Scooter accu laad slecht bij

Gp1freak

New Member
Hallo allemaal,

Ik heb mijn oude scooter terug gekocht, dit betreft een baotian bt49qt-12e rocky. Ik heb sinds de aanschaf een 72cc cilinder van naraku gemonteerd en een nieuwe voorvork er in gestoken. P.s. er zit geen kickstart op want die vreet zichzelf elke keer op. Ik ben dus afhankelijk van een volle accu om te starten.

De scooter doet verder alles des betreffende de verlichting en electrische start. Deze start en rijd dus prima. Het enige probleem waar ik niet uit kom is het opladen van de accu. Na een 5-10 minuten rijden, met lampen aan, kan ik de scooter niet meer starten. Dit is alle informatie die ik tot zover heb vergaard:

Bij de spoelen van de stator zitten 4 draden. 2 voor de ontsteking, en hebben dus niks te doen met het opladen. (Voor zover ik weet) Daarnaast zitten er nog 2 bij, 1 witte en 1 gele. Deze zijn te volgen naar de voltregelaar/gelijkrichter, die er nieuw opzit van mezoly.

Met een lopende motor en losgekoppelde kabels meet ik bij de gele en witte draad op 2000toeren gemiddeld 20volt ac. Dit is bij 6500toeren gemiddeld 60volt ac. Dit is per draad, vrijwel exact het zelfde voltage. Zodra ik de stekker van de stator op de kabelboom zet verdwijnt al mijn stroom en blijft er ongeacht het toerental maar 10volt ac over.

Als ik de min pool van mijn accu los haal en meet vanaf de rode draad bij de voltregelaar meet ik maar 6,5 volt. Dit zou naar mijn weten rond de 14,5 moeten zijn. Echter laad mijn accu wel op tot 13,4 volt als mijn lampen niet aan staan. Dit duurt wel een paar minuten.

Ik heb er nu al zo'n 20 uren in zitten en de complete kabelboom bloot liggen op het moment. Visueel en met de multimeter zouden er geen kabelbreuken meer aanwezig moeten zijn.

Als iemand mij hier advies over zou kunnen geven zou ik daar zeer dankbaar voor zijn. Ik wil graag ook in de avond kunnen rijden zonder zorgen.

Bijgeleverde foto is van een kabelboom schema die ik gevonden heb die overeenkomt met een paar dingen missend ivm net ander model
 

Attachments

  • 1695546929105707426406343778390.jpg
    1695546929105707426406343778390.jpg
    174.8 KB · Views: 11
  • 16955470467062782307080020585540.jpg
    16955470467062782307080020585540.jpg
    191.8 KB · Views: 10
Advertisement - register to remove this

Er zijn wel een paar heel rare dingen aan je metingen.

Uit de spanningsregelaar komt maar 6,5 Volt en laadt toch je accu op tot 13,4 Volt???

Waar meet je die spanning van 10V wissel als de regelaar aangesloten zit?
Als de elektrische start werkt, krijgt deze dan met gemak de motor rond of met moeite?
Indien het laatste controleer eens de massaverbinding van het motorblok.
 
Er zijn wel een paar heel rare dingen aan je metingen.

Uit de spanningsregelaar komt maar 6,5 Volt en laadt toch je accu op tot 13,4 Volt???

Waar meet je die spanning van 10V wissel als de regelaar aangesloten zit?
Als de elektrische start werkt, krijgt deze dan met gemak de motor rond of met moeite?
Indien het laatste controleer eens de massaverbinding van het motorblok.
Ja klopt er zijn wel meer rare dingen. Daarom snap ik er dus niks van. De startmotor krijgt deze vrij makkelijk rond zodra hij hem over het eerste compressie punt heeft gekregen.

Ik meet de 6,5 volt wanneer ik de min pool van de accu losmaak, en dan vanaf de rode kabel, die uit de voltregelaar/gelijkrichter komt, naar de min pool toe meet.

