Soda blasting (ervaringen)

Isamu

a.k.a. OverLander
Iemand persoonlijke ervaring met soda?

Vandaag even een kleine test gedaan met soda blasting en het valt mij heel erg tegen, ik heb schoonmaaksoda geprobeerd als eerste maar merk dat dit te dik en te vochtig is. Natuurlijk is er wel iets resultaat en als je met de hand voelt dan is het knap scherp en niet prettig, maar echt mooi resultaat op blok delen... nee. Ik kan de soda in een bak laten drogen in de oven om dan eens te kijken of het beter werkt, dus dat is voor morgen even proberen. Ik gebruik een 50L 280/360 L/m met 15/60 m cyclus op 6 bar met een spot straalpistool voor deze test. Bakingsoda is ook een veel gehoord iets, maar dat is in verhouding erg duur wil je veel doen; toch zal ik het even proberen voor de volledigheid. Nadeel is wel dat als de soda niet echt droog is dat het verstopt en je het pistool daarna grondig moet reinigen en drogen.

Het straal gritt zelf is te heftig voor aluminium, maar een klein testje kan geen kwaad. Ook heb ik nog speedblast liggen wat nog scherper is, dus ook die zal ik nog testen. Uiteraard is dit niet bruikbaar op aluminium voor normaal werk, maar wellicht op een sterk vervuild deel op iets meer afstand kan het een keer een voordeel zijn als er geen schade komt (uitgaande van een blokje waar je niet op wilt testen voor de lol). Uiteraard test ik het ook gewoon op staal wat ik moet ontroesten.

De optie hierna is de straalcabine met glas, kurk of walnoot (deze straalmiddelen heb ik nog niet). Verder zal ik een nieuwe straalcabine moeten hebben, mijn oude heb ik ooit zelf gemaakt van een oude koelkast met plexiglas en verlichting; werkte prima maar is inmiddels weg. Ik denk hier nog even over na omdat ik wel moet afwegen of het niet makkelijker is om nieuwe blok delen te kopen zou je echt iets moois willen hebben en of ik het vaak genoeg ga gebruiken.

Iemand ervaring met zelf stralen thuis?
 
Advertisement - register to remove this

Inmiddels een goedkope straalcabine besteld en glasparel fijn. Hoop dat het werkt met glasparel en de cabine kan ik zelf per definitie wel gebruiken heb ik besloten. We zullen het zien binnenkort, soda uit de winkel werkt in elk geval niet voldoende.

PS: Mocht iemand tips hebben hoe aan te pakken (eerst op een x manier schoonmaken bijvoorbeeld), dan hoor ik het graag omdat ik niet eindeloos wil experimenteren. Persoonlijk denk ik aan hogedruk, koud spoelbak en daarna glasparel (kurk of walnoot komt later, kan niet eindeloos blijven bestellen).
 
Last edited:
Even uitpakken en eerste indruk (werking en middelen komt later wel). Ik heb geen idee of dit alles gaat doen wat ik wil, maar wil de gok nemen en het stond al een ruim jaar op mijn verlanglijstje. Ik heb speedblast, x grid straal en glasparel 100/200. Ik moet een zooi spullen verzamelen die ik wil gaan doen en uiteindelijk de carters en etc. mooi maken met parel.

Glasparel is niet bedoelt voor roest en vet, kan wel maar dan zit je op 6 bar en crush je de middelen tot pulver en daarvoor is het te duur. Je bent dus wel diverse straal middelen nodig en echt goedkoop is het niet, je schaft het aan als je meer wilt doen dan een enkel blokje. Of het uit kan en aan de verwachting voldoet is maar de vraag en ik ben mij bewust van de beperkingen op mijn compressor (2,5 PK en kwam er achter dat het 30/70 cyclus is; of de modellen zijn verandert de laatste jaren omdat die van mij er net anders uitziet en naar mijn weten ook 280 continu kon leveren).

(filmpje komt later, want heb weer een sterk trage verbinding merk ik nu).
 
Back
Top