Verband tussen warmte en vermogen

ik weet dat het niet echt gezond is maar ....

heb je al eens met je scoot als ie gestart is vol weg gereden terweil ie koud is ? 8P

Ik heb het er eens met meerdere overgehad en die vonden dat ie dan meer vermogen had of harder liep. Mischien is het omdat de zuigerveren en alles koud is. Dat het in elkgeval voeld dat ie beter loopt. (kan ook zo lijken)
 
Originally posted by pro race
ik weet dat het niet echt gezond is maar ....

heb je al eens met je scoot als ie gestart is vol weg gereden terweil ie koud is ? 8P

Ik heb het er eens met meerdere overgehad en die vonden dat ie dan meer vermogen had of harder liep. Mischien is het omdat de zuigerveren en alles koud is. Dat het in elkgeval voeld dat ie beter loopt. (kan ook zo lijken)

Ja dat is ook weer zo ja... tja je hebt een ideale temp natuurlijk. Ligt tussen de 50 en 60 toch?

Maar wat ik bedoelde is eigenlijk met een zwaar brakke zuiger/zuigerveer.
Maarjah... kan zijn dat ik het helemaal mis heb hoor dus hecht niet teveel waarde aan mijn beredenering.
 
Originally posted by pro race
Waarom mol dan een groter vermogen heeft met een nieuwe zuiger komt omdat de nieuwe zuigerveren denk ik beter afsluiten. Maar eigenlijk zou hij moeten testen met alleen de zuigerveren te vervangen en niet de zuiger (om zeker te zijn)
Sponsor me maar een zuigerveer, ik ga ze niet los kopen maar wil het wel voor je meten hoor ;)
Aangezien een zuigerveer de helft kost van een zuiger vind ik het zonde om te kopen.
 
Originally posted by pro race
ik weet dat het niet echt gezond is maar ....

heb je al eens met je scoot als ie gestart is vol weg gereden terweil ie koud is ? 8P

Ik heb het er eens met meerdere overgehad en die vonden dat ie dan meer vermogen had of harder liep. Mischien is het omdat de zuigerveren en alles koud is. Dat het in elkgeval voeld dat ie beter loopt. (kan ook zo lijken)

dit is eerder het geval bij een niet perfecte afstelling
bij mij maakt hij in koude toestand te veel toeren [koude overbrenging] staat hij te arm [koude cilinder etc] is de uitlaat te laagtoerig in vergelijking met de afstelling [koude uitlaat].

volgende punt

ja er gaat energie verloren in warmte. laten we zeggen dat 20% energie word omgezet in warmte door de wrijving.
wat fout word gezien is dat dit minder word wanneer de motor warm is. vaak word de wrijving dan juist meer [warme objecten geven meer wrijving en passing word anders].

de procentuele afgifte van warmte energie gaat dus zeker niet omlaag wanneer de motor warm word. de procentuele stijging van de warmte van de cilinder zelf word WEL minder naarmate de temperatuur hoger komt te liggen. dit heeft te maken met de warmtecapaciteid van de cilinder zelf en de koeling van de omgeving [kvs en lucht eromheen]. dit staat dus echter los van de procentuele afgifte van warmte energie in de motor.

tis wel een moeilijk verhaaltje inmiddels..mensen met een hoog natuurkunde niveau kunnen mij wel volgen als het goed is.

volgende verhaal is die van zuigerpassing, ingesleten zuiger of zuigerveren. hierover ben ik zelf nog niet helemaal uit dus lees ik met interesse mee ;)
 
Originally posted by A-Bizar
Ja dat is ook weer zo ja... tja je hebt een ideale temp natuurlijk. Ligt tussen de 50 en 60 toch?

Maar wat ik bedoelde is eigenlijk met een zwaar brakke zuiger/zuigerveer.
Maarjah... kan zijn dat ik het helemaal mis heb hoor dus hecht niet teveel waarde aan mijn beredenering.

ideale temp is vrij vaak afhankelijk van de uitlaat timing en de cilinder timing.

bij een bepaalde temperatuur krijgen gassen een snelheid die ervoor zorgt dat de timing van deze 2 factoren beter met elkaar overweg kunnen
 
Ideale temperatuur is natuurlijk verschillend per cilinder, per timing, per toerental, per uitlaat etc etc...
Het is de verhouding tussen de oplopende wrijving en de kracht van de verbranding, met als beperkende punten te hoge wrijving (aanlopen) en te hoge temperatuur (vervorming/detonatie).

