2v ontsteking gebruiken voor 4kleppen cilinderkop.

Rijns

New Member
Ik wil mijn piaggio zip 4T 2v ombouwen naar 4v. Kan ik daar gewoon mijn 2v onsteking voor behouden door gewoon alleen de bougie dop aan te passen? Dat scheelt namelijk veel werk en gezeik met nieuwe kabelboom.
 
Advertisement - register to remove this

Ik wil mijn piaggio zip 4T 2v ombouwen naar 4v. Kan ik daar gewoon mijn 2v onsteking voor behouden door gewoon alleen de bougie dop aan te passen? Dat scheelt namelijk veel werk en gezeik met nieuwe kabelboom.

Waarschijnlijk niet, 4v heeft meer vonken dan een 2v, een 4v heeft vaker ook meer vermogen. Dus ik zou gewoon alles omzetten naar 4v om sowieso problemen te voorkomen.
Wat voor kabelboom gebruik je? Je eigen 2v kabelboom? Want dan MOET je gewoon wat dingen aanpassen omdat het niet zomaar plug and play is jammer genoeg.

Edit:
Ik heb laatst gepraat met een vriend van mij, die wilde zijn blok ook veranderen van 2v naar 4v, hij heeft de kosten opgezocht en hij kwam makkelijk uit op 300 a 400 euro aan kosten (alles nieuw). Omdat hij zijn cilinder, zuiger, carburateur en ontsteking moest veranderen naar wat compatibel was met een 4v kop etc.
Dus ik adviseer jou gewoon om je blok eronder uit te halen en een 4v blok eronder te zetten en je 2v te verkopen!
 
Last edited:
Dit begrijp ik niet, misschien kun je het even uitleggen?
Een 4v blok heeft meer vermogen dan een 2v, dus meer toeren, dus meer vonken.
Daarom kan je niet zomaar een 4v kop op een 2v kop zetten.
Meijershaarlem heeft dat wel gedaan voor meer vermogen etc, maar hij heeft meerdere dingen gedaan.
(Kijk op zijn insta, hij heeft een 2v met een 80cc met 4v kop gedaan vgm)
 
Ik begrijp dat je met 4 kleppen, dus 2 inlaatkleppen een betere vulling krijgt van je cilinder en daardoor wat meer vermogen zou kunnen hebben echter ik begrijp niet waarom je dan "meer vonken" zou moeten hebben?

Dit snap ik ook niet echt, men heeft immers maar 1 cilinder en ook 1 bougie.
Ook al heeft de kop meerdere inlaat kleppen blijft de werking van een 4 takt hetzelfde...
Dus, inlaatslag, compressieslag (waar de ontbranding ook plaatsvindt), arbeidsslag en vervolgens de uitlaatslag.
Er wordt wel eens gesproken van ''een verloren vonk en/of slag'' maar dit heeft niets te maken met het ontbrandingsproces.

Meer vermogen is dan ook niet echt aan de orde, tenzij men de inhoud van de cilinder aanpast, m.a.w. meer cc's.

Trouwens kan men beter van het idee afstappen, waarom?
De Zip heeft geen 4 klepper van origine, is altijd al een 4T-2V geweest behalve dan de I-get wat een 3 klepper is.
Natuurlijk is het wel om te bouwen maar de prijs die men daar voor betaald is echter veel meer dan 300/400 Euro.

hoeveel meer toeren zou een 4v cilinderkop meer maken? Dat lijkt mij vrij weinig en waar ik nu al met mijn 80cc 2v al richting de 11.000 toeren ga.

11.000 is al best veel voor een 80cc...., zo'n 4 klepper heeft wel meer koppel maar qua toeren maakt het niks uit.
 
Last edited:
Ik denk niet dat dit gaat.

Waarschijnlijk is de stator van de 4valve een digitale versie. Of een gelijk spanning variant..
Maar weet wel dat de vliegwiel van een 4valve van die positie nokjes op het vliegwiel heeft zitten om de krukas graden te meten.
 
