stuurt gek ?!?!?

de tom

Well-Known Member
ik heb een kort vraagje om meer duidelijkheid te krijgen. als ik met me scooter iets wil stuuren dan trekt die het stuur automatisch ver naar zowel links als rechts. en als ik me handen los laat duikt die naar rechts.

betekent dit dat er iets met het balhoofd is van de voorvork of de voorvork zelf ? of is misschien zelfs het frame krom ?
hoe kan ik hier het beste achterkomen ???
 
Advertisement - register to remove this

ja ik heb hem net pas 2de hands bij een partikulier, hoezo ??? maar jij denk dat het dus de voorvork is, ik kan het niet zo zien maar kan ik het wle ergens anders mee zien ?

he bedankt alvast
 
Als hij heel goedkoop was heb je misschien wel een miskoop gehad en is die gast ermee gevalen of zo en heb jij nu een kromme vork of frame...In dat geval zou ik terug gaan naar die gast en je geld terug vragen...
 
Originally posted by enrico:
Als hij heel goedkoop was heb je misschien wel een miskoop gehad en is die gast ermee gevalen of zo en heb jij nu een kromme vork of frame...In dat geval zou ik terug gaan naar die gast en je geld terug vragen...

Wat eeen bullshit , ten eerste hoef een scooter niet slecht te zijn omdat ie goedkoop is, tenslotte kunnen dure scooters ook slecht zijn, en ten tweede als het een miskoop is dat is dat het probleem van de koper, als je geen verstand hebt van scooters dan moet je hem niet van een partikulier maar van een dealer kopen.
En dan niet bij de verkoper na een tijd erop gereden te hebben gaan zeiken om je geld terug
 
Originally posted by de tom:
ja ik heb hem net pas 2de hands bij een partikulier, hoezo ??? maar jij denk dat het dus de voorvork is, ik kan het niet zo zien maar kan ik het wle ergens anders mee zien ?

he bedankt alvast

Misschien is het wel handig om te vermelden om wat voor een scooter het gaat, iedere scooter heeft namelijk zijn specifieke problemen
 
zoals ik al zei heb ik hem bij een particulier gekocht en is een Beta Ark.
ja ik heb er heus wel redelijk verstand van (wil natuurlijk niet overdrijven) maar ik ga ook niks zeiken bij de koper want gekocht is gekocht. maar wil het zelf even oplossen maar de voorvork veert wel gewoon beide poten.
 
kijk eens even of je misschien spelling hebt op je balhoofd. Dit kun je merken als je voorrem helemaaal inknijpt en dan je stuur naar vooren en achteren duwt, als je dan spelling bemerkt heb je waarschijnlijk spelling op je balhoofd wat vrij eenvoudig te verhelpen is, zo niet dan is er toch wat krom aan je voorvork en ergste geval je frame
 
oke bedankt johan... ik heb even gekeken en ik heb inderdaad speling maar dat is niet super veel klein beetje, maar wat ik wel merkte is als ik er niet op zit dan stuurt die mooi goed fijn en licht, maar als ik erop zit dan niet dan stuurt die ineens best zwaar, maar als het balhoofd niet goed is zou je dan dit krijgen wat ik heb dus dat het stuur naar links gaat enzo...
 
Balhoofdspeling is meestal niet reden dat een scooter naar links/rechts trekt...

In het geval van balhoofdspeling heb je eigenlijk alleen echt last bij het remmen, gaat een beetje ongecontroleerd (trillen in stuur)...

In jouw geval denk ik eerder dat het toch iets is met de kroonplaat (deel dat vorkpoten met stuurstang verbindt)... In het ergste geval heeft je frame een klap gehad...

Valt het nu opeens op, of deed hij dit al heel lang...

Bij een Ark heb je wel snel last van links/rechts trekken, omdat hij een redelijk steile balhoofdhoek heeft...

Check anders het frame bij het balhoofd op vreemde roestvorming, bijvoorbeeld dat er lak af is op een vreemde plaats...

Greetz.
 
