1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Uitlaat berekening

Discussion in 'Tuning voor gevorderden.' started by LucF, 15 October 2004.

  1. mario

    mario Lageweg Tuning

    Joined:
    29 September 2002
    Messages:
    1,038
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    In 2005 had een maatje van Aad en mij een Maxi die inderdaad tussen een lange en een korte pijp kon schakelen. Later is dat systeem veranderd naar een inschuifbare voorbocht (waar nu nog steeds heel veel sprintmaxi's mee rijden).
    Nog later is toen ook een uitlaat gemaakt die zowel op de voorbocht als op de belly in te schuiven was. Hiermee werd het toerenbereik behoorlijk breder, maximaal toerental ging van ongeveer 13000 naar 15000+
    Op een Maxi erg handig, op een scooter heb je er niks aan.

    Om uitlaten te ontwikkelen heeft Aad een soort modulair systeem gemaakt met allemaal uitwisselbare conussen. Die kon je dan met ronde ringen aan elkaar schroeven. Een uitlaat bestond dan uit 5 delen, die allemaal uitwisselbaar waren. Zo zijn er in de loop der jaren denk wel zo'n 1000 combinaties getest op bijna elke denkbare cilinder van 40 tot 150cc.
    Als basis begonnen we meestal met de maten van een bestaande pijp die goed presteerde, en dan gingen we in Mota (software) de gegevens nabootsen en de maten van de pijp veranderen tot die het op de computer beter deed. Dan een (modulaire) pijp maken en testen.
     
    #181
  2. Advertenties - Gesponsorde links (Only for visitors)

  3. Wuntke

    Wuntke DDL Tjoening

    Joined:
    3 May 2009
    Messages:
    627
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Dennis maakt ze helemaal zelf geloof ik ;) en over het algemeen preseteren de pijpen idd beter dan de meeste gangbare uitlaten ;) Wil je meer weten zal je toch bij hem aan moeten kloppen :) (http://forum.scooterforum.net/forum/member.php?u=28465)
     
    #182
  4. Advertenties - Gesponsorde links (Sign-up to remove)

  5. Pronk

    Pronk Pronk Racing Service

    Joined:
    21 January 2002
    Messages:
    7,761
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    38
    Ok duidelijk, ik weet wie Dennis is hoor, maar dacht dat Harm al het tunewerk deed voor DDL. Wel netjes iig als hij dat helemaal zelf doet :)
     
    #183
  6. romano

    romano Stay Tuned!

    Joined:
    25 June 2007
    Messages:
    52
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Inderdaad netjes als hij dat allemaal zelf doet :)

    Maar voor zo een uitlaat in productie te zetten is vrij moeilijk voor alle merken
    omdat er veel tijd in kruipt en de prijs uiteindelijk veel te duur gaat zijn.
     
    #184
  7. Bart#54

    Bart#54 Member

    Joined:
    27 December 2004
    Messages:
    959
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Dennis en Jordy rijden zelf ook met Malossi uitlaten dus trek je conclusie. Voor de race is het moeilijk om een betere uitlaat te maken dan de malossi fabrieks uitlaten.
     
    #185
  8. Pronk

    Pronk Pronk Racing Service

    Joined:
    21 January 2002
    Messages:
    7,761
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    38
    Helemaal mee eens, sprintpijp mag lekker piekerig zijn, powerband van 200 toeren is meer dan genoeg. Ga je het op de race echt niet mee redden...
     
    #186
  9. kees

    kees 38.8KG 22.2HP 6.83s

    Joined:
    7 July 2002
    Messages:
    5,153
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ik vind een powerband van 200 toeren voor een sprintpijp ook wel erg smal hoor. Met 500 zou ik nog wel kunnen leven, maar mijn ervaring is dat zo'n korte powerband (ondanks het beetje meer vermogen) absoluut niet gunstig is, ook niet bij de sprints.
     
    #187
  10. DDL JUNIOR

    DDL JUNIOR TEAM DE LIJSTER

    Joined:
    30 November 2006
    Messages:
    82
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Vorig jaar reden wij wel met zelfgemaakte uitlaten en ik maak ze nog steeds op aanvraag, maar nu worden we gesponsord door meneer Malossi dus ja inderdaad trek je conclusie maar!! Dat neemt nog niet weg dat malossi erg goede uitlaten maakt die moeilijk te verslaan zijn :)
     
    #188
  11. Bart#54

    Bart#54 Member

    Joined:
    27 December 2004
    Messages:
    959
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Dat eerste klopt idd. Maar mij lijkt dat je niet met een malossi uitlaat gaat rijden als deze slechter presteerd.
     
    #189
  12. race_typhoon

    race_typhoon New Member

    Joined:
    7 September 2001
    Messages:
    8,213
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Precies.... Dan knal je er een demper & ophanging op en je verzint een mooi verhaal dat Fabio die speciaal voor jullie heeft ontworpen oid. ;).
     
    #190
  13. romano

    romano Stay Tuned!

    Joined:
    25 June 2007
    Messages:
    52
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Even offtopic wie is Fabio? want ik heet ook Fabio :)
     
    #191
  14. MSSH

    MSSH Hoooooi

    Joined:
    11 September 2002
    Messages:
    3,114
    Media:
    113
    Albums:
    3
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    38
    De Tuner van Malossi
     
    #192
  15. romano

    romano Stay Tuned!

    Joined:
    25 June 2007
    Messages:
    52
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    zit hij hier ook op het forum?
     
    #193
  16. MSSH

    MSSH Hoooooi

    Joined:
    11 September 2002
    Messages:
    3,114
    Media:
    113
    Albums:
    3
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    38
    Niet dat ik weet.
     
    #194
  17. race_typhoon

    race_typhoon New Member

    Joined:
    7 September 2001
    Messages:
    8,213
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Dagelijks :+

    Nee.... , zit niet op het forum...
     
    #195
  18. Edwin

    Edwin Senior Membert

    Joined:
    7 September 2007
    Messages:
    3,206
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ja, zijn user name is Tinus-070
     
    #196
  19. kees

    kees 38.8KG 22.2HP 6.83s

    Joined:
    7 July 2002
    Messages:
    5,153
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Beetje matig dat dit topic op deze manier zo verkracht word.
     
    #197
  20. Oscar.

    Oscar. Captain Slow!

    Joined:
    1 October 2006
    Messages:
    4,310
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Wat kan je hier dan eventueel mee bereiken?:)
     
    #198
  21. MSSH

    MSSH Hoooooi

    Joined:
    11 September 2002
    Messages:
    3,114
    Media:
    113
    Albums:
    3
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    38
    Lengte van de belly aanpassen en ik denk dus ook de duratie en timing van de retourpuls beinvloeden en daardoor je uitlaat beter passend bij een cilinder krijgen.
     
    #199
  22. race_typhoon

    race_typhoon New Member

    Joined:
    7 September 2001
    Messages:
    8,213
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    of minder passend ;)
     
    #200
Advertenties - Gesponsorde links (Only for visitors)

Share This Page