Problemen met Aprilia SR

DeadFire

Well-Known Member
Hallo, ik heb pas een aprilia SR gekocht.
Ik weet er zelf niet veel van en wist niet hoe andere scooter reden, maar nu merk ik wel dat hij niet rijd zoals hij hoort.

Ik heb een paar vraagjes.

Mijn scooter wilt totaal niet vooruit komen uit stilstand, ik kan zelfs kort vol gas geven, en gelijk weer terug draaien, zonder vooruit te rijden. Ik moet echt vol gas geven, voor ongeveer 3 seconden tot hij ongeveer 20 loopt. (gok ik, want ik heb geen kilometerteller).

Ook lijkt het alsof mijn scooter soort van niveau's van gas geven heeft.
1e deel, kom je niet vooruit, alleen herrie. 0->0
2e deel, je blijft langzaam met veel herrie vooruit gaan, als ik al rijd. 20-30
3e deel, rijd rustig, maar klinkt alsof hij luid stationair loopt. 30-40
4e deel, trekt goed snel op en trekt door. 40-60
5e deel, Schiet vooruit tot de max. 60-80

Het vervelende is, dat als ik gelijkmatig wil optrekken, hij per schokken doet als het waren. ik kan dus als ik langzaam rijd, geen "half gas" geven, het is vol of geen gas.

2e probleem is dat hij zuipt als een gek volgens mij 1op1 of 1op2


Laatste vraag is: Is het mogelijk, een bezine meter op je scooter te plaatsen, die heb ik niet. Zwaar iritant.

Ik weet niets mijn scooters af, enige wat ik weet is dat ik een terugloop uitlaat heb. Ja, en een TNT sport stuur.

Ik heb van iemand gehoort dat het kan komen door mijn sproeier. ik zal het niet weten. Ik weet namelijk niet welke sproeier erin/op zit en wat standaard is. :eek: Kan iemand het mij uitleggen. (er komt wel iemand bij om mij te helpen hoor, dus een beetje termen mogen wel gebruikt worden)


Alvast bedank, jelle
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

wat is je volledige setup?
Alles origineel en enkel een TNT uitlaat?
Welke sproeier? zijn je gewichten en trekveren aangepast aan die TNT uitlaat?
Welke luchtfilter?

Dat je 1 op 1 verbruikt is zeker niet normaal, nee :X hij lekt wss als een gek. Dus jij raakt 7 km ver met 1 tank 8P ?

Ik denk dat je probleem bij je carb te zoeken is en misschien je koppeling.

Geef eerst even de sproeiermaat die er nu in zit en verdere setupinfo, anders kunnen we je niet goed helpen ;)
 
ok, ik ga proberen dat voor elkaar te krijgen. Maat ik heb een TNT STuur, en een terugloop uitlaat.

en uhm, ja ik rijd volgens mij amper 7 km met 1 tank. het is 6-7 min rijden naar mijn school (allemaal binnendoor, geen geen max vaak), na dat iets van 6x te hebben gedaan, moet ik al vaak tanken.

Kan je me wel vertellen hoe ik (in grote lijnen) bij een aprilia sr bij de sproeier kom, en hoe ik kan zien welke het is?:eek::eek::eek: (sorry dat ik geen drol weet hoor)
 
heb je een minarelli blok, (horizontaal of verticaal), piaggio of morini? :p
met andere woorden heb je een SR WWW, een SR 2000, SR Viper of ... ? Kijk even op je papieren.

Maar bij 3 van de 4 types zit de luchtfilter aan de linkerkant van je scooter, boven die plaat waar je kickstamper op zit, het is een grote zwarte doos.

Deze zit verbonden op je carburateur.

op je carbu zitten 5 kabels aangesloten.

3 daarvan trek je er best af om je sproeier te bekijken: de oliedarm (klein kabeltje aan de zijkant) vaccuumdarm en benzinedarm (beiden bovenaan)
Die kan je er gewoon vanaf trekken, wel zal er nog ietsje benzine uit je benzineslang komen maar dat is niet erg.

Nu kan je je carburateur van je spruitstuk losdraaien en hem er gewoon uit trekken.
Dan draai je hem om en draai je dat zwarte bakje onderaan eraf. Nu moet je een grote gouden vijs zien in het midden waar je sproeiermaat op staat, dat is je sproeier.

Bij het andere tye SR zit de luchtfilter linksonder in de scooter, in je bodemplaat, maar het principe is hetzelfde.
 
Misschien is zijn sproeier er wel uitgedonderd ofzo.
Of blijft de vlotter hangen en sluit die niet meer af.
Iniedergeval een hele tank leeg rijden op 6-7 km is wel heel erg.

Ik vind mij scooter al zuipen met 1 liter op 22km:p
WHAT!? Dat is voor mij dromen man... ik rijd ongeveer een half uurtje/uurtje, en het is weer bijna 8 euro dokken -.-..

Maar ik ga even kijken. Dit weekend denk ik, anders iets later. bedankt dat je alvast info geeft. ik maak wel even een paar fotos met mijn mobiel, en upload ze wel.

Nog een opmerking, ik heb vandaag nog ff op een andere scooter gereden, maar die voelt ongeveer 2x zo licht aan, gewoon massa gewicht... maarja, denk niet dat dat er iets mee te maken kan hebben...

In de papieren staat een Aprilia SR LC :S:S:S

Foto's:
DSC00060.jpg


DSC00061.jpg



DSC00062.jpg


DSC00063.jpg


DSC00064.jpg


DSC00065.jpg


DSC00066.jpg


DSC00067.jpg


DSC00068.jpg



Let niet op de troep...
 
Last edited:
Je blok is minarelli horizontaal.
Jij hebt dus dat ene type waarbij de luchtfilter in de onderkap van je SR zit :p

Hij zit linksvan de cartercap (je kan hem net zien op de 1ste foto), in je onderkap, die zal je er moeten af halen.
Dan zal je die zwarte doos (luchtfilter) zien hangen met daarachter je carbu;)

veel succes.

PS er mag wel even een verse achterband op ook :p
 
Ik heb gekeken.. Om bij mijn sproeier te komen, had ik er niets aan om die akppern eraf te halen en mn luchtfilter. Ik zag eht alleen aan de zijkant.

Ik heb een soort middenkap tussen de plaatsenvoor mijn voeten (zie je aleen op foto 3), die moet ik eraf halen, en kan ik mijnsproeier afstellen. Dat hielp enig zins voor het optrekken deels.. Zeker niet goed, maar iets. ik heb NIETS kunnen lezen op de sproeier.

De jongen die even hielp, zei dat als ik op die scooter mijn sproeier moet vervangen, ik de halve scooter uit elkaar moest halen, omdat het echt in het middenzit.

Na het kappen er weer op zetten, en jammer genoeg niet het probleem te hebben verholpen, kreeg ik een ander probleem. als ik hem op mijn standaard heb staan (heb kickstart), kan ik hem niet laten lopen, Dan slaat hij terug of zo iets. klinkt heel raar en in eens knalt ie door de gaatjes aan de zijkant van mn uitlaat.

Uitlaat open gemaakt, niets te vinden. (welliswaar alleen het laatste deel, wat terugloopt)


WHAT TO DO....

ALs iemand anders in de buurt van utrecht woont, en het miss voor euro's wilt oplossen, graag. Prijs komen we wel over uit.
 
Back
Top