3 cilinders en 6 zuigers verder.

UndercoverNL

Active Member
Goedenavond, dus, na een tijdje ben ik er weer, en ik zit weer eens met een probleem, en de grootste die ik ooit heb gehad met dit ding.
Het gaat natuurlijk weer over de aerox uit 2008. Inmiddels, na een paar maanden, heb ik vrijwel elk onderdeel vervangen en is hij in top staat, op het frame na dan, helaas, zo als al bekend was, is de std 50cc een paar maanden geleden warmgelopen. Daarna heb ik er een nieuwe sp 50cc op gezet, die na 20km er ook mee uit scheet, helemaal opengetrokken en klaar voor de schroot, ondanks dat hij gewoon op de oude, goede setup reed, en de benzine gewoon goed gemengd was. En ik hem ook gewoon goed inreed uiteraard.

Toen daarna een DR70 opgegooid, liep goed, helemaal afgesteld, na 20km inrijden hield hij er mee op, niet harder dan 25 gereden en kwart gas opgetrokken, omdat ik deze natuurlijk niet voor de 3x de puin in wilde rijden. Maar na 20 km hoorde ik een ratelend geluid en viel hij uit, starte niet meer, en eenmaal open was de zuigerveer doorgesneden en waren er stukken uit de zuiger (zie foto 1), na met wat mensen overlegd te hebben waren we van mening dat dit waarschijnlijk een fabrieksfout was omdat er stuk op een erg ongebruikelijk plek uit de zuiger was.
Daarna een nieuwe zuiger gehaald, er op gezet, kicken en lopen, liep prachtig, veel power en goed stationair, na 2km rijden, scheet hij er weer mee uit, eenmaal open, WEER de zuigerveer doorgesneden, en 2 enorme strepen op de zuiger, aan de rechterzijde, aan de andere kant was niks te bekennen (zie foto 2 / 3).

Ik ben de hoop eigenlijk al opgegeven, maar als ik hem dan weer zie staan wil ik heb diep van binnen toch weer lopend krijgen, heb er al meer dan 3 duizend euro aan uit gegeven in een half jaar tijd en hij doet het prachtig als hij het doet, maar puur de cilinder / zuiger wil maar niet lopend blijven.

Heb al enorm veel mensen gevraagd en er zijn ook al meerdere mensen langs geweest om te helpen met het monteren en afstellen zodat dat zeker goed verloopt. Maar geen succes, vandaag is hij voor de laatste keer weer kapot gelopen met de DR70, de zuiger vooral, de cilinder is nog in oké staat.

Ik vraag het nu hier even omdat hier de meeste mensen al erg veel ervaring hebben en ik hoop dat iemand nog enig idee kan hebben waarom dit gebeurd.

Alvast bedankt!
 

Attachments

  • IMG-20220423-WA0028.jpg
    IMG-20220423-WA0028.jpg
    101 KB · Views: 38
  • 20220526_203657.jpg
    20220526_203657.jpg
    82.7 KB · Views: 38
  • 20220526_203715.jpg
    20220526_203715.jpg
    103.4 KB · Views: 38
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Solution
Ik heb geen idee waarom de zuiger wel beschadigd is en de cilinder niet.
Misschien ligt dit aan het verschil in hardheid van de materialen van de cilinder tov de zuiger en de vorm en dikte van het klemgezeten stukje metaal.
Wat mij wel opvalt is dat op foto3 de streep die vlak langs het gat van de pistonpen loopt ter hoogte van het gat zelf zich een verkleurd stukje bevindt.
Ik kan het niet goed zien maar volgens mij is dit een vreemd stukje metaal wat in het aluminium van de zuiger is gedrukt.
Bij je middelvinger zit er zelfs een stalagmiet!

Er is geen andere manier hoe je deze diepe strepen in je cilinders/zuigers krijgt anders dan een vreemd stukje metaal, vooral als de zuigerveer en de pistonpenborgring nog op z'n plaats zitten...
aangezien zoon tool 100 euros kost en ik het waarschijnlijk maar een keer in de zoveel jaar nodig ga hebben doe ik het wel lekker op de ouderwetse manier haha.
Maar hoor je niet de carter op te warmen, de lagers er in te doen, de lagers ook op warmen, en daarna de krukas er in "leggen"? Dat is wat ik heb gehoord en gezien in ieder geval.
 
Ik heb een (oude) Multigril / Bakplaat , daar leg ik de Carters op ,en de Lagers en krukas heb ik minimaal 24 uur in de vriezer liggen .
Als de Carters goed warm zijn , vallen de lagers er bijna vanzelf in , dan de Krukas uit de vriezer pakken , die erin drukken , Carters op elkaar en krukas centreren tussen beide Carters.
Dat sommige gasten een verfbrander / Gasbrander op het Carter zetten ben ik geen voorstander van , Carters kunnen scheuren bij het afkoelen , en via de Bakplaat is het gehele Carter dezelfde Temperatuur.
 
