Tomos vastloper

Teuncrena

New Member
Hallo ik heb een tomos flexer 2005 bijna standaard. Nu heb ik vorige week een vastloper gehad toen ik wegreed( 5kmh) nu zit me zuiger vast in me cilinder en krijg ik deze er niet uit. Ik heb al met wd40 het een en het andere geprobeerd. Maar ik krijg er echt niet uit. Iemand een tip hoe ik me zuiger uit me cilinder krijg. Alle tips zijn welkom!!!IMG_0169.jpeg
 
Advertisement - register to remove this

  1. Kop eraf
  2. Aan het vliegwiel draaien zodat de cilinder maximaal vrijkomt van voetpakking en dus de drijfstangzichtbaar is.
  3. Doek of poetspapier langs de drijfstang in het cartergat proppen zodat er eventueel niet nog meer rommel in het carter kan vallen.
  4. Vliegwiel andersom draaien zodat de cilinder weer tegen de voetpakking getrokken wordt en spanning blijven houden op het vliegwiel.
  5. Een stuk hout bovenop de zuiger plaatsen en de zuiger naar beneden tikken door opbhrt hout te tikken met een hamer.
Punten 4 en 5 het beste met twee man uitvoeren, eentje die spanning houdt op het vliegwiel terwijl de andere het houtje en de hamer hanteert.
Een echte vastloper krijg je niet los door er enkel een smerend of penetretend middel op te spuiten, daar is gepast geweld voor nodig.
Het kan natuurlijk wel een beetje helpen.
 
  1. Kop eraf
  2. Aan het vliegwiel draaien zodat de cilinder maximaal vrijkomt van voetpakking en dus de drijfstangzichtbaar is.
  3. Doek of poetspapier langs de drijfstang in het cartergat proppen zodat er eventueel niet nog meer rommel in het carter kan vallen.
  4. Vliegwiel andersom draaien zodat de cilinder weer tegen de voetpakking getrokken wordt en spanning blijven houden op het vliegwiel.
  5. Een stuk hout bovenop de zuiger plaatsen en de zuiger naar beneden tikken door opbhrt hout te tikken met een hamer.
Punten 4 en 5 het beste met twee man uitvoeren, eentje die spanning houdt op het vliegwiel terwijl de andere het houtje en de hamer hanteert.
Een echte vastloper krijg je niet los door er enkel een smerend of penetretend middel op te spuiten, daar is gepast geweld voor nodig.
Het kan natuurlijk wel een beetje helpen.
Bedankt voor je reactie, maak ik hierdoor niet mijn krukas as kapot, als ik er echt op ga tikken
 
Misschien is deze al beschadigd, maar zo deed ik het vroeger en is altijd goed gegaan.
Hoe wil je het anders doen?
Natuurlijk niet met een mokerhamer van 10 kg op slaan en de drijfstang goed spanning houden door de cilinder middels het vliegwiel goed tegen de voetpakking aan te trekken.
 
Bedankt voor je reactie, maak ik hierdoor niet mijn krukas as kapot, als ik er echt op ga tikken
Misschien is deze al beschadigd, maar zo deed ik het vroeger en is altijd goed gegaan.
Hoe wil je het anders doen?
Natuurlijk niet met een mokerhamer van 10 kg op slaan en de drijfstang goed spanning houden door de cilinder middels het vliegwiel goed tegen de voetpakking aan te trekken.
Maar als je vliegwiel vast houd dan zit er geen beweging meer in je krukas as, dan kan je zuiger toch ook niet door je cilinder naar beneden van die drijfstang die heb je vastgezet
 
Je moet het vliegwiel ook niet vast op 1 plek houden maar door aan het vliegwiel te draaien zodat de onderkant van de cilinder tegen de voetpakking wordt getrokken trek je als het ware met de drijfstang aan de zuiger en als deze naar beneden schiet bij iedere tik, voelt diegene dit het vliegwiel op spanning houdt en daarmee de cilinder tegen de voetpakking blijft trekken, het vliegwiel steeds een stukje verdraaien.

Dus je duwt als het ware tegen de bovenkant van de zuiger door hem naar beneden te tikken en tevens trekt diegene die het vliegwiel op spanning houdt aan de onderkant van de zuiger.

Beter kan ik het helaas niet uitleggen !
 
Je moet het vliegwiel ook niet vast op 1 plek houden maar door aan het vliegwiel te draaien zodat de onderkant van de cilinder tegen de voetpakking wordt getrokken trek je als het ware met de drijfstang aan de zuiger en als deze naar beneden schiet bij iedere tik, voelt diegene dit het vliegwiel op spanning houdt en daarmee de cilinder tegen de voetpakking blijft trekken, het vliegwiel steeds een stukje verdraaien.

Dus je duwt als het ware tegen de bovenkant van de zuiger door hem naar beneden te tikken en tevens trekt diegene die het vliegwiel op spanning houdt aan de onderkant van de zuiger.

Beter kan ik het helaas niet uitleggen !
Nee nu snap ik het bedankt
 
Back
Top