Plezier hebben deel 2 (meer serieus).

Status
Not open for further replies.

Isamu

a.k.a. OverLander
Na een paar uitstapjes op het forum om advies in te winnen en diverse dingen te bedenken wat ik kan testen, ben ik steeds verder enthousiast geworden om verder te experimenteren. Inmiddels weer diverse dingen aangeschaft en het hakt hard in mijn hobby budget en dat valt soms iets tegen, maar ik moet ook denken richting de toekomst en ervaring van producten hoort daar ook bij en zal zich hopelijk terug verdienen.

Soms moet je even buiten je comfort zone gaan door dingen te vragen die je ergens wel weet of wat je prima kunt doen, maar merk wel dat veel advies wat ik krijg mij helpt bij nieuwe uitdagingen in de toekomst en nieuwe inzichten geeft. Het valt mij ook op dat er soms weer informatie komt waar ik absoluut nooit iets van heb geweten zoals het boren.

Ik heb echt nooit geweten hoe je goed metaal moet boren en er blijkt best wel een wetenschap achter te zitten waar je niet bij stilstaat. Zo heb ik inmiddels met de "dremel" getest en een ijzerboortje, ik dacht dat je langzaam moest gaan maar snel gaan richting 9000 rpm + werkt dus wel! Iets wat ik heb onderschat was het feit dat je hem op zijn langzaamst moet zetten omdat het domme ding dus ook 30.000 kan doen aan RPM :) De hoeken van boren heb ik ook nooit geweten dat er ook echt verschil zit in welk soort boor je op welk soort staal gebruikt. Laat staan dat ik ooit olie gebruikte... moraal is dat ik dus eindeloos metaal boren heb vernielt en het gewoon nooit goed lukte.

SHAED - Trampoline


Als je je ego een beetje opzij zet leer je meer dan je zou denken en maak je een sprongetje in kennis. Ik test natuurlijk 100 dingen tegelijk en zo was ik even bezig met draadstang en wat ringen... Blijkt sneller te zijn dan de bankschroef kan ik vertellen inmiddels. Met de bankschroef kloot je een beetje om alles gecentreerd te hebben en het werkt wel, maar met draad en moeren gaat het gewoon sneller omdat je het beter ziet. Warm stoken en eruit tikken heb ik nog niet gedaan, maar dat zal ook prima werken en kom er wel achter.

Wellicht kan ik met goede techniek en middelen de carter ook veilig opboren (kotteren..)... Het is natuurlijk ook wel lekker dat je weet hoe je de kickstartdeksel goed inboort om open te werken. Blij dat ik even de stoute schoenen heb aangetrokken om dingen te vragen die ik niet weet, kan tenminste een beetje veilig een paar meters in het blok monteren straks.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Vroeger had je de LTS, die ik ook heb bezocht. Daar leerde je nog echte praktijkzaken. Van materiaalkunde en verspaningstechnieken tot het zelf instellen van de tandwielenkast van een draaibank om daarop schroefdraad te snijden. Maar ook de kennis van alle verschillende schroefdraden bijvoorbeeld. En diverse lastechnieken zoals autogeen en elektrisch lassen. Het waren ook examen opgaves. Allemaal dingen die je nu moet opzoeken en niet meer vanzelfsprekend zijn. Techniek is heel mooi maar het wordt soms onderschat en als te min gezien. Die basiskennis is gewoon heel fijn om te hebben en komt je je hele leven van pas. Als er niet meer jongeren zich daarin gaan verdiepen verdwijnt er een heleboel parate kennis. Maar helaas is men vandaag de dag meer van het snelle geld, maar vaak is dat maar tijdelijk.
 
Ja jij maakte de opmerking van de boren en zij tegen iemand om het op te zoeken, dat heb ik dus gedaan en weet het nog niet goed maar verdiep mij er nu wel in. Alleen in een heel ver diep verleden heb ik metaal boren gedaan voor een fabriek opbouwen maar was toen 17 zonder enige opleiding en kreeg goed hulp hoe alles moest. Daar leerde ik veel over metaal (verwarmde persen met 200+ bar om te snijden), maar feitelijk deed ik gewoon wat men vertelde en leerde ik niet de kennis dus kan het niet reproduceren.

Ik vind het een mooi onderwerp omdat revisie en boren best wel veel voorkomen en er zelf ook mee te maken krijg nu ik met een project bezig ben voor de fun. Ik zoek wel naar boren en snijmiddel, maar vind het nog ingewikkeld en heb nog niet voor mij hoe ik een set samenstel om mijn doel te behalen. Het kan dus zijn dat ik je op korte termijn dingen zal gaan vragen.