Montage met stikstof is een professionele oplossing voor montage van lagers en goedkoop https://www.nonpaints.com/nl/motip-...CZMMQCUU9Ib0txsRFIR8a1KQgOFP40csaAqDdEALw_wcB

Lagers koud in blokken trekken zorgt voor onnodig hoge spanningen en je kunt je lagers ermee beschadigen. Daarbij zou ik zeker je blok helemaal reinigen maar ook je inlaat. Goed kijken naar afwijkingen bij je membraam , spruitstuk, carburateur en luchtfilter. (let ook op stukjes pakking) Als hij nog eens vastnaait dan had je net zo goed een nieuwe scooter kunnen gaan kopen.

Daarbij wil ik nog zeggen dat :

-Detonatie zorgt voor putjes/gaten in de zuiger. Doordat tijdens de opgaande beweging van de zuiger de drukgolf zich op de zuigerkop voortbeweegt. Het mengsel dat dus je zuiger raakt ontbrand waardoor er kratertjes in je zuiger vormen. Bij jou zitten ze ook in de kop en dat komt omdat er een onderdeeltje helemaal de tering is ingeslagen in de verbrandingskamer.

-Afstelling altijd safe beginnen met een te grote sproeier. Starten doet hij meestal goed en als hij stottert met rijden kun je blij zijn. Je weet dat je vanaf dat punt steeds een stapje kleiner moet in sproeier maat. Luchtschroef standaard op 1,5 slag. Wanneer je sproeier goed lijkt te zijn dan pas ga je je luchtschroef draaien en dan pas je stationairschroef. ( of hij moet niet eens stationair lopen dan wel ofc.)
 
Montage met stikstof is een professionele oplossing voor montage van lagers en goedkoop https://www.nonpaints.com/nl/motip-koud-krimp-freezer-in-500ml-spuitbus?utm_source=google&utm_medium=surfaces&utm_campaign=shopping feed&utm_content=free google shopping clicks&gclid=Cj0KCQjw-daUBhCIARIsALbkjSYDllhr7yfzFxyokXdr-yDCZMMQCUU9Ib0txsRFIR8a1KQgOFP40csaAqDdEALw_wcB

Lagers koud in blokken trekken zorgt voor onnodig hoge spanningen en je kunt je lagers ermee beschadigen. Daarbij zou ik zeker je blok helemaal reinigen maar ook je inlaat. Goed kijken naar afwijkingen bij je membraam , spruitstuk, carburateur en luchtfilter. (let ook op stukjes pakking) Als hij nog eens vastnaait dan had je net zo goed een nieuwe scooter kunnen gaan kopen.

Daarbij wil ik nog zeggen dat :

-Detonatie zorgt voor putjes/gaten in de zuiger. Doordat tijdens de opgaande beweging van de zuiger de drukgolf zich op de zuigerkop voortbeweegt. Het mengsel dat dus je zuiger raakt ontbrand waardoor er kratertjes in je zuiger vormen. Bij jou zitten ze ook in de kop en dat komt omdat er een onderdeeltje helemaal de tering is ingeslagen in de verbrandingskamer.

-Afstelling altijd safe beginnen met een te grote sproeier. Starten doet hij meestal goed en als hij stottert met rijden kun je blij zijn. Je weet dat je vanaf dat punt steeds een stapje kleiner moet in sproeier maat. Luchtschroef standaard op 1,5 slag. Wanneer je sproeier goed lijkt te zijn dan pas ga je je luchtschroef draaien en dan pas je stationairschroef. ( of hij moet niet eens stationair lopen dan wel ofc.)
aa oke, dus het licht hier dus wel echt voor de hand dat het vuil was, ondanks dat ik niks heb gevonden. Heb inmiddels de carter schoon gespoten en alle pakking resten er af gehaald. Nu wachten op alle nieuwe onderdelen.

Op de krukas zat trouwens ook speling links - rechts, dus die was ook niet goed. Ik weet niet sinds wanneer dit was. Maar ik weet niet of dat ook iets met de schade te maken kan hebben? Dan weet ik dat in ieder geval voor de volgende keer.

En wat betreft de installatie van de krukas, ik heb lagers met een kunstof kooi aangezien ik er eventueel later nog een sprinter van wil gaan maken ipv een daily, dus in de vriezer gaat m niet worden, dan barsten ze kapot als ze verhit worden bij / in de charter.
Hoe dan ook, ik kan hem helaas niet op een bakplaat leggen, oven is daar helaas niet groot genoeg voor.
Heb zoon bouw feun gekocht die tot 400 graden kan dus daar mee lukt het ook wel, daarmee heb ik de krukas er ook uit gekregen.

En leg je de krukas in de vriezer zodat hij in de lagers kan glijden? Kun je daarvoor de lagers niet opwarmen? Of is dat slechter?
 
