3 cilinders en 6 zuigers verder.

UndercoverNL

Active Member
Goedenavond, dus, na een tijdje ben ik er weer, en ik zit weer eens met een probleem, en de grootste die ik ooit heb gehad met dit ding.
Het gaat natuurlijk weer over de aerox uit 2008. Inmiddels, na een paar maanden, heb ik vrijwel elk onderdeel vervangen en is hij in top staat, op het frame na dan, helaas, zo als al bekend was, is de std 50cc een paar maanden geleden warmgelopen. Daarna heb ik er een nieuwe sp 50cc op gezet, die na 20km er ook mee uit scheet, helemaal opengetrokken en klaar voor de schroot, ondanks dat hij gewoon op de oude, goede setup reed, en de benzine gewoon goed gemengd was. En ik hem ook gewoon goed inreed uiteraard.

Toen daarna een DR70 opgegooid, liep goed, helemaal afgesteld, na 20km inrijden hield hij er mee op, niet harder dan 25 gereden en kwart gas opgetrokken, omdat ik deze natuurlijk niet voor de 3x de puin in wilde rijden. Maar na 20 km hoorde ik een ratelend geluid en viel hij uit, starte niet meer, en eenmaal open was de zuigerveer doorgesneden en waren er stukken uit de zuiger (zie foto 1), na met wat mensen overlegd te hebben waren we van mening dat dit waarschijnlijk een fabrieksfout was omdat er stuk op een erg ongebruikelijk plek uit de zuiger was.
Daarna een nieuwe zuiger gehaald, er op gezet, kicken en lopen, liep prachtig, veel power en goed stationair, na 2km rijden, scheet hij er weer mee uit, eenmaal open, WEER de zuigerveer doorgesneden, en 2 enorme strepen op de zuiger, aan de rechterzijde, aan de andere kant was niks te bekennen (zie foto 2 / 3).

Ik ben de hoop eigenlijk al opgegeven, maar als ik hem dan weer zie staan wil ik heb diep van binnen toch weer lopend krijgen, heb er al meer dan 3 duizend euro aan uit gegeven in een half jaar tijd en hij doet het prachtig als hij het doet, maar puur de cilinder / zuiger wil maar niet lopend blijven.

Heb al enorm veel mensen gevraagd en er zijn ook al meerdere mensen langs geweest om te helpen met het monteren en afstellen zodat dat zeker goed verloopt. Maar geen succes, vandaag is hij voor de laatste keer weer kapot gelopen met de DR70, de zuiger vooral, de cilinder is nog in oké staat.

Ik vraag het nu hier even omdat hier de meeste mensen al erg veel ervaring hebben en ik hoop dat iemand nog enig idee kan hebben waarom dit gebeurd.

Alvast bedankt!
 

Attachments

  • IMG-20220423-WA0028.jpg
    IMG-20220423-WA0028.jpg
    101 KB · Views: 38
  • 20220526_203657.jpg
    20220526_203657.jpg
    82.7 KB · Views: 38
  • 20220526_203715.jpg
    20220526_203715.jpg
    103.4 KB · Views: 38
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Solution
Ik heb geen idee waarom de zuiger wel beschadigd is en de cilinder niet.
Misschien ligt dit aan het verschil in hardheid van de materialen van de cilinder tov de zuiger en de vorm en dikte van het klemgezeten stukje metaal.
Wat mij wel opvalt is dat op foto3 de streep die vlak langs het gat van de pistonpen loopt ter hoogte van het gat zelf zich een verkleurd stukje bevindt.
Ik kan het niet goed zien maar volgens mij is dit een vreemd stukje metaal wat in het aluminium van de zuiger is gedrukt.
Bij je middelvinger zit er zelfs een stalagmiet!

Er is geen andere manier hoe je deze diepe strepen in je cilinders/zuigers krijgt anders dan een vreemd stukje metaal, vooral als de zuigerveer en de pistonpenborgring nog op z'n plaats zitten...
Afgedekt?
Wat bedoel je daarmee ?
afgedekt als in er zat een ander stukje metaal in de spie, alsof hij was afgebroken, maar dat bleek er in te zitten om hem in balans te houden. Heb inmiddels een polini for race toegestuurd gekregen, moet die nog uitpakken, en ga volgend weekend naar een vriend toe om alles in een keer weer helemaal in elkaar te zetten, ik zal alleen wel de oude DR70 weer gaan gebruiken, heb 2 weken heel marktplaats afgestruind, maar kan geen 2de-hands minarelli 70 giet vinden die al ingereden is en niet door een oplichter word verkocht. Dus kan nu een DR70 kop overnemen van diezelfde vriend, en dan haal ik zoon bobo zuiger en dan hopen dat hij deze keer meer geluk met zich meebrengt.
 
