Velgen frezen

Status
Not open for further replies.

Blue Shark

www.Blue-Shark.tk
iemand al ervaring met het frezen in velgen? Ik ben namelijk van plan om aan de mijne te beginnen. Zijn er dingen waar ik vooral op moet letten? hints en tips altijd welkom!
 
Advertisement - register to remove this

Ik heb het geluk dat ik ze heb kunnen laten frezen (cnc) dus machinaal. En daarom iig overal gelijk. Ik ken mensen die het zelf gedaan hebben. 1 daarvan was een sr in Duitsland. Deze had het alleen maar gedaan omdat het een scooter was waar niet mee gereden werd, alleen maar geshowed. Nog een was Chiel die het ook handmatig met de 2 velgen van z`n sonic had gedaan.
Het scheen niet te gaan scheuren of zoiets. Maargoed, a. het had dan wel veel vermogen dus flink wat te verduren, b. het maakte niet veel meters. (dus alleen sprinten) Ik ken ook mensen waarbij de velgen te ver waren door gefreesd (cnc) en die gingen scheuren. Zowiezo is het gevaarlijk door kans van scheuren en alle gevolgen van dien. Én met de hand zowiezo moelijker en zeker kans op onbalans, en weet jij hoe ver je kán? en wat het beste uitfrees `figuur` moet zijn? dus hoekig of juist afgerond, waar?

Hier werd bewust niet mee gereden;
77-1101817035.jpg


Hiermee alleen sprinten;
[IR]http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=6567&d=1116773804[/IR]

Ook interessant topic: http://forum.scooterforum.net/forum/showthread.php?t=86066&highlight=pronk+velgen
 
Last edited:
voor gebruik vind ik het levensgevaarlijk , voor show lijkt me het wel kunnen maar zo'n velg zal maar uit elkaar klappen , je hele scooter naar de haaien en dan maar de vraag hoe je erzelf aan toe bent , dus denk er even over na ;)

het beste is de velgen weg te brengen , iemand die cnc kan frezen , teminste als je het netjes wilt hebben.
 
Het gaat erom dat wat je weghaald kan. Imo dat als je weet waar je wat/hoe weghaald, dan wel graag een cncbank inschakelen, word het wel netjes gedaan iig. Mijn velg is niet getest, maar hij is itt tot eerdere velgen van me wel anders gecnced, omdat de vorige @ pronk is gaan scheuren. (wel door wheelie/stoep ed, maar toch) De huidige velgen van me zijn minder gecnced dus, maar zowiezo ie het een punt wat je gewoon in de gaten moet houden. Ik controleer dus m`n velgen na het rijden (wat ooit eens is gebeurd +pippi+ )
 
Ik zal het maar laten, wist niet dat er zoveel berekeningen aan tepas kwamen En heb geen zin in miserie! Ik vond het gewoon ubervet *D. Thx for the advise Tinne!!
 
Op het engels projecten deel van dit forum, staat ook een gozer die in ze velgen heeft gefreest, moet je ff zoeken (aerox).

en evt. hem pmen
 
Zoek iemand op die het dure Solidworks CosmosMotion pakket kan gebruiken. Teken daar je velg in specieficeer je materiaal en kracht en laat je computer rekenen wat je waar weg mag halen.

Kan je verzekeren dat de uitkomst heeel erg leuk zal zijn. Verlichten kan soms zelfs versterken zijn.
Aan de hand van de uitgerekende tekening kan je weer een cnc machine aan het werk zetten

Succes
 
het ziet idd wel erg mooi uit en heb ook met het idee gezeten, maar heb er toch vanaf gezien omdat als ze scheuren tijdens een sprint, dan wil ik niet weten wat er allemaal kapot is:X
 
Dennis.H said:
het ziet idd wel erg mooi uit en heb ook met het idee gezeten, maar heb er toch vanaf gezien omdat als ze scheuren tijdens een sprint, dan wil ik niet weten wat er allemaal kapot is:X


true, maar als je goed freest, (waar het kan, en niet te veel) hoef je je daar niet zorgen over te maken.

In theorie :p
Als ik in me velgen zou frezen zou ik altijd met die gedachte blijven zitten :X
 
Luuk said:
Zoek iemand op die het dure Solidworks CosmosMotion pakket kan gebruiken. Teken daar je velg in specieficeer je materiaal en kracht en laat je computer rekenen wat je waar weg mag halen.

Kan je verzekeren dat de uitkomst heeel erg leuk zal zijn. Verlichten kan soms zelfs versterken zijn.
Aan de hand van de uitgerekende tekening kan je weer een cnc machine aan het werk zetten

Succes

Zoiets :!

http://forum.scooterforum.net/forum/showthread.php?t=86066
 
RemcoV said:
Ze achtervelgje ook nog even dan :)

attachment.php


volgens mij stond er van deze velg zelfs een stress test op het forum
kon je zien waar he hoogste krachten in het metaal kwamen

je kan er het best vanuitgaan dat velgen zijn berekend om aan te kunnen wat ze aan moeten kunnen

en dat er niks afkan

als je dat toch begint maak er dan geen hoeken in maar rond de hoeken af met een zo groot mogenlijke radius (heb je minder kans op scheurvorming)

zelf zou ik hier persoonlijk niet aan beginnen

je kan heel misschien wel ala sportstuurstyle een aantal gaten in oplopende diameter achter elkaar boren

maar alles moet precies overal hetzelfde zijn (kan eigenlijk alleen bij een 6spakig wiel) je krijgt een onbalans als je iets uitfreest uit de spaak

dan moet je daar een loodstrip plakken om aan de andere kant van de velg het teveelgewicht op te vangen

eigenlijk is het dus onbegonnen werk
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top