Snelheidsmeter kapot Piaggio zip

Beste allen,
Ik heb een Piaggio zip iget met het volgende probleem.

Mijn snelheidsmeter doet het niet. Mijn kilometer teller doet het wel.
Mijn snelheidsmeter blijft maar op 0 staan. Als ik hem met de hand op bijv 50 zet dan gaat ie wel automatisch terug naar 0.

Ook als ik aan het wiel draai draait de kabel mee. Als ik die dan aansluit op mijn Dashboard dan zie ik de kilometers oplopen.
Het probleem is dus echt mijn snelheidsmeter.

Heeft iemand een idee waar het aan ligt en hoe ik dat kan maken?
Met vriendelijke groet
Jelle
 
Advertisement - register to remove this

Ja inderdaad maar er zit inwendig ook een veertje dat aan een magneet schijfje bevestigd is , je kabel drijft een ander schijfje aan die via magnetisme de wijzer beweegt , als er daar iets stuk is draait de wijzer niet meer mee en staat stil . Jou aandrijving gaat goed tot dat schijfje , want hij telt op , dit gaat via tandwieltjes , ook je wijzer wordt niet tegen gehouden , want die gaat weer terug naar de 0 , als je hem beweegt .
Hoe beweeg je die wijzer naar de 50 ? heb je het glas eruit of het hele telwerk?
Als je het telwerk eruit hebt en je draait aan de kabel aansluiting zou je de twee schiijfjes moeten zien bewegen en daarmee je wijzer .
Of je wijzer zit te los op het asje.
 
Ik kan de wijzer vanaf letterlijk de wijzer naar de 50 brengen of ik kan dat doen door aan een schijfje te draaien. De binnenste schijf is van de weiger en de buitenste van de kilometerteller. Ik kan ze allebei met de hand draaien. Het enige als ik de buitenste (dus die van de kilometerteller) draai dan doet de wijzer het niet. Dus als ik het goed begrijp zit tussen die 2 schijfjes een magneetje die ervoor zorgt dat de wijzer naar de juiste snelheid gaat. Dat magneetje zou dus misschien kapot zijn?
Of zou er nog iets kapot kunnen zijn?
 
èèn van de schijfjes is magnetisch en neemt de ander mee . Zit de wijzer vast aan het asje van het bovenste schijfje ?
Dus draai je aan de wijzer beweegt dan het bovenste schijfje mee? Dan mankeert er dus wat aan het magnetische gedeelte .
 
Dat denk ik ook, er scheelt duidelijk iets niet met de magnetische koppeling.
Hieronder een video hoe zo'n kilometerteller/snelheidsmeter mechnisch in elkaar zit.
Dus op één of andere manier draait het magneetje niet in het cupje.

Dit is precies wat er gebeurd met mijn snelheidsmeter. Denk dan inderdaad dat zo’n magneetje niet goed meer is.
Heeft u toevallig ook een filmpje van hoe je dat kan maken?
Groetjes
 
Nu heb ik alles uit elkaar gehaald en er zit idd een magneet in. Op die magneet zit een klein plaatje wat niet magnetisch is. De magneet zelf die doet het nog en is niet beschadigd. Heeft iemand een idee wat het dan kan zijn?
 
Back
Top