2v ontsteking gebruiken voor 4kleppen cilinderkop.

Rijns

New Member
Ik wil mijn piaggio zip 4T 2v ombouwen naar 4v. Kan ik daar gewoon mijn 2v onsteking voor behouden door gewoon alleen de bougie dop aan te passen? Dat scheelt namelijk veel werk en gezeik met nieuwe kabelboom.
 
Advertisement - register to remove this

Wat had je verwacht dan?
De cilinder inhoud blijft hetzelfde.
De vulling verloopt misschien iets soepeler maar dit is dan ook alles.
Ik denk dat de toename in koppel bijna niet te meten is.

Zou dit een wereld van verschil maken zou Piaggio de scooter niet meer door de keuring krijgen.
Het lijkt me dan ook, bij dit aantal cc, meer een strategische marketing strategie als dat het werkelijk veel meer vermogen opbrengt.
 
Had op ze minst verwacht ondanks dat hij een betere spoeling heeft hij toch wel iets beter zou lopen dan een 2v kit.
Daarbij verwacht ik geen hoge top, maar zeker wel wat meer vermogen bij het weg trekken rond de 20 a 50 km/u
Snap daarbij uiteraard dat het geen 70cc / 80cc vermogen zal worden.. Maar wel enig verschil.



Aan de andere kant vraag ik me af, is een 4valve blok onzuiniger dan een 2valve blok.? Bedoel er kan immer per slag meer vulling de verbrandings kamer in.( en het toerental ligt wat hoger) En vraag me af ondanks de 4valve blok hoger in toeren loopt dit een zinloos iets is (want een 4takt haal vaker meer vermogen uit een lager toeren tal. Dus zou ik aan nemen dat een 2valve blok rustiger./ beter zou moeten lopen.
 
Ik zie dat dit topic al meer dan 3 jaar oud is dus de meeste van jullie hebben onderhand je rijbewijs al gehaald denk ik. Maar ik heb het gedaan, de ombouw naar 4v. Ontsteking blijft hetzelfde, heb de 80cc van malossi genomen want deze is ook geschikt voor 4kleppen. De tapeinden moet je aanpassen want die zijn te kort. De pasbusjes tussen cilinder en kop passen ook niet want die zijn te klein. Heb je makkelijk met een krimpkous gecentreerd. De carb past ook niet meer want de inlaat is groter dus alle onderdelen van een lx quattro gehaald. Luchtfilter van de.lx loopt aan dus de buis ook aanpassen zodat de originele weer past. De uitlaat van de lx is het enige waar je het aan ziet. Gele ducatie doorgezaagd, gaat als een raket nu. Heel zuinig als je gewoon normaal rijdt...
 
Ik zie dat dit topic al meer dan 3 jaar oud is dus de meeste van jullie hebben onderhand je rijbewijs al gehaald denk ik. Maar ik heb het gedaan, de ombouw naar 4v. Ontsteking blijft hetzelfde, heb de 80cc van malossi genomen want deze is ook geschikt voor 4kleppen. De tapeinden moet je aanpassen want die zijn te kort. De pasbusjes tussen cilinder en kop passen ook niet want die zijn te klein. Heb je makkelijk met een krimpkous gecentreerd. De carb past ook niet meer want de inlaat is groter dus alle onderdelen van een lx quattro gehaald. Luchtfilter van de.lx loopt aan dus de buis ook aanpassen zodat de originele weer past. De uitlaat van de lx is het enige waar je het aan ziet. Gele ducatie doorgezaagd, gaat als een raket nu. Heel zuinig als je gewoon normaal rijdt...
moest je iets bij bougie dop aanpassen ik ben bezig met 4v blok van een Vespa S onder me zip zetten ik heb al de onsteking van me oude 2v blok op me 4v vespa blok erop gezet alleen de bougie is wel andere maat op een 4v blok en het is een andere model het is een 13mm
 