Ik zoek meestal mensen op die expertise hebben om van te leren en denk dat je mij wel kunt helpen. Het zou ook mooi zijn als ik de kennis kan delen uiteindelijk omdat heel veel mensen problemen hebben met afgebroken spullen en dan nieuw kopen. Ik wil dat voorkomen, maar wil ook bewust wat dingen kunnen aanpassen.
Post automatically merged:

Lassen gaat nog een nieuw stuk worden omdat ik alleen maar veel met electrode heb gedaan en men stelde het dan voor mij in om kiepwagens opnieuw te beplaten. Soms bij Nivoba in Veendam wat gedaan omdat we toen zelf nog geen alu konden lassen. Lassen gaat wel een dingetje worden omdat ik een frame wil verlagen en iets uitrekken (mits ik de juiste kennis heb). Verder passen de originele beugels niet meer voor de kappen straks en moet nieuwe bevestiging punten maken.

Weet je toevallig ook iets over kappen lassen, mijn eerste poging is flink mislukt.
 
Last edited:
Het klinkt natuurlijk als een wetenschap en dat is het deels ook wel. Maar de realiteit is wel dat heel veel dingen gewoon met standaard borensetjes kunnen worden geboord. Dat het dan allemaal optimaal is, is wat anders, maar meestal gaat het prima. Kolomboormachine en gebruikmaken van koel- en/of snijmiddel gaat in veel gevallen gewoon goed. Het wordt pas een uitdaging wanneer het om extremen gaat of sterke afwijkingen van de standaard. En zo'n voorbeeldje is dan bijvoorbeeld het uitboren van een afgebroken tapeind. Gespecialiseerde bedrijven hebben natuurlijk wel voor diverse materialen hun optimale boren. Maar voor de hobbyist loopt het zo'n vaart meestal niet.
Post automatically merged:

Weet je toevallig ook iets over kappen lassen, mijn eerste poging is flink mislukt.
Nou m'n laservaring is wel heel lang geleden. Ik heb hier wel wat lasapparatuur maar ik zou daar toch echt moeten induiken. In het verleden elektrisch en autogeenlassen gedaan en ook wat Argon/Arc (kan ook met m'n huidige elektrische lasapp.) Tegenwoordig gebruikt met veel meer CO2 lassen, is een stuk gemakkelijker. En dan wel de echte, niet de gasloze die een speciale draad gebruikt wat eigenlijk hetzelfde doet als standaard elektrisch lassen. Met die gasloze komt er ook een slaklaag op de las. Als ik er nu mee aan de slag zou willen en een goed resultaat wil krijgen zal ik toch wel een opfriscursus nodig hebben.
 
Last edited:
Als het morgen mooi weer is ga ik weer met de Kisbee aan de slag, ik moest nog wat beschermbeugels monteren, beetje spuiten vermoedelijk, nieuwe drukveer, rollen, trekveertjes, wellicht cilinder er weer af (afhankelijk van endoscoop kwaliteit en of ik de ketting weer wil controleren) en dan daarna de afstelling met strobe lamp oefen. Ga er verder niet op "tunen" dus pak alleen even de poorten aan en de ontsteking optimaliseren. Ik heb verder geen doel om de maximale top te verbeteren omdat ik toch met de 30 CDI aangesloten rij normaal gesproken en een ander scootje wel wat harder mag die wel brom is of 1 die helemaal geen kenteken meer heeft en gewoon dom opgevoerd mag worden.

Dat met de kap schade en spuiten twijfel ik over, want als ik toch al ga spuiten kan ik net zo goed direct een nieuwe kleursamenstelling maken en het direct doen naar mijn smaak (nadeel is het gebrek aan ervaring en spuit dan liever eerst een ander waar ik mee bezig ben).

@Rob105 Kappen lassen is gewoon veel oefenen denk ik, en heb gelukkig oud spul daarvoor, metaal lassen word even spannend maar ga dat ook wel eerst even oefenen op rest metaal. Wil graag een frame wat aanpassen, maar ben er nog niet over uit hoe of wat omdat het verder niet echt een doel heeft om op te rijden (geen kenteken en voldoet nergens aan straks); puur show met electronica en wat spuitwerk. Zal een rondje kunnen rijden voor de grap en meer ook niet.

---

Edit: Helemaal vergeten te zeggen, ik heb controle gehad van de verhuurder en er was niets loos. Alleen het luik in de vloer vervangen voor planken als ik ga verhuizen omdat er geen "kelder" mag zijn i.v.m. Radon. Zolang ik geen scooters in huis ga starten en afstellen is het prima.
 
Last edited:
Makkelijk te controleren door even op het profiel te klikken. Geen profiel meer, geen toegang meer. Of even bij Members zoeken. En in geval van een a.k.a. is die al sowieso niet meer aanwezig aangezien je normaliter maar 1 account mag hebben. Een a.k.a. kan een (tijdelijke) verwijzing zijn naar een vorige gebruikersnaam in geval van een naamswijziging.
 
Ja helaas maar de uitlatingen die hij aan mij stuurde zorgen ervoor ook dat hij niet meer terugkomt. Ik heb met hem geprobeerd een normaal gesprek aan te gaan, maar dat bleek niet mogelijk.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top