Double clutchen met opschakelen is normaal helemaal niet nodig lijkt me. Als je hem doortrekt tot einde powerband en je schakelt op komt de motor normaal in het goede toerentalgebied om met volle kracht door te trekken, toch?
De manier waarop ik double clutchen ken is bij het terugschakelen bij het aanremmen voor een bocht...
Je komt bijvoorbeeld aan in zijn 4 en moet terug naar zijn 3. Je remt, drukt de koppeling in, zet hem in zijn vrij, koppeling los, geeft al remmend gas ( sideflip of heel-toe methode ), drukt de koppeling weer in, zet hem in zijn 3 en laat de koppeling los.
Het effect is dus dat als je in hoge toeren voor de bocht aankomt en je terugschakelt terwijl je hard remt, is dat je achterwielen niet blokkeren ( achterwiel aangedreven in dit geval ) zodat je compleet onstabiel de bocht in gaat ( of gewoon spint ). Je brengt namelijk hiermee het toerental gelijk aan het toerental van de lagere versnelling. Ook is het erg handig als je bijvoorbeeld een ernstig licht vliegwiel hebt, dat de motor niet dood valt ( en je dan je koppeling los laat en de motor aan 'klapt' waardoor je ook spint ).