Problemen met inschrijven DIV (België)

Tinne90

New Member
Beste,

Wij zijn al enkele maanden bezig met het inschrijven van de 2de handsscooter voor onze zoon.
De brommer werd in België nooit ingeschreven, maar is ook niet nieuw.

Het gaat om een Zhenhua 50 cc met 4500 km's op de teller.

Wij hebben volgende documenten van de brommer:
* CoC duplicaat
* document van de politie dat het originele CoC verloren is geraakt
* document E705

Eert kregen we van de DIV als opmerking dat er een preregistratie ontbrak, hiervoor hebben we dan het document E705 via de FOD douane bekomen.
Papieren nogmaals opgestuurd naar de DIV, dan kregen we de melding dat de emissienorm van het voertuig niet voldoende is.

Afspraak gemaakt bij een DIV Kantoor, hier vertelde ze, dat ze de brommer eventueel wel kunnen inschrijven, als we een originele aankoopfactuur hebben waar het bouwjaar op staat. Helaas hebben we deze niet.
Het bouwjaar blijkt belangrijk te zijn, gezien het over de emissienorm gaat.

Hebben jullie hier raad voor?
Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Een vehicle identification number. Of voertuig identificatie nummer.

Het chassisnummer.

Wel heel bijzonder dat je schijnbaar zo ver in het proces bent, maar niet weet wat een VIN is. (maar misschien noemen jullie belgen dat wel anders) :tearsofjoy:
 
Oh hier noemen we dat gewoon chassisnummer ;) .
Het chassisnummer hebben we uiteraard, maar dit is niet voldoende voor de dienst inschrijvingen voertuigen.
Er moet op een document een bouwjaar staan, zucht!

Hoe kan je het bouwjaar zien aan de hand van het VIN/chassisnummer? Ik zie hier helaas geen logica in
 

Maar eerlijk gezegd weet ik niet zeker of alle (Chinese) scooter fabrikanten zich ook aan die standaard houden. Maar het moet mogelijk zijn om het bouwjaar te zien aan de hand van het chassisnummer.
 
Het bouwjaar blijkt belangrijk te zijn, gezien het over de emissienorm gaat.
Lijkt mij dat er maar heel weinig mensen zijn die een origineel aankoopbewijs kunnen overleggen bij een 2e hands voertuig of eentje die jaren in een schuur heeft gestaan en stof heeft lopen happen.
Hier moet een instantie zoals de DIV, in NL de RDW, toch een protocol voor hebben?
Wanneer de datum van het voertuig onbekend en/of niet traceerbaar is, dan kunnen ze de brommer toch inschrijven met de laagste Euronorm?
Voordeel: Voertuig is geregistreerd, kentekenplaat kan erop, verzekering kan geregeld worden en mag legaal de weg op.
Nadeel: Voertuig is hoogstwaarschijnlijk, in de toekomst, niet in alle steden welkom.
Zou nogmaals naar de DIV gaan en bovenstaande aan ze voorleggen.
Ben zeer benieuwd naar de afloop van dit verhaal.
Ik zeg: succes...
 
Back
Top