tailpipe

Als je een dikke bocht hebt is het denk ik makkelijker om de tail wat langer te houden, zodat je een mooiere bocht kunt maken en dat de gassen er dan makkelijker doorheen kunnen stromen of zie ik dat verkeerd. Ik neem aan dat als je een dunne bocht hebt dat je dan de bocht korter kunt houden.
 
Frits bijbeltje

goldfingers said:
Infeite zou je zelfs zonder dat laatste gedeelte van die uitlaten geen vermogen mogen verliezen.

re; klopt. Zoals al vaker in dit topic verwezen wordt naar Frits Overmars wil ik jullie toch de tip geven enkele artikelen over 2t tuning van zijn hand te lezen. ( het befaamde Moto 73 artikel over de Kreidler uit 1973 staat zo op het i-net!)

De lengte doet er dus niet toe, zelfs het al dan niet aanwezig zijn van een demper doet er niet toe. Ook het boek van ing. Pavel Husac is zeer leerzaam al is het stokoud. Basis regels veranderen niet op het gebied van tuning.
 
Ik heb die artikelen ook al enkele jaren in mijn bezit. Maar ga maar eens met wat uitlaatjes op de bank staan en doe een meting met en zonder demper.....
 
ligt er denk ik maar net aan welke uitlaat het is, welke demper het is....of de binnendiameter van de demper kleiner is als de binnendiameter van de tail.
 
bank

Ufo said:
Ik heb die artikelen ook al enkele jaren in mijn bezit. Maar ga maar eens met wat uitlaatjes op de bank staan en doe een meting met en zonder demper.....


Re; nou ,leuk dat je erover begint. Ik kom regelmatig bij Jos Dijkman en daar zijn met enige regelmaat de "oude" Kreidlermannen nog met hun 70 er jaren racers op de testbank te vinden. ( die ontwikkelen ze nog gewoon verder voor de classic races!) En wat denk je? ZONDER demper...... nog steeds! en met een top waar een 50cc scooter alleen van kan dromen 8)
 
webmaster Scootparts said:
Re; nou ,leuk dat je erover begint. Ik kom regelmatig bij Jos Dijkman en daar zijn met enige regelmaat de "oude" Kreidlermannen nog met hun 70 er jaren racers op de testbank te vinden. ( die ontwikkelen ze nog gewoon verder voor de classic races!) En wat denk je? ZONDER demper...... nog steeds! en met een top waar een 50cc scooter alleen van kan dromen 8)


maar wel met tailpipe ...

en omdat ik in de classicracewereld thuis ben weet ik ook dat het merendeel van de banen met demper gereden MOET worden , zowel bij de HMV als de CRT..

tailpipe is erg belangrijk iig , op de 68er Jamathi zit er ook niet voor niks 1 op.
maar met demper of zonder zat er geen verschil in vermogen , wij rijden met een huls over de tailpipe ipv eerst tailpipe en dan demper btw..
 
jep

inderdaad, wel met tailpipe ( ik d8 moet ik dat er nog bij zetten.... ) Klinkt wel logisch dat er in het overbevolkte NL met demper gereden moet worden. MAAR; dat maakt toch niet uit op het vermogen. ;)

Dus je maakt ahw van je tailpipe een demper? Da's wel slim en ruimte en gewichtbesparend.
 
gewoon een fietpompgrootte onhulse met een beetje demperwol :)

en dempt erg goed , we hebben ook zonder wol gereden (foutje) maar gelukkig was dat in den helder en daar mocht het :) maar viel nog best mee , maar je krijgt er wel het snerpende geluid van @ 15.000tpm ongeveer waarvan je zegt , "ja , dat is nou echt classic'"
 
Maar kreidlers zijn schakelblokken toch ook.....
Een scoot heeft wat dat betreft veel minder behoefte aan wat essentieel is bij een schakelbak.....een brede, specifieke powerband.
Hierdoor zullen de pijpen anders geconstrueerd zijn en ook anders presteren. op enkele fundamentele overeenkomsten na, natuurlijk.
please reply
 
Runner1987 said:
Maar kreidlers zijn schakelblokken toch ook.....
Een scoot heeft wat dat betreft veel minder behoefte aan wat essentieel is bij een schakelbak.....een brede, specifieke powerband.
Hierdoor zullen de pijpen anders geconstrueerd zijn en ook anders presteren. op enkele fundamentele overeenkomsten na, natuurlijk.
please reply

Ben het hier helemaal met je eens, uitlaten voor schakels zullen
een andere opbouw hebben omdat er andere behoeftes zijn bij
schakels (lees: een brede, specifieke powerband) dus zullen de
uitlaten voor scooters ook op een veel kleiner bereik(toeren) goed
vermogen af moeten geven waardoor je dus theoretisch meer vermogen kan halen, doordat het specifiek op elkaar kan afgesteld worden.
 
schakel

Runner1987 said:
Maar kreidlers zijn schakelblokken toch ook.....
Een scoot heeft wat dat betreft veel minder behoefte aan wat essentieel is bij een schakelbak.....een brede, specifieke powerband.
Hierdoor zullen de pijpen anders geconstrueerd zijn en ook anders presteren. op enkele fundamentele overeenkomsten na, natuurlijk.
please reply

re; je hebt in zoverre gelijk dat met name het conische gedeelte iets anders van vorm kan/moet zijn. Maar zoals je zelf al zegt; fundamenteel gezien is er geen verschil tussen een uitlaat voor een CVT transmissie of een vertragingsbak. En die fundamentele dingen gaat het hier om.
 
gaat het bij de tailpipes bij die classic racers om rechte of ook zoals scooters met een 180 graden bocht?
 
