Yveske's speedfight 100

t'ingenieurke

Well-Known Member
Me even voorstellen: Yves Walschots
Antwerpen (België)
17j

Hey iedereen,

3 jaar geleden had ik m’n compleet originele speedfight 1 aangeschaft. Ik was toen 15 jaar geworden en ik wou m’n scoot al wat veranderen en aanpassen zodat ik als 16 jarige meteen met een mooie scoot kon rijden.
Toen ik 16 was duurde het niet lang voor ik m’n confrontatie met de wouten had opgelopen en het gevolg was natuurlijk 30 dagen kwijt en een fikse boete:rolleyes: .
Toen ik hem terug had duurde het 3 maand voor ik mijn ongevalletje voorhad. Daardoor had ik redelijk wat schade en ben hem toen nog meer gaan aanpassen. Hier een paar details:

Voorkap:
voorkapmediumqe3.jpg


Binnenkap:
img00024smallyl6.jpg


Achterkap ook wat aangepast:
img00013smallek8.jpg


Mits de nog vele veranderingen gaan we toch over naar het ware project ,maar hier zie je hem even in totaliteit en zo was de scoot tot vorige maand:
dsc05487smallxl3.jpg


Ik werd 17j en dacht toch stilletjes aan het eindproject. Een auto vond ik te duur en een moto was dan ook al beperkt met die 25kw. Mits ik de scooterwereld niet kan verlaten en iets origineel wou en toch snel kwam ik er op om dit project te starten.

Kort samengevat: een speedfight 100cc frame met een 70cc motor eronder. En deze kappen komen ook terug op de 100/70cc :D.

Omdat ik toch een beetje peugeot gezind ben wou ik dan ook een peugeot motor aanpassen.



  • De set-up:
  • Hebo manston replica (70cc alu)
  • Stage 6 hpc kruk
  • Hpi 2006 met lichtspoel
  • Primaire vertanding 13/35
  • Polini speedcontrol
  • Stage 6 race pouli
  • Malossi Delta Clutch
  • Stage 6 team race koppelingshuis
  • Malossi overrange pouli’s
  • Yasuni c20
  • 22mm dellorto
  • Stage 6 spruit/membraam kit
  • Stage 6 powerfilter
Optisch komen er ook pretspullen maar die laat ik tussendoor wel zien.

beginnen bij het begin
Ergens een blokje gevonden op zolder en voor een paar euro's meegenomen*D .
Peugeot blokje meteen laten zandstralen:
nogisblokgestraaltsmallpu8.jpg


Ondertussen kwamen er al wat spulletjes binnen:
img00001smallvc8.jpg


Primaire rechte vertanding:
img00003smallyd3.jpg


Nieuwe krukas lagers:
img00004smalldd4.jpg


Heb ondertussen een radiator gevonden (aerox):
img00011smallsa8.jpg


Stage 6 hpc kruk, hebo manston rep, hpi 2006:
img00015smallzj3.jpg


….
img00018smalldw9.jpg


Sport remblokken galfer:
img00025smallgc6.jpg


02012007smallzx3.jpg


Ik moest tellers hebben en best wel wat origineel. Dus ben ik direct aan het surfen geweest en kwam ik deze bloedmooie tellers tegen, de koso gp style:~ . Na wat meer geglunder en geklik staken ze een week later in men bus;
img00078smallee9.jpg

Al goed kende ik een goede vriend van me die een werkvloer vol draai en freesmachienes heeft staan, en toen heb ik wat bedacht om deze tellers te bevestigen en ben ik meteen gaan tekenen op de pc. De plaat is nog niet af dus later meer hier over.



Na weer een zware schooldag vol discuties en nota’s was ik toch maar zo blij dat er een doos in de gang stond die men dag zeker wist goed te maken :D;

Ssp passagier pootjes;
img00022smallgr6.jpg


Polini speed control;
img00016smalllc5.jpg


Chrome waterpomp deksel, die ik meteen wat heb bijgewerkt zodat hij op de hpi werkt.
img00020smallcr7.jpg


Bcd achterspatbord, stage 6 sproeier kits
img00021smallab3.jpg


Men c20 zat er namelijk ook bij en dan heb ik ook meteen de telefoon gegrepen en naar wat mensen gebelt die men uitlaatje wou omlassen. Na een paar dagen had ik de uitlaat laten lassen en heb ik het gemonteerd;
img00002smalltm7.jpg


Men 100cc kader had ik al een hele tijd liggen en daar ben ik ook al met bezig geweest.
Heb onderanderen al een deel overgebouwd, nieuw balhoofd lager set gestoken en al men kabelboom wat aangepast;
img00014smallsc0.jpg




Tot zover dus.

update 27/03:

we zijn weer een tijdje verder en stil zitten ken ik niet dus is er toch nog een deel bijgekomen en aangepast.

begin van de maand heb ik me nog eens een bestellingkje aangeschaft
met in de doos:
bestellingkjeup3.jpg

str8 stuurtje+clamp, gaskabel, temperatuurnippel,malossi gewichtjes,stage 6 mengbekertje, progrip handvatjes.

