Reich Waterpomp begrenzen

Fredzzz

Sprocatti Citta
Beste mensen,

Ik heb, zoals velen hier, de Reich 12V waterpomp;

- 12V
- 15 liter per minuut


15 liter per minuut, of te wel 15000ml per 60 secondes, is gelijk aan 250ml per seconde.
Aangezien ik maar 700ml a 1000ml aan koelvloeistof in mijn radiateur, reservoir en slangen heb gaat dit al gauw rond in 3 a 4 secondes.

Ik vraag me toch af of dit niet te begrenzen is met een dimmer of iets dergelijks, omdat ik toch bang ben dat mijn hete koelvloeistof niet genoeg tijd krijgt om te koelen in mijn radiateur.

Wie heeft dit eerder gedaan, wie heeft ideeen of tips die ik kan gebruiken?
 
Advertisement - register to remove this

Weet niet of zoiets bestaat, maar als het water langer stil staat lijkt het me ook sneller opwarmen. Dus mij lijkt het geen voordeel opleveren
 
je zou er een weerstand o.i.d tussen kunnen zetten zodat de pomp langzamer loopt. Maar bij hoeveel omw hij precies goed staat zodat hij ook alles goed koelt weet ik ook niet.
 
denk niet dat het veel helpt.
Het water heeft namelijk ook minder tijd om op te warmen in de cilinder.
Zorg gewoon dat je radiateur goed hangt.

Mijn zip koelt perfect met 1 originele zip rad (onder aan mijn frame) en een reichpomp. En nog minder water in het systeem.
Als uiteindelijk bij het rijden blijkt dat hij niet genoeg koeld kan je natuurlijk altijd nog de reichpomp begrenzen oid. Maar als je er dan toch wat geld aan uit wilt geven kan je beter een bosch pomp oid kopen.
 
dat dacht ik ook altijd...
maar omdat ik nog nooit met een bosch pomp heb gereden zal ik daar verder maar geen uitspraken over doen ;)
 
Wat staat er op die bosch pompjes dan, hoeveel die per minuut rond pompt?

Reich was 15 a 18 liter, ik dacht dat die twee modellen zowieso bestonden.

Mijn radiateur (Gilera Runner) hangt gewoon schuin 45 graden of zo iets (vd zijkant gezien) en recht (vd voorkant gezien).

Wat is ongeveer de max. aantal graden dat de kvs mag worden voordat ik me echt zorgen moet maken?

Het voordeel aan een begrenzer, of dimmer dus, op de Reich pomp is dus dat ik zelf kan instellen hoeveel hij rond pompt (no shit!). Dus als ik inderdaad vind dat hij te veel pompt en de kvs niet snel genoeg kan koelen dan kan ik hem lager zetten zodat de kvs langer in de radiateur blijft om te koelen.

Maar zo een dimmer vinden is ook niet 1, 2, 3 gedaan zie ik zo. Op internet is er niet echt iets voor kleine modellen D.C. systemen zoals de Reich pomp, alleen voor huishoudelijke doelen (licht en zo).
 
Ik zou het niet fijn vinden als mijn 'sprintscooter' boven de 65 graden zou komen, rijd het liefst rond de 45, maar dat is voor iedereen net een beetje anders denk ik.
Misschien moet je even zoeken naar pompjes die minder liter per minuut pompen. Over het algemeen kiezen mensen juist pompjes die zoveel mogelijk pompen, maar er bestaan vast ook pompjes die minder pompen..
maar of jou idee van het langzamere pompen beter moet koelen in jou geval vraag ik me af
 
Wordt ie zo heet dan :?

Als je scooter nou constant te heet blijft... en je gaat zoeken naar een oplossing, zou ik een andere radiateur pakken +pippi+
 
Die reich kan je op 2 manieren aansluiten. sloom of snel. Maar in beide gevallen vind ik m kut. gewoon een bosch pakken.

ik en nog meer hebben ook maar 1litertje erin zitten. nooit problemen met te snelle circulatie..
 
Mijn machiene heeft ook aardig moeite met koel te blijven, maar dit wist ik al omdat de kap die voor me rad zit helemaal dicht is.

Ik zelf zorg dat ik bij een sprint met ongeveer met 40/45 weg ga. Als ik test rijd dan stop ik bij de 70 graden en laat ik de machine afkoelen. Maargoed mijn koeling is ook maar rekening gehouden met 150 meter en e.v.t een valse start, tuurlijk weegt het daarom ook nauwelijks iets.
 
Ik zit, of zat een lange tijd terug bij mijn eerste testrit, op rond de 65 a 72 graden terwijl ik stationair stond na het afleggen van een afstand van rond de 500 meter. Dit vond ik wel redelijk hoog (65 a 72 graden), ik kon hem destijds niet echt volopen trekken omdat niets was afgesteld (eerste testrit).

Maar in ieder geval; het is dus nog nooit gedaan hier op het forum: Het begrenzen van een Reich 12volt waterpomp?
Op papier is het gewoon mogelijk toch.. alleen ik heb moeite met het vinden van een fatsoenlijke dimmer, want met een dimmer wil ik hem 'begrenzen'.

En op wat voor soort accu hebben jullie de Reich pomp op aangelosten, of een andere electrische pomp in dat geval? Gewoon op een grote GEL Accu?
 
Ik heb al meerdere dimmers gemaakt om een waterpomp mee te dimmen en dat werkt goed.
Meerdere racers rijden er al langer dan een seizoen mee en ze werken nog goed, wat ik ook niet anders had verwacht.

Beter pak je een bosch pomp omdat die minder stroom trekt en dan kun je dus ook met een kleinere accu werken.
Er zijn mensen die gewoon een gelaccu gebruiken, maar er worden ook accupacks van RC auto's gebruikt die maar een gram of 500 wegen.
 
Dimmen is vrij eenvoudig, ik heb dit toen met een kleine schakelaar gedaan die traploos in te stellen is. Gewoon draaien, en je kunt hem hard/zachter laten pompen. Weet alleen niet hoe dit ding heet, maar je moet hem denk ik bij elke electricien kunnen krijgen.

Dacht dat het iets in de richting van een vermogensregelaar was. Werd mij toen verteld dat dit op den duur voor problemen zou zorgen bij de waterpomp, maar is altijd goed gegaan.
 
Als er verder geen elektronica bij zit is het waarschijnlijk een potmeter (variabele weerstand).
Als je daar voor kiest moet je wel opletten dat hij een paar ampere aan kan, anders fikt hij er door.
Maar ik kan me zo niet voorstellen welke schade de potmeter aan de pomp kan aanrichten.
 
Deze potmeters worden dus ook gebruikt als volumeregelaars toch? Zouden dus gewoon bij elke fatsoenlijke elektronica zaak te verkrijgen zijn...?!

Alvast bedankt voor alle info.. Lijkt erop dat ik de Reich pomp nu fatsoenlijk kan begrenzen :)...
 
Je vergeet een ding. Als een potmeter als volumeregelaar dient. Dan is dit milivolt. Want de pot meter zit altijd voor de eindtrap. Dus daar waar het geluid word versterkt. Als jij jou pomp hier op gaat aansluiten brand deze door. Zoals hier boven al gezegd. Dus let daar wel even op. Je kunt potmeters dus ook in zwaarde uitvoeringen krijgen. Maar deze zijn wel iets duurder.
 
15 Liter per minuut.... En ga je er dan vanuit dat je radiator, slangen, cilinder en reservoir geen weerstand op gaan leveren?
 
Back
Top