Last edited:
Ik zeg niet dat je een demper nodig hebt voor vermogen, ik zeg alleen dat de demper wel degelijk invloed heeft op de werking van de uitlaat. Echter zal op zo'n frits style uitlaat op zo'n kreidler de demper nog heel weinig invloed hebben, omdat de binnendiameter van de demper een stuk ruimer is dan het uiteinde van het expansievat of de tailpipe. Op de meeste scooterpijpen is dat een heel ander verhaal...



webmaster Scootparts said:
Re; nou ,leuk dat je erover begint. Ik kom regelmatig bij Jos Dijkman en daar zijn met enige regelmaat de "oude" Kreidlermannen nog met hun 70 er jaren racers op de testbank te vinden. ( die ontwikkelen ze nog gewoon verder voor de classic races!) En wat denk je? ZONDER demper...... nog steeds! en met een top waar een 50cc scooter alleen van kan dromen 8)
 
Ufo said:
Ik zeg niet dat je een demper nodig hebt voor vermogen, ik zeg alleen dat de demper wel degelijk invloed heeft op de werking van de uitlaat. Echter zal op zo'n frits style uitlaat op zo'n kreidler de demper nog heel weinig invloed hebben, omdat de binnendiameter van de demper een stuk ruimer is dan het uiteinde van het expansievat of de tailpipe. Op de meeste scooterpijpen is dat een heel ander verhaal...

re; je bgrijpt het niet helemaal. De berekeningen van Frits Overmars daar worden heden ten dage bij de Italiaanse renstallen in de GP's nog steeds uitlaten mee gemaakt. Die formule's zijn weliswaar wat aangepast maar de basis is nog steeds hetzelfde. DUS; alles wat na de tailpipe komt telt niet meer. Sorry voor jouw "bewering".

Als ik het mail adres van Frits te pakken heb zal ik eens vragen om hier wat te posten. Hij is zelf erg into pc's etc dus misschien voelt ie er wat voor om hier wat van zijn "geheimen" prijs te geven.

Vroeger sprak ik hem 1x pj omdat ie in de buurt zijn ouders nog heeft wonen. Maar ik heb hem helaas al 3/4 jaar niet meer gesproken. ( hij heeft ook ooit een uitlaat voor een kennis van ons berekent waarvan wij de motor hadden gebouwd. Die motor zat op een solex en werd zo rond 1990 overal kampioen. Tot en met een 12 uurs race in Frankrijk. (coureur Henk Oosterbroek) Beetje off topic maar wel leuk denk ik.
 
webmaster Scootparts said:
DUS; alles wat na de tailpipe komt telt niet meer. Sorry voor jouw "bewering".

Nogal ondoordachte uitspraak.
Natuurlijk scheelt het als de binnendiameter van de demper kleiner is dan de tailpipe, en dat is juist wat Ivo bedoelt.
 
Vindt jij, ik heb een groot deel van mijn wijsheid van anderen. Jij niet dan? En wat ik van Frits Overmars heb geleerd neem ik voor waarheid aan. Overigens is de binnendiameter van een demper bij mijn weten nooit kleinder dan de diameter vd tailpipe. Als dat wel zo is dan heeft dat natuurlijk wel invloed. Maar dat lijkt me dan overbodig om te vermelden. Dan kun je net zo goed zeggen, als ik de demper met een poetslap dichtstop heeft dat ook invloed op de prestaties...... Maar goed sommige mensen leggen op alle slakken zout. Doe ik zelf ook wel eens.
 
zodra de binnendiameter van de demper kleiner is ben je gewoon fout bezig.....
dat is gewoon dom , dat heeft niks meer met vermogen te maken , wel met denkvermogen... (zo dom zijn om er een te nauwe einddemper op te zetten)

wij hebben met de classic racer tailpipe en demper in 1 , dus gaatjes in de tailtpipe, dat werkt ook prima en heeft zelfs geen invloed op het vermogen!! , mja , als je zorgt dat de demper diameter altijd groter is moet dat geen probleem zijn.. en heeft een demper geen invloed op de prestaties mits het binnen normale proporties is en dus niet een demper van 50cc lang oid...
 
webmaster Scootparts said:
Vindt jij, ik heb een groot deel van mijn wijsheid van anderen. Jij niet dan? En wat ik van Frits Overmars heb geleerd neem ik voor waarheid aan. Overigens is de binnendiameter van een demper bij mijn weten nooit kleinder dan de diameter vd tailpipe. Als dat wel zo is dan heeft dat natuurlijk wel invloed. Maar dat lijkt me dan overbodig om te vermelden. Dan kun je net zo goed zeggen, als ik de demper met een poetslap dichtstop heeft dat ook invloed op de prestaties...... Maar goed sommige mensen leggen op alle slakken zout. Doe ik zelf ook wel eens.

Overbodig?
Het ironische is dat je zelf uitlaten verkoopt die het hebben.

Meten is weten he......
Of, zoals "the ant" het zo mooi zei: "Weten wat je verkoopt."
 
Last edited:
Back
Top