mario
Lageweg Tuning
ABT (dacht dat die het waren) hadden toch ook een uitlaat die dmv een kleppensysteem kon schakelen tussen een "korte" en een "lange" uitlaat als ik me niet vergis?
In 2005 had een maatje van Aad en mij een Maxi die inderdaad tussen een lange en een korte pijp kon schakelen. Later is dat systeem veranderd naar een inschuifbare voorbocht (waar nu nog steeds heel veel sprintmaxi's mee rijden).
Nog later is toen ook een uitlaat gemaakt die zowel op de voorbocht als op de belly in te schuiven was. Hiermee werd het toerenbereik behoorlijk breder, maximaal toerental ging van ongeveer 13000 naar 15000+
Op een Maxi erg handig, op een scooter heb je er niks aan.
Om uitlaten te ontwikkelen heeft Aad een soort modulair systeem gemaakt met allemaal uitwisselbare conussen. Die kon je dan met ronde ringen aan elkaar schroeven. Een uitlaat bestond dan uit 5 delen, die allemaal uitwisselbaar waren. Zo zijn er in de loop der jaren denk wel zo'n 1000 combinaties getest op bijna elke denkbare cilinder van 40 tot 150cc.
Als basis begonnen we meestal met de maten van een bestaande pijp die goed presteerde, en dan gingen we in Mota (software) de gegevens nabootsen en de maten van de pijp veranderen tot die het op de computer beter deed. Dan een (modulaire) pijp maken en testen.