Het bepalen van de ideale temperatuur is tot op zekere hoogte goed te doen, maar wordt daarna vaak afhankelijk van teveel kleine punten, en daarmee bijna onmeetbaar.
 
Originally posted by pro race
ik weet dat het niet echt gezond is maar ....

heb je al eens met je scoot als ie gestart is vol weg gereden terweil ie koud is ? 8P

ja doe ik elke dag.

maakt geen reet uit

----------------

zgervere moete wel goed aansluite.

het ging om de zuiger zelf dat die meer speling heeft en dus meer mag uitzette zonder vast te lopen

die speling word namenlijk minder bij hogere temperaturen

en met een precies passende zuiger gaat hij klemmen..........??

als je dan iets speling hweeft mag hij heter worden voor hij begint te klemmen.


toch.....??
 
Originally posted by franky
ja doe ik elke dag.

maakt geen reet uit


beste ezel ben je dan.
Stel je voor dat jij s'nachts om 3 uur wakker wordt gemaakt en dan een wereldrecord moet gaan hardlopen!:|
 
Originally posted by franky
ja doe ik elke dag.

maakt geen reet uit

rij maar eens met C4 lagers .... je hebt er dan een garantie op dat ze niet lang mee gaan.

Maar weet iemand wat welk soort metaal de zuigerveren nu priecies van zijn gemaakt ?
(dan kan er mischien iets berekend worden met uitzetten)
 
Die zitten ook met een uitlaat die pas zijn werk goed doet bij hoge temperaturen...

Originally posted by Coen
Weet je nog dat twins zo hoog scoorde in lelystad , had idd te maken met de weersomstandigheden denk ik. Ze rijden met een zuiger met grotere speling. Wat dus betekend dat alles een stuk warmer mag worden voordat het warm zal lopen.

Die dag was het heel heet, wat bij hun niet uitmaakte omdat ze toch genoeg speling hadden (waardoor de motor heel heet kon worden zonder warm te lopen). En er dus minder energie verloren hoefte te gaan in koeling.

of mis ik wat, en hadden ze onderhand al een andere zuiger gemonteerd.

En toeval? Volgensmij is niks toeval en heb je overal een reden voor.
 
wat d8 je er van om een fabriek waarde terug te reken ?

dan zou je bijv nog naar andere tempraturen kunnen kijken die verschillen van een std motor en een race motor en beginnen te reken/schatten wat dan een redelijke waarde is en testen. (dat je een soort van richtwaarde zou kunnen krijgen)
 
Originally posted by franky
slaat dat nou weer op
ik denk dat ie er doelt dat het niet gezond is om koud te presteren (met een beetje veel fantasie ....)
het is niet gezond. Je kan er mischien wel een andere menig over hebben maar start dan aub een nieuwe treat.

als je de temp en vermogen in verband zou willen trekken zou je ook nog eens naar andere dingen kunnen gaan kijken om de verbranding in de cil lager/hoger te maken (auqa injectie, noz, methaan enz enz)
 
Even richting pro race: Ik heb het niet over slotspeling maar over zuigerspeling.

Wat dus 2 totaal verschillende dingen zijn.

Toen ik doelde op tino en op twins doelde ik dus ook op die zuigerspeling. Ik neem aan dat het met die slotspeling wel goed zat.

Dit is dus Coen
 
De oplossing is vrij makkelijk, ik neem aan dat Anthony inmiddels wel een nieuwe zuigertje heeft gemonteerd, en zoniet dat binnenkort toch wel eens gaat doen lijkt. Ik ben van mening dat het ding dan 22 pk gaat knallen.
 
Originally posted by Pronk
De oplossing is vrij makkelijk, ik neem aan dat Anthony inmiddels wel een nieuwe zuigertje heeft gemonteerd, en zoniet dat binnenkort toch wel eens gaat doen lijkt. Ik ben van mening dat het ding dan 22 pk gaat knallen.

Ik ben van mening dat ie dat stiekum al eens gedaan heeft, en dat lekker stilhoud:p ;)
 
Ik weet dat t een ouder topic is maar het gaat hier om het uitzetten van een cilinder etc...daar heb ik nog een vraag over zomaar.

Hoever zet ongeveer het cilinderhemd van een aluminium cilinder uit tijdens het rijden?
 
Arno ik denk dat hier alleen theoretisch "geblaat" over gaat komen aangezien niemand tijdens het rijden zijn hemd op kan meten :)
 
Back
Top