svarrio , niet lullig bedoeld , maar als ik het zo lees moet jij nog veel leren. Heel veel.
Daar is het forum tenslotte voor.
Ten tweede , een " gewone " nokkenas wordt onder verstaan een standaard nokkenas. Je hebt ook race nokkenassen. Deze zorgen voor meer grades , en kunnen je kleppen verder open
( LEES : Hoe verder je inlaat klep open is , hoe mee mengsel in je cilinder komt , hoe meer vermogen. Is altijd goed. Niet te ver open , anders komt je zuiger tegen je klep. Hier zijn de " putjes " voor die je in veel zuigers ziet. Hoe verder je uitlaat open , hoe meer er weg kan , ook altijd goed. Er moet immers zo snel mogelijk , zoveel mogelijk erin kunnen. ) Normaals , hoe meer graden
( geloof ik ) , hoe verder je kleppen open gaan , het gaat allemaal om de grades die je krukas maakt. Bij 132graden , gaat je uitlaat zover open , en bij 140graden je inlaat klep zover open.
BEWIJZEVAN.
Het GROTE voordeel aan 4takt is , is dat het een vaste inlaat tijdstip heeft. De kleppen. Deze worden bediend door de nokkenas , en de timing wordt ook bepaald voor krukas
( kijk naar die graden , timing = aantal graden ). Omdat je klep niet opengaat als je er veel drukopzet
( turbo ) , kan het er niet in , en stoort het je 4takt ciclus niet. Echter bij 2takt stroomt het lucht van de turbo gewoon door het membraan
( LEES : kleppen van scooter gaan op het overdruk en onderdruk wat gecreeërd wordt je zuiger die op en neer gaat in je cilinder. Bij 4takt niet. ). Hierdoor kun je het vele " lucht " wat opgeslagen zit in je inlaat traject
( intercooler , buizen , inlaat spruitstuk ) er in 1x ingepompt worden. Een turbo is in feite een lucht pomp.