Ik zit even te twijfelen wat ik kwa cilinder ga doen, want ik kan eventueel een 70 roze top overnemen van iemand, maar ik heb zelf nog de DR70 met een kras er in, ik kan die eventueel blijven gebruiken met een nieuwe zuiger (indien de kras niet te diep is), een hoonapparaat van HBM halen voor een tientje en dan de kras er uit werken, een geheel nieuwe DR70 kopen (wat me eigenlijk iets te duur word) of een 2de-hands roze top overnemen die al is ingereden.

In principe lijkt die roze top me ook wel leuk omdat het nog steeds gewoon gietijzer is, hij is goedkoper dan een nieuwe DR70 en hij is al ingereden. Alleen de enigste twee nadelen zijn dat ik 1 een yasuni R er onder heb hangen, en ik heb gehoord dat die de roze top niet echt aankan, klopt dit? En zo ja, hoe veel ga je er van merken in vergelijking met een C16 bijvoorbeeld, en vooral, hoe zuinig gaat die roze top rijden, ondanks dat het een gietijzeren cilinder is lijkt hij me toch aardig wat te zuipen met de performance die ik overal hoor. Ik heb er wel de "zuinigste" setup mogelijk onder, met de Yasuni R, 17.5 mm en std luchtfilter, maar nog steeds, gaat hij onder de 1 op 10 zitten? Want dan word een dagje naar werk een heel ander verhaal haha. En dan zou het meer een sprinter gaan worden voor in het weekend.

Iemand nog advies wat betreft de huidige situatie kwa cilinder? Hier onder nog een foto van hoe de huidige DR70 er uit ziet, dit is de enigste kras die er in zit.
 

Attachments

  • Screenshot_20220608-134633_Video Player.jpg
    Screenshot_20220608-134633_Video Player.jpg
    45.8 KB · Views: 13
  • Screenshot_20220608-134651_Video Player.jpg
    Screenshot_20220608-134651_Video Player.jpg
    56.8 KB · Views: 13
  • Screenshot_20220608-134713_Video Player.jpg
    Screenshot_20220608-134713_Video Player.jpg
    45.3 KB · Views: 13
zie toch wel aan paar hapjes her en der er uit. of een slechte afwerking. bij de spoelpoort en uitlaat poort.
ja nee ik wil ook eigenlijk niet verder met deze cilinder, te groot risico, + ik heb nu letterlijk alles vervangen en we gaan hem opnieuw afstellen dus dan kan t probleem bijna niet meer voorkomen, als ik de cil zou houden is alles behalve het probleem vervangen haha.

Dus de vraag is nu meer, wat doet de roze top kwa verbruik, want wil eigenlijk wel een tweedehands om er zeker van te zijn dat hij loopt en geen slechte afwerking heeft / niet ingereden is.

En aangezien ik nu alleen een roze top kan vinden tweedehands is dat nu mijn (enigste) keus.
 
Een R draait juist super op een roze top. 19mm erbij en klaar, als je voor een c16 kiest is je argument voor de goedkopere cilinder ook met de grond gelijk gemaakt he. Roze top is sowieso een cilinder waar veel onderdelen lekker mee draaien. Vroeger zelfs een 24mm en c20 met een roze top gereden dua kan altijd gekker
 
Een R draait juist super op een roze top. 19mm erbij en klaar, als je voor een c16 kiest is je argument voor de goedkopere cilinder ook met de grond gelijk gemaakt he. Roze top is sowieso een cilinder waar veel onderdelen lekker mee draaien. Vroeger zelfs een 24mm en c20 met een roze top gereden dua kan altijd gekker
aa oke, nou dat is mooi dan, ik hou die 17.5 er voor nu nog gewoon op om nog enigzins wat te besparen op benzine verbruik, als het later puur voor het weekend word kan ik er altijd nog een 19 of 21mm op gooien om er nog meer uit te halen.
Nee ik zal ook geen c16 kiezen juist door dat argument haha.
 
D8 ook dat een Yasuni R goed is voor Roze Top , een kennis reed er mee.
Echter volgens een Expert Hierro ... en ik twijfel absoluut niet aan zijn kennis , is de Enige echte beste uitlaat voor een Roze Top een Nardo.

