Welke 125cc 2takter

BeNe

Well-Known Member
Aangezien je vanaf september in België geen apart motorijbewijs meer nodig hebt tot 125cc (als je al 2 jaar je autorijbewijs hebt) begin ik er zwaar aan te twijfelen om een 125cc 2takt te kopen.
bron: http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_master/versie2/nieuws/details/060424Motorfiets/index.shtml

Ik meen te herinneren dat er zipjes en runners zijn tot 180cc maar dat je hieraan niet mocht sleutelen of je moest de krukas ed. veranderen
Daarom maar eens bij de schakels gekeken en daar sprong de yamaha dt125x in het oog
(spijtig genoeg wordt de tzr50 niet in 125 gemaakt)

Daar zou natuurlijk direct een andere uitlaat op gesmeten worden bvb deze giannelli.
En nu de vraag: zijn er nog andere zaken die hieraan "getuned" kunnen worden zonder dat er merkbaar extra slijtage is?
En zijn er nog sportief ogende 125ers op de markt?

En trekt zo'n 125 een beetje op? (moest je het vergelijken met een nitro + 70 mhr replica + bidalot s2)
De topsnelheid zal wel geen probleem zijn :)
 
Advertisement - register to remove this

een 125cc 2takt is behoorlijk snel , en trekken oook wel goed , je KUNT er ander spul op zetten maar ik raad het je af , de 2takten zijn erg gevoelig , dus als je dan ergens rijd op een 80 km weg of snelweg en je cilinder loopt vast oid dan levert dat behoorlijk gevaarlijke situaties op!

een std 125cc kun je niet vergelijken met een 70cc scooter ...

er bestaan wel tzr125 cc's maar die zijn iets ouder , gebruikt vast wel te vinden , persoonlijk zou ik een 125 cc Aprilia RS gaan zoeken ,daar zijn er behoorlijk wat van , gebruikt en voor leuke prijzen wel..
 
Derbi GPR 125cc, ook leuk.. alleen onderhoud is duur :)

DerbiGPR125-f.jpg


ndj_1094973378_derbi_gpr_04_2.jpg


Maar zal wel duur zijn aangezien de 50cc versie al 3500euro kost.

(je hebt ze ook in de Nude uitvoering, die ik dus heb!)
 
Die 125 senda schijnen ook echt geen power te hebben. Zou eerder voor een aprilia rs 125 gaan:) Zijn der heel veel van en ook wel leuke te krijgen.
 
Een viertakt is een goede optie omdat je met je autorijbewijs een 125 cc met maximaal 11 kW mag rijden in België. Dan kan je wel op gaan voeren ed, maar waarom haal je niet je motorrijbewijs? Waarschijnlijk krijg je hem met moeite op de 110 dus om nou te zeggen dat je er zoveel lol mee gaat hebben...
 
BigW said:
Een viertakt is een goede optie omdat je met je autorijbewijs een 125 cc met maximaal 11 kW mag rijden in België. Dan kan je wel op gaan voeren ed, maar waarom haal je niet je motorrijbewijs? Waarschijnlijk krijg je hem met moeite op de 110 dus om nou te zeggen dat je er zoveel lol mee gaat hebben...

die yamaha dt125x heeft:
Maximum vermogen 11 kW @ 8.000 tpm
Maximum koppel 13 Nm @ 8.000 tpm

ik denk niet dat je dat haalt met een 125cc 4takt
 
BeNe said:
die yamaha dt125x heeft:
Maximum vermogen 11 kW @ 8.000 tpm
Maximum koppel 13 Nm @ 8.000 tpm

ik denk niet dat je dat haalt met een 125cc 4takt

Honda CBR 125 R: http://www.honda.nl/content/mc/18326_22735.html
Honda XL125V: http://www.honda.nl/content/mc/18326_37789.html

De 125 cc tweetakt motoren zijn bijna allemaal begrensd. Ik denk dat je beter een 4 takt kan nemen ivm onderhoud ed. Als je tweetakt geen bezwaar vind dan zou ik voor een Rs 125 of een Cagiva Mito gaan, maar het lijkt mij maar niks zo'n afgeknepen twee takt.
 
BigW said:
Honda CBR 125 R: http://www.honda.nl/content/mc/18326_22735.html
Honda XL125V: http://www.honda.nl/content/mc/18326_37789.html

De 125 cc tweetakt motoren zijn bijna allemaal begrensd. Ik denk dat je beter een 4 takt kan nemen ivm onderhoud ed. Als je tweetakt geen bezwaar vind dan zou ik voor een Rs 125 of een Cagiva Mito gaan, maar het lijkt mij maar niks zo'n afgeknepen twee takt.

Die honda's schijnen echt helemaal verschrikkelijk te zijn. Las onderlaatst ergens een stuk erover en hij had echt te weinig power om lekker mee te kunnen komen in het verkeer...
 
Tja de enige oplossing is dan om een motorijbewijs te doen

Ik vind het wel vreemd dat een standaard 125cc viertakt 11kw heeft...

want 2takt is ongeveer 1.8 keer zo krachtig dus 125/1.8=70cc

nu ga je me niet vertellen dat een std DR70 + standaard uitlaat 11KW haalt :)
 
BeNe said:
Tja de enige oplossing is dan om een motorijbewijs te doen

Ik vind het wel vreemd dat een standaard 125cc viertakt 11kw heeft...

want 2takt is ongeveer 1.8 keer zo krachtig dus 125/1.8=70cc

nu ga je me niet vertellen dat een std DR70 + standaard uitlaat 11KW haalt :)

Is ook niet erg te vergelijken. Vind dit wel hele vreemde vergelijking.
 
crazybond700 said:
Is ook niet erg te vergelijken. Vind dit wel hele vreemde vergelijking.
Waarom wel? Zo heb ik het altijd geleerd (op voorwaarde dat er een voldoende grote carbu op zit met voldoende flow en bij ongeveer gelijk toerental want 2takt heeft om de 2 slagen een ontbranding en 4 takt slechts om de 4. en een 125cc zal wel geen compressor/turbo hebben)
 
Zowiezo vergelijk je een schakel met een scooter, jij berekend het aantal kw naar cc's. Maar waarom is het dan een standaard dr met standaard uitlaat, en niet een evo met een leuke pijp? Zo krom was wat dus jouw conclusie.
 
crazybond700 said:
Zowiezo vergelijk je een schakel met een scooter, jij berekend het aantal kw naar cc's. Maar waarom is het dan een standaard dr met standaard uitlaat, en niet een evo met een leuke pijp? Zo krom was wat dus jouw conclusie.
omdat het binnen het "std brommer" toerental moet blijven om te kunnen vergelijken?
edit: wel spijtig want zo'n 125 mag waarschijnlijk zo rap kunnen rijden als je wil
spijtig dan dat je niets aan die dingen mag veranderen of ze gaan kapot zei melf50
misschien een gat in de markt: een 125 op een 600cc blok (maw waar je wel mag aan opdrijven :))
 
ik denk gewoon dat jij er gewoon geen ruk van snapt hoe het werkt bij motoren , bij bromfietsen ook niet btw..

een 4-takt kun je niet vergelijken met een 2 takt...

en komt bij dat de ontwikkeling van de 4takt steeds verder gaat waardoor je met een cbr 600rr nu 15.000 tpm kunt draaien , dat haal je met een 125cc aprilia rs waarschijnlijk niet eens...
 
Back
Top