En ja mijn accu meet ik uiteindelijk tot 13.4 volt maar daar doet ie wel lang over om dat te bereiken vanaf de 12.8 standaard accu spanning. Hierdoor snap ik er dus niks van.
Ik heb de massa van mijn blok al meerdere keren gemeten maar dat zit gewoon goed. Gezien de kabel voor de startmotor ook de massa is. En ik heb nog 2 massa kabels op het frame gezet.

Het voornaamste raadsel is waarom ik wel de benodigde voltage meet als de stekker van de spoelen los zit. Deze meet ik dan direct op het blok voor massa. Meting is dan 20 volt stationair en 60volt op bijna vol gas. Maar zodra ik de stekker aan de kabelboom zet word dit overal op de kabelboom, waar deze kabels ook lopen of vast zitten, nog maar krap aan 10 volt op het gehele toeren bereik.

Als er meer informatie nodig is wil ik die graag geven. Want ik snap er niks van op dit punt
 
De meting die je doet met de accu kabel los , hoort ook zo niet , je moet de laadstroom bepalen door over de polen te meten , met de kabels aan gesloten . Om het amperage wat hij laad te bepalen , moet je wel tussen de draad en de pool meten . Als je stator dus de goede meting geeft , en na je regelaar niet meer , is bij mij de conclusie dat de regelaar ook al is hij nieuw , toch niet goed is . Hij brengt de spanning wel goed omlaag , maar teveel .
 
De meting die je doet met de accu kabel los , hoort ook zo niet , je moet de laadstroom bepalen door over de polen te meten , met de kabels aan gesloten . Om het amperage wat hij laad te bepalen , moet je wel tussen de draad en de pool meten . Als je stator dus de goede meting geeft , en na je regelaar niet meer , is bij mij de conclusie dat de regelaar ook al is hij nieuw , toch niet goed is . Hij brengt de spanning wel goed omlaag , maar teveel .
Owkey, ik had dat zelf op youtube gezien. Heb vrij weinig ervaring met het hele electrische gebeuren. Dus vandaar dat ik de hulptroepen maar benader. Is er een mogelijkheid om de voltregelaar/gelijkrichter door te meten om te zien of die daadwerkelijk niet meer goed is?
 
Ik heb een schema en meet waarde van mijn eigen scooter , is een gy6 grande retro . Je zou de waarde kunnen vergelijken met jou regelaar .
Als deze er net zo uitziet .
 

Attachments

  • spannings regelaar schema.jpg
    spannings regelaar schema.jpg
    101.5 KB · Views: 7
  • meetwaarde stator & regelaar.jpg
    meetwaarde stator & regelaar.jpg
    156.5 KB · Views: 5
Ik heb een schema en meet waarde van mijn eigen scooter , is een gy6 grande retro . Je zou de waarde kunnen vergelijken met jou regelaar .
Als deze er net zo uitziet .
Die komen niet overeen met wat ik meet. En mijn voltregelaar/gelijkrichter ziet er wel anders uit. Ik heb ook 5 draden i.p.v. 4. Hierbij een foto. Ik meet door de diodes heen rond de 0.560 op de diode meting stand van mijn multimeter. Dit is dan gemeten van de gele en witte draad apart naar de rode draad. (Wanneer losgekoppeld) Hopelijk is dat nuttige informatie.
 

Attachments

  • 16956525364911838817546277263403.jpg
    16956525364911838817546277263403.jpg
    123.4 KB · Views: 8
  • 16956525761464191923525214569726.jpg
    16956525761464191923525214569726.jpg
    114.4 KB · Views: 7
Last edited:
Dan zou de zwarte draad van je contactslot komen , als ik dit schema goed begrijp ( geschakelde plus) , misschien kun je deze nameten , of er als je het contact op aan zet , er spanning op komt
 
Last edited:
Back
Top