Ik was van plan om meerdere delen te laten vercromen zoals oa: remklauw,remreservoir,schakelaars,enz maar na 20x gebelt te hebben naar verschillende vercromers was het me allemaal wat teveel. de 1ne was te duur en de andere moest is minstens 2 maand geduld voor hebben. Toen heb ik maar besloten om het anders te doen.

spuitpistool boven gehaald ,wat verf en diversen gaan kopen
na een dagje werk was het resultaat als volgt:
stukjesgespotenlk9.jpg


schakelaars terug in mekaar gestoken en mooi was het resultaat :) :
schakelaarsxs1.jpg


even alles op het stuur voorgemonteerd:
stuurtjevoorgemonteerdhr1.jpg



sinds ik men olievat toch niet meer gebruik heb ik er gebruik van gemaakt om er een reserve tankje van te maken. met een naftkraantje in de koffer en een T-stuk mee tussen bevestigd aan de hoofdleiding naar je carbu. toch wel handig als je geen benzine meter hebt :D
koffertjekx1.jpg


heb men motortje er al onder gehangen:
motortjegeplaatstej8.jpg


men maat belde me op en wist te zeggen dat hij al wat stukjes had gefreest en ging ze meteen ophalen*D :
radiatorstukkensven2tq2.jpg

spijtig genoeg zat de tellerplaat er nog niet bij maar deze volgt in het kort nog wist hij me te zeggen :|. effe nog op men kin kloppen dus :r

de bussen gemonteerd:
bussengeplaatstvp9.jpg


nog een pic:
voorkantat6.jpg

niet letten op de remdeksels of remhendels die worden toch nog vervangen door stage 6 chrome spullen ;)

overzicht foto:
scoot210307zh1.jpg


heb ondertussen men arm en wiel al gemonteerd vooraan maar heb er nog geen pics van getrokken.

tot zover
groetjes :)
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

ik ben TOEVALLIG ook net bezig aan ene speedfight 100 , maar dna wel met opgevoerd 100cc blok

ben best benieuwd wat het worden zal , zit er alvast een mooi begin uit !!

profeteer en geniet vna legaliteit :D
 
Mooi mooi.

Die cilinder? Heb je geen foto van de binnenkant. Het oogt op het eerste gezicht als een airsal cilinder. Ben benieuwd wat je scoort.
 
Dat is wel een hebo cilinder hoor. :)

Wat zijn de verschillen eigenlijk tussen een speedfight100 frame en het normale frame? Het blijven mooie scooters, die speedfights. :W
 
Ja ik weet dat het een Hebo cilinder is,maar is het niet gewoon eenzelfde als een airsal? Overigens zijn je tellers ook erg tof.
 
Naar mijn weten is een NG niet het zelfde als een airsal. :) Hoe kan je zien dat het aan de buitenkant een airsal cilinder lijkt, terwijl je wel weet dat het een hebo cilinder is... :? Beetje tegenstrijdig.

Tellers zijn inderdaad tof. 8) Ben benieuwd naar je houderplaatje. Die kan namelijk de tellers mooier uit laten komen maar ook breken. :)
 
Dat is wel een hebo cilinder hoor. :)

Wat zijn de verschillen eigenlijk tussen een speedfight100 frame en het normale frame? Het blijven mooie scooters, die speedfights. :W

het frame is identiek, alleen de kabelboom is iets anders zoals er bv aansluitingen zijn voorzien voor je verlichting van je nummerplaat enz :)
 
Naar mijn weten is een NG niet het zelfde als een airsal. :) Hoe kan je zien dat het aan de buitenkant een airsal cilinder lijkt, terwijl je wel weet dat het een hebo cilinder is... :? Beetje tegenstrijdig.

Tellers zijn inderdaad tof. 8) Ben benieuwd naar je houderplaatje. Die kan namelijk de tellers mooier uit laten komen maar ook breken. :)

de plaatdikte zal 2 a 3 mm bedragen, ofwel inox ofwel alu. dat zal ook een verassing zijn voor me :D

en wat die hebo cilinder betreft zal ik men best doen om er pics van te nemen, maar omdat hij al in mekaar steek zal ik het nog bekijken ;)
 
Last edited:
Hoe kan je zien dat het aan de buitenkant een airsal cilinder lijkt, terwijl je wel weet dat het een hebo cilinder is?)

Een airsal cilinder ziet er op Peugeot hetzelfde uit. Dus ik dacht, misschien is een airsal cilinder op Peugeot hetzelfde als de Airsal cilinder. De buitenkant is dat iig wel.

Verder genoeg geouwehoer over die cilinder, ding zal best vlammen.
 
@blueshark: ja dat zie ik wel zitten :), jij bent toch ook van regio antwerpen dus zou best mogelijk zijn ;)

@michel: goed gezien , die is idd afgebroken, maar heb hem toch achteraf gezien niet nodig :)

merci aan allen voor de positieve reacties ;)
 
Last edited:
Back
Top