Het is een beetje moeilijk om te bepalen wat er mis mee is , daarvoor moet je echt even op de scooter gereden hebben, maar door spelling op in het balhoofd kan je stuur hierdoor wel heel gemakkelijk omslaan, daar bedoel ik mee dat het stuur heel ( te ) gemakkelijk draait en dat je voorvork in feite gewoon niet goed vast zit, hierdoor heeft ie spelling en dit leidt tot slechte stuur eigenschappen.
Je kunt het probleem vrij gemakkelijk verhelpen door de twee bouten (contra bouten )bij je bal hoofd iets meer aan te draaien, (let op niet te vast want dan stuur ie veeeeel te zwaar of helemaal niet) daardoor haar je de spelling tussen de lagers en het balhoofd weg. btw zorg ervoor dat je er goed bij kunt , je zult dus de nodige kappen moeten verweideren en misschien ook wel je stuur frame van je voorvork af moeten schroeven.

Als je je spelling van uit je bal hoofd hebt gehaalt en je hebt het probleem nog steeds dan moet er verder gezocht worden
 
Het is heel simpel, je voorvork is gewoon krom, en best wel erg ook volgens mij. Vergelijk de stand van de vorkpoten eens met een andere beta, ze zullen dan iets rechter staan en niet zo schuin naar voren, daardoor is je stuur instabiel geworen en gaat door het gewicht van je scooter naar links of rechts. Door de kromme vork stuur je vaak ook zwaar maar dat is gewoon omdat die cups aan de onderkant van het frame en bovenop het kroonstuk nu schuin op elkaar draaien. Moet je dus ook een nieuw balhoofdstel kopen. Neem dan Olympia, is heel goed en erg goedkoop, heb ik al 2 keer ingebouwd(bij runner en zenith) dus als je dat gaat doen en je weet iets niet moet je het hier weer vragen.
Het frame is meestal niet krom, die vorken zijn speciaal gemaakt om een frontale klap op te vangen en het frame te sparen, ze zijn dus expres 'zwak' gemaakt.
 
aha Jeroen nou bedankt voor de uitleg!
ik zal is als ik veel tijd heb binnenkort (want het schijnt een grote klus te zijn) een andere voorvork monteren van iemand anders en als alles dan goed is dan moet ik dus een nieuwe kopen maar weet je wat zo een goede is en niet duur want als ik die prijzen zie hoef ik het niet meer....

bedankt alvast!
 
Dus jij kent mensen die jou een voorvork uitlenen? Beter
smile.gif
...

Je voorvork hoeft niet perse krom te zijn, heb je je voorwiellagers al gefixed?

Greetz.
 
Vanmorgen bleef mijn stuur af en toe hangen, zeer irritant! Ik de boel opengeschroeft. Bleek er een uiteinde van een tie-rip (of hoe ze zo'n bundelbandje in de UK noemen) achter de bekabeling te blijven hangen. Errug fijn dat ze die in de fabriek niet gewoon gelijk afknippen.
 
Originally posted by prong:
Vanmorgen bleef mijn stuur af en toe hangen, zeer irritant! Ik de boel opengeschroeft. Bleek er een uiteinde van een tie-rip (of hoe ze zo'n bundelbandje in de UK noemen) achter de bekabeling te blijven hangen. Errug fijn dat ze die in de fabriek niet gewoon gelijk afknippen.

Bundelbandje? haha dat is het mooiste wat ik ooit gehoord heb. Ben je soms Vlaams?

(no offense, ze hebben heerlijke patatekes
smile.gif
)

Tie-rip is gewoon algemene benaming.
 
ja Bart dat is eigenlijk ook een punt!!! ik kan me as er niet uit draaien nou in iedergeval niet op de normale manier want er hebben natuurlijk weer van die slome zakken aan zitten sleutelen die de hele inbus vern**kt hebben. Dus ja hoe ik dit aan moet pakken heb geen idee ik wee echt niet of ik die as er wel uit krijg. maar kan ik van de buitenkant al kijken of die lagers van het wiel niet meer goed zijn ?

Thanks!
 
Back
Top