140 of 130 mm achterband

O

ocdaan

Guest
Toen ik m'n Aerox kocht zat er een 140 Pirelli achterband op. Toen deze versleten was had de localdealer geen 140 liggen, wel een 130.

Sinds ik die 130 achterband erop heb zitten is het stuurgedrag drastisch verbeterd. Met name in de hogesnelheids bochten, dus met 80+ had ik altijd last van slecht wegcontact. (glijden van achterkant) Nu met die 130 achterband heb ik daar geen last meer van.

Nu wil ik graag van jullie weten wat jullie vinden qua wegligging ed

Dus:

140 VS 130 achterband...
 
Advertisement - register to remove this

Nou het ligt heel erg aan het model band. Je wilt een zo mooi rond mogelijke band hebben. Sommige zijn echter afgevlakt. Vooral als ze breder worden. Dan gaat je wegligging hard achteruit. Als ze allebei 130 en 140 mooi rond zijn, kun je kiezen. Het heeft allebei voor en nadelen, zoals o.a. het stuk wat contact heeft met de weg. Breder meer etc.

Michelin Boppers, Metzeler Rennsport (niet zeker of deze ook voor scooter te krijgen is) en bridgestone Hoop zijn iig mooie ronde banden.
 
Originally posted by Xander2000
Op Aerox zit standaard 140/60-13 achter. Ik vind het geen smoel om een 130 band achter te hebben :)

Nee, ik moest ook erg aan het beeld wennen :( Maar zodra ik ga rijden verschijnt een grote grijns. Maar Yamaha gooit vanuit de fabriek een overmaat erop.... dwaas dan toch?
 
Originally posted by b64
140 is een overmaat (als je velg 130 is toch :p )

ja band hangt dus "over" je velg, da's normaal dat ej dan slechte wegligging hebt. :)

Niet helemaal waar. 130/140 is de breedte van het loopvlak en niet de maat van de velg.

Ik ken 130 banden van zo'n brak merk die smaller zijn.

De meeste 13" velgen zijn 3,5 inch breed en daar kunnen meerdere maten banden op. iig 120 t/m 140. 110 zal waarschijnlijk ook passen.

Tis net als met autovelgen. Een bepaalde maat velg zit niet vast aan een vaste breedte band, maar kan meer of minder zijn.

Ik ben overigens van een 130 naar 140 overgestapt. Wel zelfde type band (Bopper) en geen drastische verschillen kunnen opmerken. Wegligging en stuurgedrag was goed en is dat bog steeds.
 
haha, ok, duidelijk. Misschien lag het aan aan het merk? Of had ik de band te hard opgepomp? (hmmz..;) ) Ik vond er echt een groot verschil in zitten in ieder geval.

Met die 140 had ik echt het gevoel op 1mm wang te rijden in een bocht. You know what i mean...
 
Originally posted by Folkert@MinaRally
Reed laats sinds jaren weer eens op een citta met ze 4 kante banden. Dat rijdt toch ff wazig zeg. Beetje schuin door de bocht en je rijdt op de wang van de band.

/offtopic

Dan zijn we goed verwent tegenwoordig met die nieuwe scoots. K'heb vroeger (eerder:)) ook citta's en si's gehad. Laats nog ff stukje gereden op citta van een vriend... aaargghh no way! Ik had toen een citta waarvan de voorvork helemaal gaar was en dus helemaal ingezakt zat en bleef.. vette bochten nemen met dat ding toen. Wel op asfalt blijven want anders trilde ik eraf.

/back on track

Zodra ik weer toe ben aan een nieuwe band gaat ik wel ff goed kijken naar de vorm. Ik twijfel nog wel of ik tegen die tijd dan weer 130 neem of toch een 140. misschien een keer proberen op andermans Aerox (andere soorten banden) proberen. Vergelijkingsmateriaal zoeken dus.
 
Wat ik ook merkte, (heb het er hierboven niet neergezet) is dat wanneer je een bocht induikt. Met die 140 band moest ik echt werken om hem plat te leggen. En dan dat balancerende gevoel (1 mm wang). Met die 130 band leg ik'm zonder enige moeite plat. Net een Duc. ;) Dit was me ook opgevallen.
 
Ik rij nu ook nog met me pirelli's op me Nitro, die kwamen erop uit de fabriek. Die banden zijn ook niet echt rond, naar de buitenkant toe zijn ze afgeplat. Als je dermee snel en hard door de bocht gaat voel je toch dat ie wat wankelt, het rijdt dus niet echt gezeliig vind ik. Liever Michelin Boppers!!!
 
Back
Top