1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

schakelen

Discussion in 'Algemeen' started by runnner, 5 November 2004.

  1. runnner

    runnner New Member

    Joined:
    17 October 2004
    Messages:
    136
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    mischien domme vraag, maar ik wil het tog graag weten.

    is schakelen moeilijk of heb je het zo geleerd?

    moet je eigenlijk ook terug schakelen of gaat dat automatisch?

    kan iemand ff uitleggen hoe het schakelen precies gaat?
     
    #1
  2. Advertenties - Gesponsorde links (Only for visitors)

  3. Crazybond700

    Crazybond700 Koos oorlelloos

    Joined:
    13 April 2004
    Messages:
    2,714
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    terug schakelen: ja
    moeilijk: fftjes wennen int begin mss maar als je de techniek weet is het eigenlijk best makkelijk


    oja en schakelen vanuit zijn vrij

    N(vrij) koppeling in 1 naar beneden trappen(meestal 1e naar beneden)
    dan koppeling rustig los laten
    dan rij je dus weg
    optoeren komen
    koppeling trap je um dus omhoog in 2 enzovoorts
    terug schakelen gewoon remmen en hetzelfde maar dan andersom
     
    #2
  4. Advertenties - Gesponsorde links (Sign-up to remove)

  5. runnner

    runnner New Member

    Joined:
    17 October 2004
    Messages:
    136
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    dus gewoon ff oefenen
     
    #3
  6. XtremeNRG

    XtremeNRG PIAGGIO

    Joined:
    8 April 2004
    Messages:
    545
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Als je de koppeling loslaat, voel je op een punt de brommer vooruitgaan. Op dat punt hou je de koppeling even (2sec) op dezelfde plaats! Dan weer rustig loslaten...
     
    #4
  7. berg

    berg New Member

    Joined:
    7 March 2004
    Messages:
    497
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    asje t ff doorheb gaat het makkelijk, je leert vanzelf sneller schakelen
     
    #5
  8. ElmoRS

    ElmoRS New Member

    Joined:
    25 August 2002
    Messages:
    402
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ik heb al een boel mensen leren schakelen en alleen bij de mensen die het niet intresseerden lukte het niet.
    Mjah als je een keer fout schakelt is niet erg want als je ziet hoe weinig mensen volgens het boekje rijden en schakelen dan kan iedereen schakelen :)
     
    #6
  9. jodix36

    jodix36 New Member

    Joined:
    4 October 2003
    Messages:
    420
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    ja, gewoon ff vragen of een vriend't ff uit legt, eerst gewoon op een recht stuk, dan weer afremmen, en dan omdraaien
    je moet om't te leren niet steeds op en neer schakelen, je moet eerst gewoon de basis princiepes weten

    en , er zit verschil tusse schakelen en schakelen he
    je kutn weten hoet'moet, en't gewoon doen, maar jekunt't ook gewoon automatisch doen, de mensen die hier op een schakel rijden, of gereden hebben(als dagelijks vervoer) weten wel wat ik bedoel
    toen ik nog schakel reed, neep ik bij een stoplicht ook altijd me 8errem in als ik ff op een scooter reed.
     
    #7
  10. Crazybond700

    Crazybond700 Koos oorlelloos

    Joined:
    13 April 2004
    Messages:
    2,714
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    En als je problemen heb met koppeling gebruik je die gewoon helemaal niet:p
    alleen een aanrader bij mt/dt ect:p
     
    #8
  11. ElmoRS

    ElmoRS New Member

    Joined:
    25 August 2002
    Messages:
    402
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Snap hier eerlijk waar geen reet van..... :rolleyes:

    Magoed het netjes wegrijden is het moeilijkst maar alles valt te leren :)
    Ik had het op een gegeven moment dat ik helemaal niet meer naar de toerenteller keek maar aan het geluid kon horen wanneer ik moest overschakelen. En dat deed je dan ook gewoon automatisch.

    Als je rijd leer je het wel en het gaat steeds makkelijker en soepeler.
    Met het wegrijden kun je natuurlijk ook altijd op de koppeling wegrijden, zodra je voelt dat ie vooruit begint te rollen nog iets verder de koppeling los met dezelfde hoeveelheid gas en je bent zo weg :)
     
    #9
  12. dpr

    dpr New Member

    Joined:
    24 May 2004
    Messages:
    93
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    idd, wegrijden is het moeilijkst
    dan volgt terugschakelen denk ik, voor de bocht de juiste versnelling vinden om terug te schakelen, zodat je wnr je de bocht uitkomt weer goed kunt optrekken en zo'n soort toestanden, leer je almaal wel als je een stukkie gaat rijden en je er al niet meer bij stilstaat hoe het almaal in zijn werk gaat
     
    #10
  13. D10N

    D10N ookwel Dion!