Dit snap ik ook niet echt, men heeft immers maar 1 cilinder en ook 1 bougie.
Ook al heeft de kop meerdere inlaat kleppen blijft de werking van een 4 takt hetzelfde...
Dus, inlaatslag, compressieslag (waar de ontbranding ook plaatsvindt), arbeidsslag en vervolgens de uitlaatslag.
Er wordt wel eens gesproken van ''een verloren vonk en/of slag'' maar dit heeft niets te maken met het ontbrandingsproces.

Meer vermogen is dan ook niet echt aan de orde, tenzij men de inhoud van de cilinder aanpast, m.a.w. meer cc's.

Trouwens kan men beter van het idee afstappen, waarom?
De Zip heeft geen 4 klepper van origine, is altijd al een 4T-2V geweest behalve dan de I-get wat een 3 klepper is.
Natuurlijk is het wel om te bouwen maar de prijs die men daar voor betaald is echter veel meer dan 300/400 Euro.



11.000 is al best veel voor een 80cc...., zo'n 4 klepper heeft wel meer koppel maar qua toeren maakt het niks uit.

Zoals ik nu alles terug lees, 'lul' ik uit mijn nek.. xD Ik bedoel ermee dat een 4v meer benzine en lucht binnen moet krijgen. Dus meer toeren nodig heeft, dus ook meer koppel. Ook is er bewezen dat een standaard 4v blok 3,2kw/4,09 pk heeft en een 2v blok 1,7kw/2,3pk. Of heeft dit ermee te maken of het een snor of brom is??
een 50cc heeft een max toeren van 13.000, een 80cc kan zelfs tot 16.000 toeren maken.
 
Last edited:
Rijns said:
Kan het zijn dat een 4valve een andere onstekingstijd heeft dan een 2 Valve dat je daarom ook de ontsteking moet aanpassen?
Ik zie niet in waarom de timing van de ontsteking zou veranderen als je enkel de kop aanpast.
Zoals Floris al zei, er verandert helemaal niks aan het 4-takt principe, de timing van de ontsteking is enkel afhankelijk van het toerental en de positie van de pickupspoel/nokje op he vliegwiel tov het hoogste dode punt van je zuiger. (simpel gesteld)

Verder denk ik er net zo over als Floris, de winst aan vermogen/snelheid weegt niet op tegen de kosten ervan, als er uberhaupt al wist is, wat ik sterk betwijfel.

Kijk eens naar de volgende twee filmpjes, wellicht brengt dit wat helderheid:

Verder denk ik dat wanneer je dit toch gaat doen het belangrijker is de carburateur goed af te stellen, ik heb trouwens geen idee of de carburateur van een 4 klepper anders is dan de carburateur van een 2 klepper?????
 
Last edited:
Kan het zijn dat een 4valve een andere onstekingstijd heeft dan een 2 Valve dat je daarom ook de ontsteking moet aanpassen?

Waarom zou het anders zijn.. Enigste verschil naar mijn idee is dat een 4 klepper.. 2 inlaat kleppen tegelijk opend en daarna 2 uitlaat kleppen open.. Aangezien het hier maar om 1 cilinder gaat.
 
Zoals ik nu alles terug lees, 'lul' ik uit mijn nek.. xD Ik bedoel ermee dat een 4v meer benzine en lucht binnen moet krijgen. Dus meer toeren nodig heeft, dus ook meer koppel. Ook is er bewezen dat een standaard 4v blok 3,2kw/4,09 pk heeft en een 2v blok 1,7kw/2,3pk. Of heeft dit ermee te maken of het een snor of brom is??
een 50cc heeft een max toeren van 13.000, een 80cc kan zelfs tot 16.000 toeren maken.

Hoho, niemand hier zegt dat je uit je nek lult....
Het idee en jouw benadering strookt niet helemaal met de werkelijkheid.

Pia 4T-4V heeft 3,2 KW @ 8.250 RPM, koppel is echter hoger dan een 4T-2V.
Pia 4T-2V heeft 2,5 KW @ 6.500 RPM, koppel is iets lager dan bovenstaande.