Lagers in een zakkie doen , in een Pan heet water, Krukas uit de vriezer Krimt , warme hete lagers zetten uit.
kunnen de lagers daar wel tegen? want de kunstof kooi kan kapot gaan als t van hitte / kou ineens heel warm / koud word, aangezien de koude krukas er dan in komt.

edit: zou de krukas er ook zo in kunnen zonder in de vriezer te gaan? Dat zou t veiligst zijn.
 
Kunststof kooi niet in de vriezer doen!
dat was ook niet het plan nee haha, maar ik vroeg me eerder af of als ik de kunststofkooi eerst in een kokende pan zou leggen, en daarna de ijskoude krukas die net uit de vriezer komt er in zou doen, of dat dan niet net zo slecht is? Aangezien de kunststof kooi kapot gaat als hij snel van warm naar koud gaat.
 
Oja, en nu we toch bezig zijn, hoe warm mag een 70cc, een dr70 in het specifiek ongeveer worden? Want hij werd bij mij al binnen 2 km rijden incl warmworden 70 graden. En hij wilde daar ook over heen gaan, terwijl mijn sp 50 destijds tijdens het rijden niet warmer werd dan 50, dus vandaar dat ik het me even af vraag.

En in het specifiek, hoe warm mag hij worden tijdens het inrijden? Koeling doet het wel gewoon goed. Dus daar licht het niet aan.
Post automatically merged:

Sorry voor de velen vragen haha, maar probeer elke mogelijke scenario te voorkomen na de ravage die al heeft plaatsgevonden haha.
 
werd me aangeraden door een vriend, voor als ik er ooit nog een hoogtoerige cilinder in wil zetten. + beter nu 2 eurotjes extra dan later het hele blok weer uit elkaar he.
Met een hoogtoerige kun je er beter gewoon nieuwe lagers op zetten hoor..... Je gaat dan toch geen weet ik het hoeveel kilometer gedraaide krukas met "oude" lagers erin laten met bijvoorbeeld een 7t? Dan weet je zeker dat het zo kapot is. En zal toch wel uit elkaar moeten om je carter dan aan te passen voor de cilinder. Dus uit elkaar moet het toch nog wel een paar keer vrees ik
Post automatically merged:

Oja, en nu we toch bezig zijn, hoe warm mag een 70cc, een dr70 in het specifiek ongeveer worden? Want hij werd bij mij al binnen 2 km rijden incl warmworden 70 graden. En hij wilde daar ook over heen gaan, terwijl mijn sp 50 destijds tijdens het rijden niet warmer werd dan 50, dus vandaar dat ik het me even af vraag.

En in het specifiek, hoe warm mag hij worden tijdens het inrijden? Koeling doet het wel gewoon goed. Dus daar licht het niet aan.
Post automatically merged:

Sorry voor de velen vragen haha, maar probeer elke mogelijke scenario te voorkomen na de ravage die al heeft plaatsgevonden haha.
70 kan wel hoor maar na 2 kilometer is wel erg snel. Weet je 100% zeker dat je het helemaal ontlucht? Desnoods ff je voorwiel optillen of op een stoel of tafel laten rusten en ff geduld dat alle lucht omhoog kan via het tankje. Kan soma wel ff duren hoor
 
Met een hoogtoerige kun je er beter gewoon nieuwe lagers op zetten hoor..... Je gaat dan toch geen weet ik het hoeveel kilometer gedraaide krukas met "oude" lagers erin laten met bijvoorbeeld een 7t? Dan weet je zeker dat het zo kapot is. En zal toch wel uit elkaar moeten om je carter dan aan te passen voor de cilinder. Dus uit elkaar moet het toch nog wel een paar keer vrees ik
Post automatically merged:


70 kan wel hoor maar na 2 kilometer is wel erg snel. Weet je 100% zeker dat je het helemaal ontlucht? Desnoods ff je voorwiel optillen of op een stoel of tafel laten rusten en ff geduld dat alle lucht omhoog kan via het tankje. Kan soma wel ff duren hoor
ik heb een paar minuten zonder tank dop laten lopen, en ook een beetje met het gas gespeeld. Ik zal wel even kijken tegen de tijd dat hij weer in elkaar zit hoe warm hij wordt. Zal hem dan ook wel even extra lang ontluchten.
 
ik heb een paar minuten zonder tank dop laten lopen, en ook een beetje met het gas gespeeld. Ik zal wel even kijken tegen de tijd dat hij weer in elkaar zit hoe warm hij wordt. Zal hem dan ook wel even extra lang ontluchten.
Ja en minarelli heeft vaak zo'n ontluchtings nippel op de cilinderkop zitten toch? Zou je ook ff kunnen checken
 
De ´ speling ´ links rechts in de drijfstang van de krukas is eigenlijk geen speling maar normaal.
Er zit speling in als de drijfas omhoog en omlaag speling heeft.
ja hoorde het al ja, nee ik had een doppler endurance racing overgenomen van iemand alleen daar bleek de spie van afgedekt te zijn, dus moet nu nog even wachten op een polini for race. Maar het heeft toch geen haast.
 
Back
Top