Waterpomp 9v--12v?

Status
Not open for further replies.

John

New guy in town...
Heren,

Vraagje. Waarom rijd iedereen met 12v accu's? en niet met 9v? aangezien die kleiner, lichter en makkelijker op te laden zijn.

Met 9v zal de pomp iets langzamer draaien maar nog snel genoeg denk ik?
 
Advertisement - register to remove this

omdat de pompjes goed werken op 12v ?

en wat is er moeilijk op te laden aan een 12v accu?

en verder , dat kleine beetje gewicht?
 
omdat de pompjes goed werken op 12v ?

en wat is er moeilijk op te laden aan een 12v accu?

en verder , dat kleine beetje gewicht?

Ja tuurlijk werken ze goed op 12 volt.
Maar op 9 volt ook wel. En die batterijen zijn veeeel kleiner (dus makkelijker weg te werken)
Stekkertje aan je frame en klaar. Huis tuin en keuken lader voldoet. veel goedkoper etc.
 
daarom , test het zelf , dan weet je immers zelf waarom niet , of juist waarom wel..

is meestal ook de beste manier , gewoon zelf testen..
 
houd wel je temp in de gaten uiteraard :+

misschien dat het net iets minder hard draaien van de waterpomp op 9v voor de meeste de keuze voor 12v is..
 
Dit is dan wel weer sterk. Aangezien ik net mijn tafel vol heb liggen met klokjes en een pomp en diverse batterijen/accu's. Het nadeel van 9volt batterijen is dat ze maximaal tot 250mah gaan m.a.w. ze gaan niet zo lang mee. Voorzover ik mij kan herinneren trok mijn installatie 1,3ah. Nu is het 14jaar terug dat ik natuurkunde had, maar volgens kan je dus ongeveer 0,25/1,3=+/-12minuten met 1batterij. Ik sta open voor eventuele correctie's.
 
Hou er rekening mee dat het toerental van de pomp exponentieel afneemt bij een lagere spanning. Ik meen dat een Bosch pomp bij 7 volt al niet meer draait.
De capaciteit van de accu is inderdaad belangrijk.
Maar een voordeel is dat het vermogen dat de pomp opneemt ook exponentieel afneemt.
Dus de pomp kan langer draaien op een kleinere accu.

Of de pomp in jou geval nog voldoende debiet heeft kun je alleen maar testen.
 
Dit is dan wel weer sterk. Aangezien ik net mijn tafel vol heb liggen met klokjes en een pomp en diverse batterijen/accu's. Het nadeel van 9volt batterijen is dat ze maximaal tot 250mah gaan m.a.w. ze gaan niet zo lang mee. Voorzover ik mij kan herinneren trok mijn installatie 1,3ah. Nu is het 14jaar terug dat ik natuurkunde had, maar volgens kan je dus ongeveer 0,25/1,3=+/-12minuten met 1batterij. Ik sta open voor eventuele correctie's.

kan 9v met 300mah krijgen.

12 min op 1 accu zou ik zeker geen probleem vinden. neem naar een meeting 3 van die accu's mee

maar zoals ik al zei ik ga het zelf wel testen. Ik zal hier mijn bevindingen wel even posten.

Krijg me pompie van de week als het goed is.
 
kan 9v met 300mah krijgen.

12 min op 1 accu zou ik zeker geen probleem vinden. neem naar een meeting 3 van die accu's mee

maar zoals ik al zei ik ga het zelf wel testen. Ik zal hier mijn bevindingen wel even posten.

Krijg me pompie van de week als het goed is.

mja , wat een gedoe dan in verhouding tot een 12v accu , die een volle dag mee gaat..
 
Dat zie ik dan anders Melf.
Ik zie hier helemaal geen extra gedoe in... stekkertje los, stekkertje vast.
Klein, compact, licht en effectief.

tegen:

Groot, zwaar en lomp

Do the math.
 
ik heb ook getest met een LiPo accu. 7.4volt en 700mah. dit werkt ook redelijk, maar ik schaf binnekort eentje van 11,1volt 1500mah aan. Een nadeel is dat die krengen best prijzig zijn(40€)en de lader hier een veelvoud van. En anders is het alternatief een Li-ion van makita oid . Die zijn 12v 3ah, maar nog veel duurder.
 
John, je kan zelf 9volt accus kopen van 3000+MAH dus zo speciaal is dat allemaal niet. koop gewoon een mini accutje van 12v met 1200MAH, betaal je 1/5de, zie link in me sig.

Ach
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top