle toeren te lopen alsof er 5 gram rolletjes inzitten.
 

HeilNoah

New Member
En je hebt wel 3 dezelfde trekveren erin inmiddels? En zit allen wel goed vast van je vario?
Nope. Wil dit zo snel mogelijk doen maar ik heb geen gigantische baco liggen. Krijg de koppeling/poulie niet uit elkaar.
De dop die erop past heb k ook nergens

Kan ik de trekveertjes vervangen zoals Joey Schaar het doet? Met een platkop en een verentrekker/priem. Zonder de drukveer eraf te halen zeg maar.
 

Mlll

Member
Nope. Wil dit zo snel mogelijk doen maar ik heb geen gigantische baco liggen. Krijg de koppeling/poulie niet uit elkaar.
De dop die erop past heb k ook nergens

Kan ik de trekveertjes vervangen zoals Joey Schaar het doet? Met een platkop en een verentrekker/priem. Zonder de drukveer eraf te halen zeg maar.
Zelf ook geprobeerd op die manier en ging niet bepaald makkelijk. Maar je krijgt de koppeling eraf toch? Druk je koppeling op de kop, dus me die moer tussen de bankschroef, evt een doek erover zodat als die wegschiet hij niet ver weg zou schieten en dan draai je em zo los. Zorg ervoor dat je druk blijft zetten op de koppeling zodat die niet wegschiet.
 

HeilNoah

New Member
Zelf ook geprobeerd op die manier en ging niet bepaald makkelijk. Maar je krijgt de koppeling eraf toch? Druk je koppeling op de kop, dus me die moer tussen de bankschroef, evt een doek erover zodat als die wegschiet hij niet ver weg zou schieten en dan draai je em zo los. Zorg ervoor dat je druk blijft zetten op de koppeling zodat die niet wegschiet.

Nee.. Heb de koppeling inclusief poulie wel van de as afgehaald. Maar krijg het niet uit elkaar.

Zegt u nou dat ik de moer tussen de bankschroef moet zetten en dan aan de rest dat erboven uitsteekt moet gaan draaien? Wil het best proberen.
 

Mlll

Member
Nee.. Heb de koppeling inclusief poulie wel van de as afgehaald. Maar krijg het niet uit elkaar.

Zegt u nou dat ik de moer tussen de bankschroef moet zetten en dan aan de rest dat erboven uitsteekt moet gaan draaien? Wil het best proberen.
Check dit filmpje even, minuut 7:20.
 

simsa

Well-Known Member
Je kunt er met een (stevige)schroevendraaier ook een braampje (gleufje) in slaan met de hamer. Als je dan daarna de schroevendraaier op 45 graden in dat gleufje steekt, kun je hem ook los slaan.
Dit kan in je eentje klemmen tussen de voeten.
Makkelijker is een koppelingstool kopen, die op de moer zetten en los slaan op de grond.
 

Attachments

  • Screenshot_20220120_224141.jpg
    Screenshot_20220120_224141.jpg
    130.5 KB · Views: 1
Last edited:

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Je halfpoulie zit op je krukas die krijg je sowieso niet van zn plek gedrukt als het goed is. Als je je poulie bij je achteras bedoelt heeft het meer met de techniek te maken. Kwam er achter dat wanneer je een draaiende en knijpende beweging maakt tegelijk dat je je poulie als het ware opendraaid.

Maar even voor de goede orde, je hebt wel 3 dezelfde trekveren in je koppeling nodig. Nu zijn ze waarschijnlijk te licht e moet je dus teveel toeren maken voor die aangrijpt

Van die draaiende beweging was ik wel achter sinds ik 1999 al scooter rijd. Maar het ding stond echt zwaar onder spanning. terwijl bij andere scooters het best nog wel te doen was.
 

Stoyanov

Active Member
Trekveren zijn standaard. Zit wel één rode in. Hij pakt niet perfect dus... Toch slipt ie totaal niet bij de koppeling. De segmenten zien er goed uit, niet bepaald ongelijk.
Vol gas uit stilstand is rustig toeren maken en gelijk wegschieten. Als de koppeling gepakt heeft begint ie pas volle toeren te lopen en loopt ie echt in 2-3 secondes naar de 45 en lubbert dan uit naar 63 op hetzelfde aantal toeren.

Heb wel het gevoel dat die v-snaar slipt dus. Rolletjes zijn niet zo oud. Valt mee. Zouden die beschadigd kunnen zijn van 200km rijden mst een v snaar die aan de variokant ertussen zat?
Wablief?! In 2 á 3 seconden naar de 45 ?! Hoeveel CC is dat ding ???
 

Mlll

Member
Je kunt er met een (stevige)schroevendraaier ook een braampje (gleufje) in slaan met de hamer. Als je dan daarna de schroevendraaier op 45 graden in dat gleufje steekt, kun je hem ook los slaan.
Dit kan in je eentje klemmen tussen de voeten.
Makkelijker is een koppelingstool kopen, die op de moer zetten en los slaan op de grond.
Beschadig je hem onnodig mee, op de kop in de bank schroef, handdoek erover en met goed veel kracht draaien, is zo los
 

rank1

Active Member
ik heb 50 cc zip v2, sproeier 78,multivar 7.2gr met witte drukveer voor de rest alles std.hij schiet weg met beetje overtoeren maar de toerenverloop is stabiel met ene noname ontgrensd cdi loopt max 68 gps.speel ff met luchtschroef en af en toe haal ff de vario eruit maak de variobus schoon want bij mij gebeurt vaak dat beetje plakkerig en veel viezigheid er op zit waardoor hij niet goed meer glijdt.of nou de nieuwste mhr vario met zelfsmeer variobus beter loopt moet nog testen.wanneer is je snaar vervangen?een nieuwe snaar kan beetje slippen maar je zou zeker t verschil merken.
 
Last edited:

bartj

HousePaus
Je kunt er met een (stevige)schroevendraaier ook een braampje (gleufje) in slaan met de hamer. Als je dan daarna de schroevendraaier op 45 graden in dat gleufje steekt, kun je hem ook los slaan.
Dit kan in je eentje klemmen tussen de voeten.
Makkelijker is een koppelingstool kopen, die op de moer zetten en los slaan op de grond.
Doe dit in elk geval alsjeblieft niet
 
Advertisement - register to remove this
Top