Ik wil mijn piaggio zip 4T 2v ombouwen naar 4v. Kan ik daar gewoon mijn 2v onsteking voor behouden door gewoon alleen de bougie dop aan te passen? Dat scheelt namelijk veel werk en gezeik met nieuwe kabelboom.
Giodam said:Waarschijnlijk niet, 4v heeft meer vonken dan een 2v
Een 4v blok heeft meer vermogen dan een 2v, dus meer toeren, dus meer vonken.Dit begrijp ik niet, misschien kun je het even uitleggen?
Ik begrijp dat je met 4 kleppen, dus 2 inlaatkleppen een betere vulling krijgt van je cilinder en daardoor wat meer vermogen zou kunnen hebben echter ik begrijp niet waarom je dan "meer vonken" zou moeten hebben?
hoeveel meer toeren zou een 4v cilinderkop meer maken? Dat lijkt mij vrij weinig en waar ik nu al met mijn 80cc 2v al richting de 11.000 toeren ga.
Dit snap ik ook niet echt, men heeft immers maar 1 cilinder en ook 1 bougie.
Ook al heeft de kop meerdere inlaat kleppen blijft de werking van een 4 takt hetzelfde...
Dus, inlaatslag, compressieslag (waar de ontbranding ook plaatsvindt), arbeidsslag en vervolgens de uitlaatslag.
Er wordt wel eens gesproken van ''een verloren vonk en/of slag'' maar dit heeft niets te maken met het ontbrandingsproces.
Meer vermogen is dan ook niet echt aan de orde, tenzij men de inhoud van de cilinder aanpast, m.a.w. meer cc's.
Trouwens kan men beter van het idee afstappen, waarom?
De Zip heeft geen 4 klepper van origine, is altijd al een 4T-2V geweest behalve dan de I-get wat een 3 klepper is.
Natuurlijk is het wel om te bouwen maar de prijs die men daar voor betaald is echter veel meer dan 300/400 Euro.
11.000 is al best veel voor een 80cc...., zo'n 4 klepper heeft wel meer koppel maar qua toeren maakt het niks uit.
Ik zie niet in waarom de timing van de ontsteking zou veranderen als je enkel de kop aanpast.Rijns said:Kan het zijn dat een 4valve een andere onstekingstijd heeft dan een 2 Valve dat je daarom ook de ontsteking moet aanpassen?
Kan het zijn dat een 4valve een andere onstekingstijd heeft dan een 2 Valve dat je daarom ook de ontsteking moet aanpassen?
Zoals ik nu alles terug lees, 'lul' ik uit mijn nek.. xD Ik bedoel ermee dat een 4v meer benzine en lucht binnen moet krijgen. Dus meer toeren nodig heeft, dus ook meer koppel. Ook is er bewezen dat een standaard 4v blok 3,2kw/4,09 pk heeft en een 2v blok 1,7kw/2,3pk. Of heeft dit ermee te maken of het een snor of brom is??
een 50cc heeft een max toeren van 13.000, een 80cc kan zelfs tot 16.000 toeren maken.
Floris said:Edit: De stator, vliegwiel van een 2V werkt ook gewoon op een 4V, dus dit hoeft niet vervangen te worden!
Ik had een Fly 80cc 4v met malossi cam en ecu. Hij liep het best bij (of vanaf) 8600rpm. Met 50cc standaard was dat 8300. Hoge toerentallen zijn nergens voor nodig. De standaard ecu begrenst op 9000.
Ik rij nu Liberty 3v euro 3, op zich goed blok, maar Max vermogen zit vanaf 7800 en de begrenzer zit daar ook. Rijdt het best op 8100. Met standaard ecu rijdt dat dus niet optimaal. Euro4 is nog verder afgeknepen.