Sterkte uitgefreesde velgen

nee idd, dat veel te kleine systeem lijkt me ook te gevaarlijk, beter dan maar 0,2 sec langzamer gaan, dan je zelf kapot rijden
 
Als je normaal rijd met je scooter zal er weinig gebeuren met je wiel. Het probleem ontstaat als je bijv een stoeprandje oprijd of door een kuil gaat. Dan treden er wel erg grote krachten in je wiel op.
De rolweerstand van roterende delen stijgt kwadratisch. Als je dus harder gaat rijden krijg je de winst van je wielen pas.
En als je de hoekjes van je gat ronder maakt treden er natuurlijk minder piekspanningen op. Een aanpassing van een paar mm in je velg kan al een ander resultaat geven. Trouwens, je kunt de eindige elementen berekening toch ook in Pro-Engineer uitvoeren?
 
Ik vindt deze zo vet: :~ Maar zijn ze nog wel sterk genoeg? kan iemand dit eens uitekenen?

11606445972.jpg
 
Dat gaat niet werken diirdat het een legering is van gietijzer/aluminium/magnesium (?meen ik). Het buigt niet, maar het breekt meteen af. Dus het kan weinig krachten opvangen.
 
Xander said:
Dat gaat niet werken diirdat het een legering is van gietijzer/aluminium/magnesium (?meen ik). Het buigt niet, maar het breekt meteen af. Dus het kan weinig krachten opvangen.

Een legering van gietijzer en aluminium? :X

Het gebruikte materiaal is een gietlegering en is over het algemeen een stuk brosser dan gewalste legeringen.

Verder blijf ik erbij dat wielen uitfrezen zeer weinig van de totale massa afdoet maar wel de sterkte gigantisch afneemt.
 
Blue Shark said:
Tis niet voor gewchtsbesparing maar voor het oog :p

Ik vind het bij Aerox velgen allereerst enorm lelijk maargoed dat is mijn eigen smaak.

Maar die show is leuk, als je je scooter niet gebruikt. Wil jij voor elke keer dat je gaat rijden er andere velgen onder leggen? Dat gaat je de keel uithangen.
 
Als je het voor gewichts besparing doet kan je altijd nog stukjes van de velgranden afdraaien denks?

scheelt niet echt veel imo, maja je heb van die mensen :+

t ziet er iig ook dik uit :)
 
vergeet niet dat door het draaien van het wiel de massa wat is afgedraaid met factor 8 (?) toeneemt.. dus met 200 gram afdraaien zit je effectief met 1600 gram minder draaiende massa (correct me if i'm wrong)
 
Shane said:
vergeet niet dat door het draaien van het wiel de massa wat is afgedraaid met factor 8 (?) toeneemt.. dus met 200 gram afdraaien zit je effectief met 1600 gram minder draaiende massa (correct me if i'm wrong)

Is natuurlijk puur onzin...
 
Aerox-Evo70 said:
wie zegt dat die velgen niet heel blijven ?
heeft iemand het getest ?

Ik meen me te herrineren dat de eigenaar van die Aerox velgen het zelf ook niet verantwoord vond.

Lijkt mij voldoende :). Risico's nemen met je velgen is in mijn ogen oliedom.

Niet dat ik het frezen opzich zelf dom vind, ik heb het alleen over dit geval.
 
tsja, ik zal mijn al gare velg wel eens afmaken en op mn scooter zetten, dan test ik het wel.
volgens mij kan ie het wel hebben zolang je er geen stoeprandjes mee pakt.
(het koppel moet ie kunnen hebben, vreemde stoten/impulsen waarschijnlijk niet)

maar dit alles is gewoon niet te zeggen zonder het te testen, daarom vind ik het zo frappant dat sommigen erbij zweren dat dit kapot gaat.
(zelfs de eigenaar heeft het niet berekend/getest)
 
Back
Top