Compressieratio ontloopt elkaar ook niet veel,

Voor de 4T-2V is het 11,5/12:1
Voor de 4T-4V is het 12/12,5:1

Dit is uiteraard i.c.m. een standaard 50cc.
Het gebied waar de meeste power wordt behaald ligt een stuk lager als dat jij aangeeft.
Veel meer toeren draaien heeft dan niet zoveel zin simpelweg omdat je dan juist power verliest.

11.000/13.000 RPM is gewoon teveel van het goede, zelfs met een 80cc.
Normaliter is het ook gebruikelijk dat er dan een ander nokkenas geplaatst wordt voor een betere/scherpere timing.
Vaak i.c.m. een andere vario et-cetera…., juist om het toerental binnen de perken te houden.

Edit: De stator, vliegwiel van een 2V werkt ook gewoon op een 4V, dus dit hoeft niet vervangen te worden!
 
Last edited:
Floris said:
Edit: De stator, vliegwiel van een 2V werkt ook gewoon op een 4V, dus dit hoeft niet vervangen te worden!

@TS, hier zie je dus aan dat er geen verschil zit in de timing van de 2V en 4V, want de timing wordt immers bepaald door het nokje op het vliegwiel, de positie van de pickupspoel tov HDP en de ontsteekcurve in je CDI.
 
Ik had een Fly 80cc 4v met malossi cam en ecu. Hij liep het best bij (of vanaf) 8600rpm. Met 50cc standaard was dat 8300. Hoge toerentallen zijn nergens voor nodig. De standaard ecu begrenst op 9000.

Ik rij nu Liberty 3v euro 3, op zich goed blok, maar Max vermogen zit vanaf 7800 en de begrenzer zit daar ook. Rijdt het best op 8100. Met standaard ecu rijdt dat dus niet optimaal. Euro4 is nog verder afgeknepen.
 
Last edited:
Ik had een Fly 80cc 4v met malossi cam en ecu. Hij liep het best bij (of vanaf) 8600rpm. Met 50cc standaard was dat 8300. Hoge toerentallen zijn nergens voor nodig. De standaard ecu begrenst op 9000.

Ik rij nu Liberty 3v euro 3, op zich goed blok, maar Max vermogen zit vanaf 7800 en de begrenzer zit daar ook. Rijdt het best op 8100. Met standaard ecu rijdt dat dus niet optimaal. Euro4 is nog verder afgeknepen.

Hoeveel win je van een 2valve als je naar een 4 valve gaat. Is dat de moeite waard.
Ik vind mijn 2valve blok nogal best wel lui.. Want ik heb ook nog een peugeot kisbee en die rijd slecht afgesteld op de kleppen nog beter.

Weet je misschien of dat de piaggio 4t blokken een probleem hebben met de drukveer achter (mij lijkt namelijk dat hij daardoor te sterk is voor de 50cc 4t cilinder en daardoor veel motor vermogen tegenhoud.

Is het verder ook normaal als er op de primaire as van de vertanding meer speling op zit dan van een ander motorblok.
 
De hele transmissie van krukas tot vertanding is prima van een piaggio 4t. Ik doe er alleen een polini hispeed vario in met bijhorende drukveer. (en dat is geen slappe veer)

Ik ben met mijn 3v even snel als syms en piaggio 4v en ietsie sneller dan andere blokken. Dat scheelt echter geen bergen. Als je met 50cc blijft rijden zou ik er geen moeite in steken.

Primaire as speling valt weg als je de Carter deksel monteert. Daar zit het 2e ophangpunten.
 
Ik zou hem wel moeten afstellen, want hij rijd momenteel brak.. Ben wel er van plan om er een 60cc erop te zetten.. 80cc hoeft voor mij niet zo..
Maar piaggio 4t 2v 50cc is niet vooruit te branden.. Al denk ik wel dat er nog iets beter af te stellen is.
 
het is mogelijk. Ik heb mijn zip 4t 2v omgebouwd naar een 4T 4v met alleen een aanpassing in de bougie dop dus gebruik nog steeds mijn 2v ontsteking. hij Rijd goed alleen je merkt niet een wereld van verschil met die 4v.
 
Back
Top