VT SprintSym

SCHOP

+ralf+

Vorig jaar met alle 3 de Friese sprints meegedaan met de Sym. Als ie in Jubbega en Damwoude niet kapot was gegaan had ie ze allemaal kunnen winnen. Nu dus alleen Genemuiden gewonnen.
We reden heel 2011 met ruim 26 pk, en tijden liggen rond 6,5 seconden ex reactie. Totaalgewicht is ongeveer 115 kilo.
Het blokje was een oud type Sym Jet blok met origineel een membraaninlaat op de cilinder. De cilinder was vervangen door een KX80 exemplaar van een Kawasaki.


Voor dit jaar ben ik een nieuw blokje aan het maken, natuurlijk weer een Sym :+ Kan ook niet anders want daar ben ik tegenwoordig dealer van :)
Nu hebben we wel voor het nieuwe type blok gekozen met membraan op het carter. Alles is inmiddels opgelast en pasgemaakt en er past nu een Yamaha YZ80 cilinder op. Krukas en vertanding uit het oude blok worden gebruikt.
Boring wordt 47 mm, slag 45,8mm. Ignitech ontsteking erop en een 34 of 36mm PWK carburateurding. En dan maar weer proberen op de testbank :)

Mooie flow van carb - membraan - spoelpoorten dacht ik zo!

Groeten Mario

472552_333010203421197_326616064060611_899228_1002821744_o.jpg
 
Altijd nog bezig die Mario! Mooi blokje:) Die cilinders hebben bijna geen hemd? En menbraam zelf gemaakt met die hoek of komt dat standaard ergens vanaf?
 
Hee Tom!

Dat is gewoon het standaard membraan van een Sym. Alleen is het carter 15 mm breder gemaakt dus heb ik van 2 membranen 1 bredere gemaakt.
Het membraan staat standaard schuin naar de spoelers gericht.

En de cilinder heeft idd bijna geen hemd. Is standaard.
 
blijft toch leuk om je werk weer terug te zien. Ben benieuwd hoe dit carter gaat presteren, het belooft zo te zien iets goeds. Nu het spul nog heel houden :D
 
Het is niet evident om te doen.
Maar het zou beter lijken moest je nog een klein randje in het carter zetten waar het hemd zit. Dan kan ook daar mooi een flow inleggen, ipv op een "rand" te botsen.

Ik heb het even proberen te schetsen:

47255233301020342119732.jpg
 
Hee Tom!

Dat is gewoon het standaard membraan van een Sym. Alleen is het carter 15 mm breder gemaakt dus heb ik van 2 membranen 1 bredere gemaakt.
Het membraan staat standaard schuin naar de spoelers gericht.

En de cilinder heeft idd bijna geen hemd. Is standaard.

Wordt inderdaad zo een mooi blokje! Is de bedoeling dat het met Jubbega al mee rijdt? Nog even over jouw ouwe Sym blok. Wat was nu het probleem exact? want je kwam elke keer niet boven de 22 pk uit maar afgelopen jaar had je met 26 pk het euvel dus goed verholpen.
 
Iets hogere cilindertiming, langere drijfstang en nieuwe veel lichtere zuiger deden de truc. Ook werkte de JS90 uitlaat die ik 2 jaar terug ofzo van jou had gekocht opeens veeeeel beter dan eerst, terwijl de TRT pijp het weer minder deed. Mja 2 takt }:O
 
Mario, nog een paar dagen voor Jubbega! Traditie getrouw graag een een update van jou kant:)

U vraagt wij draaien :)

Blokje nog aangepast i.v.m. toch met 46 boring rijden en krukas langere slag maken. Daarvoor excentrische big-end pen gemaakt waardoor de slag nu 47,5mm is.
Vanavond voor het eerst op de testbank. Frame ingekort i.v.m. wheelspin, grotere radiateur, nieuwe tijgerprint glitterhandvatten 8) en alles weer fris gemaakt..

1e meting 17 pk
2e meting grotere sproeier 18 pk
3e meting ontsteking later 21 pk
4e meting langer doorhalen 24 pk
5e meting andere snaar en poulie 26 pk
6e meting koud en langer doorhalen 26,5 pk / 14,5Nm bij 12500 rpm

:D

Maandag nog een beetje rommelen en dan komt het wel goed in Jubbega hoop ik.
Nog niks getest met uitlaten en rollen dus kan nog wel een extra paardje bij.

Post maandag nog wel een fototje of check A3roest op facebook.

Ciao :)
 
Back
Top