Ik zie dat dit topic al meer dan 3 jaar oud is dus de meeste van jullie hebben onderhand je rijbewijs al gehaald denk ik. Maar ik heb het gedaan, de ombouw naar 4v. Ontsteking blijft hetzelfde, heb de 80cc van malossi genomen want deze is ook geschikt voor 4kleppen. De tapeinden moet je aanpassen want die zijn te kort. De pasbusjes tussen cilinder en kop passen ook niet want die zijn te klein. Heb je makkelijk met een krimpkous gecentreerd. De carb past ook niet meer want de inlaat is groter dus alle onderdelen van een lx quattro gehaald. Luchtfilter van de.lx loopt aan dus de buis ook aanpassen zodat de originele weer past. De uitlaat van de lx is het enige waar je het aan ziet. Gele ducatie doorgezaagd, gaat als een raket nu. Heel zuinig als je gewoon normaal rijdt...
Beste Franky
Fijn om te lezen dat er techniekers zijn die hun eigen idee doordrijven en dit tot een goed einde brengen met de nodige vermogenswinst als resultaat.
Wat hiervoor over ontsteking en kabelboom geschreven is in dit topic is mijns inziens van toepassing als men de standaard 4v injectie zou gebruiken , er valt dan niet veel vermogen te winnen, eerder minder vermoed ik.
Ik heb de Zip 4t 2v van mijn kleinzoon onder mijn hoede genomen en er volgens mij zowat het maximale uitgehaald , loopt 85km/h op GPS en heeft de snelst accelererende 4t in zijn vriendenkring, doet niet veel onder voor de 2T blokken.
Ik loop nu tegen de beperking aan van 18.5mm inlaat/carburator -2 kleine kleppen - uitlaatpoort en bocht en zit te denken aan 4T-4V kop .

ik heb uw relaas gelezen en heb enkele vraagjes:
- moet nokkenasketting-kettinggeleiders of spanner aangepast worden ?
- is het mogelijk enkel de uitlaat(bocht) tot aan de demper te vervangen , want er zit nu al een echte acrapovic demper op.
- er is een malossi 80cc cylinder & zuiger gemonteerd, kan deze gebruikt worden in combinatie met de 4v -kop of is er een andere malossi zuiger nodig
- hoeveel mm carburator heeft u gebruikt.( ik heb nog nooit een lx quattro onder handen gehad)
- kan ik voor de pasbusjes (op de draaibank) nieuwe aangepaste maken? ,trouwens goed gevonden om krimpkous te gebruiken .
Die truc gebruik ik regelmatig bij het landingsgestel van mijn RC-vliegtuigen om grotere wielen te laten passen op iets te dunne assen.
-Wat is de aanpassing aan de bougiekop waarover ik in dit topic gelezen heb
Alvast dank voor uw antwoord.
Francois
 
@ hierboven

voor de uitlaat gok ik dat je alleen een andere voorbocht nodig hebt.
2 valve en 4 valve hebben een andere uitlaat voor nodig, zoals gezegd wegens de bocht naar de cillinderkop.
Denk niet dat de demper van dat ding anders is. (meestal vrij universeel)

Voor de 80cc malossi kit 2 valve naar een 4 valve heb je een zuiger nodig voor 4 valve inkepingen. Weet niet of dat malossi hier een universele zuiger toepast zodat het op beiden werkt of gewoon met een 2 valve zuiger komt.. Heb je het laatste dan heb je de 4 valve zuiger nodig.

Betreft de kop en die kleinere kleppen van de 2 valve. Als je een 4 valve kop gaat plaatsen heb je een ander spruitstuk nodig.
Standaard carb voor de 4 valve is een 20mm.. Dan zit je al groter dan de standaard 18,5mm van het 2valve systeem.
Grotere kleppen is niet perse nodig. Als je een 4valve kop hebt, krijg je al meer door laat. Alleen op een 2valve zal grotere kleppen dan meer helpen.
 
Back
Top