Persoonlijk zou ik voor de Roze Top gaan .
 
Nou alles zit er op en hij doet t goed en trekt auto wheelies, alleen zit ik met 2 probleempjes, allereerst dat hij slecht start en niet zonder gas open, alleen als je het gas open doet en even wacht start hij pas, en dan valt hij 2 keer uit waarna hij daarna moeizaam op gang komt en goed blijft lopen, daarna loopt hij wel goed en mooi. Daarbij dacht ik aan de elektrische choke, die ga ik vanmiddag testen, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat het iets anders zou zijn, aangezien de choke ook het enigste is wat ik niet heb vervangen.

Dan, het andere probleem, wat waarschijnlijk met de afstelling te maken heeft: bij het gas geven na even stil gestaan te hebben / net gestart te hebben duurt het 3+ seconde voordat hij hem oppakt en weg rijd, als hij dan eenmaal weg rijd, schiet hij er van door met een wheelie. Ik dacht eerst dat dit door de te strakke trekveren kwam, maar dit is niet het probleem want met een maatje soepeler doet niks tot nauwelijks en verslechterd de trekkracht enorm. Er zat rood in met de auto wheelie en ik heb blauw geprobeerd wat dus verslechterde.
Nu zij iemand anders dat dit mischien kwam doordat de v-snaar te hoog op de vario loopt doordat hij niet geshimed is. Kan dit klopen? Want dit lijkt me wel onwaarschijnlijk, want in dat geval zou hij langzaam in een "hoge versnelling" als het ware optrekken, in plaats van niet naar weg schieten.

Als ik logisch nadenk zouden het te strake trekveren zijn, omdat hij dan langer nodig heeft om op toeren te komen en dan daarna weg schiet, maar ik kan me toch ook niet voorstellen dat het of of is, of trekkracht of lang wachten voordat je op toeren komt, aangezien ik genoeg snelle scooters zie die en per direct weg rijden en zo auto wheelie doen met de trekkracht.

Dus ik hoor graag hoe jullie hier over denken.
 
Mooi Man! ... Hier word ik vrolijk van :sunglasses:
haha, ik ook, zodra hij helemaal tip top loopt, top is ook wat laag zo ver ik hoor, had hem gister met de eerste rit op 90 gps, is dat normaal met een 17.5? Want roze top zou toch wel makkelijk boven de 100 moeten komen of heb ik dat mis. Ik heb nog wel de std minarelli / aerox vertanding, maar die heb ik nog geen een keer open gehad sinds dat ik hem heb gekocht. Maar ik hoorde dat die in principe voldoende zou moeten zijn tot richting de 120
 
Moet veel meer uit te halen zijn , kwestie van testen en afstellen .
Met mijn Set Up Malossi Sport 70 CC , haal ik 93 Gps , en plat of in de Tunnel 100 GPS.
19 mm Dellorto en Yasuni R , beide begrenzers er uit.
Edit : ik moet wel zeggen ... dat sommige zeggen dat een Peugeot LC Horizontaal blok , een langer vertanding heb , als een Peugeout Horizontaal AC blok.
 
Last edited:
Dat durf ik niet te zeggen wat mijn afstelling toen was. Ik was hem net aan het testen met een nieuwe sportkoppeling en heb een wok gepakt. 87 gemeten en hij liep nog door maar hij had steeds auto's voor zich. Meneer Agent was aant schaven.
 
Nou, ik heb vandaag de choke vervangen omdat die kapot was, maar met de nieuwe choke wil hij niet starten, ik heb sproeiers 98 - 92 - 90 - 85 geprobeerd met de choke aangesloten, en daarna ook nog eens 98 - 92 zonder dat hij aangesloten was, maar bij geen van alle wil hij blijven lopen. Gister starte hij nog met de kapotte choke en 92 maar vandaag dus niet. Heb de vario keerring al nagekeken en die zit er nog in. En soms start hij ook wel even maar valt hij al snel weer uit, en met remreiniger start hij ook een seconde. Ben er de hele middag mee bezig geweest maar krijg het niet opgelost.

Iemand ideeën wat dit kan zijn?
 
Heb toch met afstellen te maken , ik heb een Dellorto 19 mm met handchoke ,( kan er bijna niet bij ) , maar mijn Scooter start gewoon zonder de Choke te gebruiken .
Moet de Scooter wel een minuut of 2 stationair laten draaien voordat ik kan weg rijden , maak mij niet uit .. FF helm pakken . opzetten , handschoenen aan ... dan wegrijden.
 
Back
Top