Originally posted by Joor
Er staat bijvoorbeeld. Theoretisch zorgt een hogere compressieverhouding voor meer Koppel. Dat het in de praktijk af en toe anders uitwijst heeft weer niets met het voorbeeld te maken en is dus offtopic.
Originally posted by The One
Meer koppel .. het is maar net wat je wil bereiken... kijk naar een Honda S2000 die heeft veel vermogen en minder koppel ... een Andere auto heeft meer koppel maar minder vermogen maar zou dus nog even hard kunnen rijden ...
Originally posted by EGT
Rudi wat je hier neer zet klopt niet!!!
Voor topsnelheid zijn 2 factoren die het meest belangrijkst zijn:
- vermogen
- luchtweerstand
Je hebt voor een hoge topsnelheid vermogen nodig!!!
Je kan namelijk met minder koppel en veel vermogen (dus veel toeren) (lees: S2000) namelijk andere versnellingsbak verhoudingen gaan gebruiken (of een vario die later "overshakeld"), waardoor je meer draaimoment aan het achterwiel hebt met toch minder koppel...
Er is volgens mij een beetje erg veel sprake van een Babilonische spraak verwarring wat betreft vermogen en koppel...
180cc runner hehe8POriginally posted by Enrico@nrg
En valentino weet ook dat waardes van 15nm niet zijn te halen met een scooter Mja, er zit logica in maar of het ook allemaal klopt is een ander verhaal
Originally posted by EGT
Dit gaat ff nie helemaal goed.
Het klopt inderdaad dat koppel een draaimoment is.
Echter zei ik "draaimoment aan het achterwiel", omdat voor EXTREEM veel mensen niet helemaal duidelijk is wat wordt bedoeld met koppel aan het achterwiel of aan de krukas. Dus om verwarring te voorkomen noemde ik het draaimoment aan het achterwiel. Kan net zo goed koppel aan het achterwiel zijn ja.
Met MEER pk en MINDER koppel (aan de krukas dus) kan je meer koppel aan de achterwielen krijgen bij dezelfde snelheid met een goede gearing. Daarom zullen 2 auto's met identieke lucht/rol weerstand, waarvan 1 met veel koppel/minder pk's en 1 auto met veel pk's en minder koppel, en beide goed gegeard, zal degene met meer pk's ALTIJD sneller zijn op topsnelheid!!!
Geen uitzonderingen, tenzij de gearing niet goed gekozen is.
Wat boeit mij het wat voor koppel het motorblok levert? Ja het is een functie van de BMEP, waardoor dus de efficientie etc bepaald wordt, maar als je bij 1000 toeren meer, meer pk eruit kan persen ten koste van koppel, waarom zou het dan niet sneller zijn??? (afgezien van slijtage).
Een scooter heeft namelijk (zoals we allen weten) een CVT, waardoor je dus theoretisch altijd op het maximum vermogen kan rijden.
Als 1 scoot minder koppel heeft zal die in het begin (dus voordat de vario werking begint) iets minder snel zijn bij eenzelfde primaire en secundaire vertanding. Echter zodra de vario in werking komt, zal de scooter met meer koppel het af moeten leggen tegen de scooter met meer pk's!!!
nog een laatste voorbeeldje. Scooter 1 draait 6.000 rpm met 15 nm koppel. Scooter 2 draait 12.000 rpm met 10 nm koppel.
Duidelijk is dat scooter 2 meer pk's heeft, maar wel minder koppel.
Scooter 1 zal in het begin (dus aangrijp traject van de koppeling en de vario nog in begin stand) sneller weg zijn, hij heeft immers 5 nm meer koppel (en dus ook 50% meer koppel aan het achterwiel dan scoot 2). Daarna zal de vario in werking treden. Om een bepaalde snelheid te halen zal scooter 1 een 2 keer zwaardere overbrenging van de CVT moeten hebben dan scooter 2. gevolg is dat scooter 2 dus 33 % meer koppel aan het achterwiel heeft dan scooter 1.
En Ruud, als je het niet gelooft, ga is met Valentino babbelen, die weet ook precies hoe het in elkaar steekt...
Originally posted by huub
technigas is veel beter dan een tino pijp
een ban voor jou is veel beter dan je hier loos te laten rondhuppelen zo en nu weer ontopicOriginally posted by huub
technigas is veel beter dan een tino pijp
waarom moet je koppel dan omzetten naar vermogenOriginally posted by The One
Bedoel je mij ??
Mafkees.... ik weet het verschil tussen koppel en vvermogen wel hoor geloof me ... waarom denk je dat ik ga sprinten met mijn scoot niet omdat hij zoveel vermogen heeft maar omdat hij een combinatie van vermogen met hoog kopple heeft natuurlijk is de mix belangrijk maar ik heb liever 1 nm meer dan 1 pk meer .. ik zal een voorbeeld geven aan de hand van mijn eigen scoot:
Mijn scoot heeft 20 pk en 10 nm
ALs ik een pk win dan heb ik een winst van ??? juist 5%
Als ik 1 Nm win dan is dat een winst van ??? Juist 10%
Wat wil ik dus liever ???
Koppel bij mijn vermogen ....
En koppel kan je omzetten in vermogen door een langere vertanding te monteren ... zie een tweetakt wegracer 500 cc tegen een ducati 996 met hoger koppel ...
En toch wint de duc... vertel me maar waarom???
|( :|
wat help het als je een andere vertanding gebruikt daar stijgt het vermogen niet door vermogen is onafhankelijk van de vertanding en hoeksnelheidOriginally posted by The One
En koppel kan je omzetten in vermogen door een langere vertanding te monteren ... zie een tweetakt wegracer 500 cc tegen een ducati 996 met hoger koppel ...
En toch wint de duc... vertel me maar waarom???
|( :|
je wilt altijd koppel want koppel X hoeksnelheid is vermogenOriginally posted by The One
Bedoel je mij ??
Wat wil ik dus liever ???
Koppel bij mijn vermogen ....
Originally posted by The One
Meer koppel .. het is maar net wat je wil bereiken... kijk naar een Honda S2000 die heeft veel vermogen en minder koppel ... een Andere auto heeft meer koppel maar minder vermogen maar zou dus nog even hard kunnen rijden ...