tailpipe

In Pro Forum mag toch wel vanuit worden gegaan dat mensen snappen dat de demper een grotere binnendiameter moet hebben dan de tailpipe.

of zoals een wijsman ooit zei: Gebruik je gezonde verstand!
 
gloomyglow said:
In Pro Forum mag toch wel vanuit worden gegaan dat mensen snappen dat de demper een grotere binnendiameter moet hebben dan de tailpipe.

of zoals een wijsman ooit zei: Gebruik je gezonde verstand!

Blijkbaar snappen ze het bij Yasuni dus niet... terwijl dat niet echt "B" uitlaten zijn.
 
Of ze houden er gewoon rekening mee :)

Ik maak zelf de tailpipe en demper graag te groot in diameter en maak voor de tailpipe een (verwisselbaar) busje met de juiste diameter.

Maar om dan te zeggen dat de rest (die dat niet heeft) het niet snapt, vind ik een beetje kortzichtig. 8P
 
Joël said:
Blijkbaar snappen ze het bij Yasuni dus niet... terwijl dat niet echt "B" uitlaten zijn.


mja , ze lopen perfect. en tja , het is een uitlatenfabriek en ik kan me voorstellen dat ze weten wat ze doen...

mja, de perfecte uitlaat komt ook niet uit een fabriek , die maak je zelf..
 
Joël said:
Blijkbaar snappen ze het bij Yasuni dus niet... terwijl dat niet echt "B" uitlaten zijn.
dus...yasuni uitlaten hebben een demper met een kleinere diameter als de tailpipe :? bedoel je vanaf het stuk dat de demper in de tailpipe schuift? (ik heb het zelf niet gemeten of bekeken, kan interessant zijn denk ik zo)
 
Dat zou iemand na moeten meten of je gelijk hebt Joel. Wat zou in hemelsnaam de logica zijn om na het uiterste reflectie punt de uitlaat nog een keer te knijpen.

Ik heb vaak 250cc ek racers voorbij zien komen (aangezien mijn oom in die klasse actief is geweest). Deze uitlaten zijn allemaal zo gemaakt dat de binnendiameter van de demper bijna net zo groot is als de begin diameter van de uitlaat cq uitlaatschacht.
 
gloomyglow said:
Dat zou iemand na moeten meten of je gelijk hebt Joel. Wat zou in hemelsnaam de logica zijn om na het uiterste reflectie punt de uitlaat nog een keer te knijpen.

Waarom zou iemand dat na moeten meten?
Een schuifmaat hanteren lukt me nog wel, het spruitstukje van de demper (met de O-ring) heeft een binnendiameter van +/- 16 als ik me niet vergis. De tailpipe daarentegen is 19mm binnen.

Ik heb daarom ook meerdere spruitstukjes uitgeboord naar zo'n 18mm om wat meer veiligheid te geven. Veel meer gaat niet want dan ga je door het materiaal heen.
 
Joël said:
Waarom zou iemand dat na moeten meten?
Een schuifmaat hanteren lukt me nog wel, het spruitstukje van de demper (met de O-ring) heeft een binnendiameter van +/- 16 als ik me niet vergis. De tailpipe daarentegen is 19mm binnen.

Ik heb daarom ook meerdere spruitstukjes uitgeboord naar zo'n 18mm om wat meer veiligheid te geven. Veel meer gaat niet want dan ga je door het materiaal heen.


dat klopt , heb er hier 1 voor mijn neus liggen en die is 16mm...

hij loopt btw ook conisch...
 
Joël said:
Waarom zou iemand dat na moeten meten?
Een schuifmaat hanteren lukt me nog wel, het spruitstukje van de demper (met de O-ring) heeft een binnendiameter van +/- 16 als ik me niet vergis. De tailpipe daarentegen is 19mm binnen.

Ik heb daarom ook meerdere spruitstukjes uitgeboord naar zo'n 18mm om wat meer veiligheid te geven. Veel meer gaat niet want dan ga je door het materiaal heen.
je zegt dat je dat gedaan heb voor meer veiligheid...heb je het ook getest voor en na behandeling?
toevallig gekeken of er in prestaties net iets concreet verschil zit? dan zou het wel interessant zijn :)
 
Tuurlijk weet ik dat jij een schuifmaat kan hanteren (anders liep mijn cilinder niet zo mooi maar dat terzijde)
Toch zit ik dan nog steeds met de vraag: Waarom?
hitte opbouwen?
 