    Joined:
    8 May 2002
    Messages:
    727
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Puur op gevoel en luisteren naar het blokje ;)
     
    #11
  14. deserteagel

    deserteagel aprilia RS

    Joined:
    2 April 2004
    Messages:
    148
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    ok, is vrij simpel. waarschijnlijk bij die mh rx die gaat kope, en ook bij de rs2 en appie rs en yamaha tzr is het allemaal hetzelfde.
    het is n am6, dus 6 versnellingen.

    als ie in zn neutraal (=N en vrij)staat, groene lampje op dashboard met N brand, staat ie tussen de 1e en 2e versnelling in.
    je houd je koppeling in, en tikt hem met je voet naar beneden in zn 1.
    dan geef je 4000 toeren (met een nieuwe, dus standaard, 3000-3,500) ongeveer, moet je zelf btje gaan aanvoelen, en laat je de koppeling heel langzaam opkomen, (dus je linkerhand steeds wijder maken, duhhhh). als je voelt dat de brommer begint te trekken ga je steeds ietsies meer gas geven en de koppeling steeds ietsjes opkomen. dan laat je m in zn toeren komen, dat is bij een nieuwe brommer gloof ik ongeveer 6000 toeren, dan trek je je koppeling in en gas los, tik je het pedaal naar boven in zn 2, dus door zn neutraal heen, geef je meteen weer gas en laat je de koppling vrijwel meteen weer los. dan is het vrij simpel, om een versnelling hoger te komen, tik je m omhoog, en een versnelling lager naar beneden.
    Bij het trugschakelen koppeling in 1 keer in, pedaal naar beneden, gas geve en koppeling meteen weer los.
    waarschijnlijk bevalt het wegrijden en terugschakelen het moeilijkst, en terugschakelen moet je niet al te gauw doen, de eerste keren dat je dit doet zal de brommer waarschijnlijk heel erg op de motor gaan remmen, dit is niet erg, dan trek je even de koppeling in, totdat je iets minder snel rijd en geef je weer gas.
     
    #12
  15. dpr

    dpr New Member

    Joined:
    24 May 2004
    Messages:
    93
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    what the, jij gaat dus 1st je koppeling inhouwen zodat hij overtoeren maakt en dan pas je gas lossen?
     
    #13
  16. theredone51

    theredone51 New Member

    Joined:
    27 December 2003
    Messages:
    221
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    vanuit 1: koppeling in, gelijktijdig gas ff los
    dan intikken en gelijktijdig na het schakelen koppeling los en weer vol opt gas
     
    #14
  17. deserteagel

    deserteagel aprilia RS

    Joined:
    2 April 2004
    Messages:
    148
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    ik laat glijktijdig mn gas los, dus helemaal geen overtoeren.
     
    #15
  18. dpr

    dpr New Member

    Joined:
    24 May 2004
    Messages:
    93
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    oh, op die manier:p geraakte er ff niet aan uit, dacht dat je je koppeling inhield terwijl je nog gas gaf, niet dus
     
    #16
  19. ruud.

    ruud. www.vk-tuning.tk

    Joined:
    16 March 2004
    Messages:
    2,867
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    beetje getraind rijder met beeje vermogen heb et amper door als ie per ongeluk in zen 2 weg rijd bij het stoplicht 8P

    ach je moet gewoon doen als hier boven staat en dan gaat het met de dag beter :)

    suc6, en veel plezier
     
    #17
  20. speed-freak

    speed-freak Guest

    ik heb geen eens een toeren teller ik doe het puur op het gevoel en ik had ut na een paar minuten rijden door is opzich helemaal niet moeilijk. maar het ligt er ook aan of je er gevoel voor hebt ik ken een gast die wil wel leren schakelen hij kan het wel een beetje maar niet goed hij krijgt het gewoon niet onder de knie maja veel succes er mee
     
    #18
  21. Prisonboy

    Prisonboy SGT Tuned

    Joined:
    9 September 2004
    Messages:
    120
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    is zo simpel als wat :) was er meteen mee weg ! rijd ook zeer lekker en wordt allemaal een automatisme, terugschakelen, opschakelen, komt allemaal vanzelf.
     
    #19
  22. sr racing team

    sr racing team Powered by Malossi

    Joined:
    3 March 2003
    Messages:
    235
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Heb het half jaartje geleden ook pas leren doen, en het is eg niet moeilijk.
    Gewoon idd even een vriend (of iemand anders) vragen om je eventueel te helpen, en dan lukt het wel..
     
    #20
Advertenties - Gesponsorde links (Only for visitors)

Share This Page