Last edited:
Henkhuissie said:
je zegt dat je dat gedaan heb voor meer veiligheid...heb je het ook getest voor en na behandeling?
toevallig gekeken of er in prestaties net iets concreet verschil zit? dan zou het wel interessant zijn :)

Helaas niet op de bank getest... zou inderdaad interresant zijn om met twee van die spruitstukjes te gaan banken.
 
Ik neem aan dat je het over Jan Tiel hebt (onder de grote baas witteveen)? Het zou me verbazen als die met die formules werkt.

Frits is hier laatst nog geweest, jammer dat we het er niet over gehad hebben.

En als je wat beter zou lezen dan zou je zien dat wat ik zeg gewoon aangeeft dat je rekening moet houden met de eventuele restrictie van de demper. Er zijn gewoon nogal wat scooteruitlaten (ook de betere pijpen) die verschillende prestaties levren met en zonder demper.

Just my two cents...

webmaster Scootparts said:
re; je bgrijpt het niet helemaal. De berekeningen van Frits Overmars daar worden heden ten dage bij de Italiaanse renstallen in de GP's nog steeds uitlaten mee gemaakt. Die formule's zijn weliswaar wat aangepast maar de basis is nog steeds hetzelfde. DUS; alles wat na de tailpipe komt telt niet meer. Sorry voor jouw "bewering".

Als ik het mail adres van Frits te pakken heb zal ik eens vragen om hier wat te posten. Hij is zelf erg into pc's etc dus misschien voelt ie er wat voor om hier wat van zijn "geheimen" prijs te geven.

Vroeger sprak ik hem 1x pj omdat ie in de buurt zijn ouders nog heeft wonen. Maar ik heb hem helaas al 3/4 jaar niet meer gesproken. ( hij heeft ook ooit een uitlaat voor een kennis van ons berekent waarvan wij de motor hadden gebouwd. Die motor zat op een solex en werd zo rond 1990 overal kampioen. Tot en met een 12 uurs race in Frankrijk. (coureur Henk Oosterbroek) Beetje off topic maar wel leuk denk ik.
 
Ik kies zelf trouwens voor uitlaatontwerpen, waarbij de restrictie aan het eind van de laatste convergerende conus plaats vind, en de tail en demper een grotere diameter hebben...
 
precies mijn idee.
de tail gewoon zo groot maken dat ie geen invloed heeft op de prestaties.
helaas wordt ie hierdoor wel weer iets zwaarder en moet je rekening houden met de demper...
 
Luuk said:
Wat zou in hemelsnaam de logica zijn om na het uiterste reflectie punt de uitlaat nog een keer te knijpen.

zomaar een ingeving, heet gas in de tail houden waardoor de eindconus als het ware helemaal word afgesloten waardoor je pulsen beter behouden blijven?
 
nog een vraagje is er een duidelijk verschil of de demper onder of boven de uitlaat door loopt? aan gezien ik dit al op diverse foto's van race scooter's uit spanje heb gezien die o.a. met yasuni en tjt uitlaten reden
 
da minimi said:
nog een vraagje is er een duidelijk verschil of de demper onder of boven de uitlaat door loopt? aan gezien ik dit al op diverse foto's van race scooter's uit spanje heb gezien die o.a. met yasuni en tjt uitlaten reden

Nee, dat maakt helemaal geen zak uit, misschien dat de demper bovenlangs in de weg zat ofzo.
 
ABT said:
Nee, dat maakt helemaal geen zak uit, misschien dat de demper bovenlangs in de weg zat ofzo.

Valstroom/wig/malossi- style. Als het eerste schaap over de dam is....
 
demper boven of onderlangs heeft met het model scooter te maken,
bijv: ik heb een sfera(lage kont) met een metrakit pijp met demper onderlangs maar goed ook want als die bovenlangs ging dan klap hij telkens tegen het kappenwerk aan.

op mijn aerox(hoge kont) heb ik ook een metrakit gehad met demper boven langs gaat best onderlangs ook alleen met bochten maken wi die de grond nog wel is raken.

en mijn mening is dat de tailpipe er puur is om de uitlaat als het ware dubbel te vouwen.
ik zie niet echt in dat dat voor meer of minder vermogen zorgt.
 
Back
Top