Hoi dag allemaal ik heb namelijk een piaggio zip 2 takt. (gaat hier over een 50cc carter)
Ik heb recent 2 a 3 dagen geleden het blok gesplits en een nieuwe krukas en nieuwe lagers erin gestoken.
hij bewoog toen soepel en heb dan vervolgens met voeler maatjes hem afgemeten dat hij zo goed mogelijk gecentreerd stond hij bewoon toen nog heel heel soepel natuurlijk. vervolgens heb ik mijn 2 keringen die bij het setje waren erin gedaan om het te dichten maar doen voelde ik dat het blok namelijk strak voelde en niet zoals bij me oude scooter voelde. mijn vraag nu is dit normaal ? word het nog soepeler na het in rijde en roderen? als iemand mij tips kan geven of zijn gedachtes laat maar weten. de krukas draait nog goed me als je met de onsteking draait. ik zal een video bezorgen zo snel mogelijk aan deze thread. alvast bedankt iedereen.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Een keerring dicht af op de as , dan gaat hij wat stroever lopen , is lastig uit te leggen hoeveel , is meer een gevoel wat je hebt .
Maar als hij zonder goed loopt , en je hebt de juiste keerrringen , en je hebt ze niet zover in de kamer , dat ze tegen het lager aanlopen , zal het goed zijn. En als ik keerringen monteerde smeerde ik altijd de lip in met een beetje olie .
 
Kweet nie fo ze er tegen aan liggen hij liep perfect zonder en na dat ik de kering had gemonteerd aan de ontsreking kant was hij niet meer zo soepel en draaid hij niet door maar draaid wel gewoon alzen zwaardze of strakkee voelt het weet nie wat nu te doen
 
Wat bedoel je waarom
Post automatically merged:

Heb zoals ik al zei gewoon nieuwe lagers en krukas gestoken alles draaide soepel toen ik de keringen erin deed werd die zo stroever hij draid nog en zeker als je aan vlieg wiel draaid draaid hij gewoon mee maa draait niet extra door ofz en ik vroeg me af of dit zo hoort ofniet want ken het gevoel ernier van dus kwam even hier vrahen en morge upload ik video
 
Zoals je aangaf , Krukas gecentreerd met voelermaten , Helemaal goed , als daarna de Keerringen geplaatst worden , draait de krukas zwaarder rond , dat is normaal .
ja ma ik snap niet wat zwaarder is bv een oudere krukas in blok die draaid soepeler dan deze die nieuw is kan dat ? ik maak morgen zeker een video ervan dan ziet u het op beeld miss dat dat help ?. ik verglijk de stroefheid nu bv met een ouder blok dat er staat dat is wel anders stroef en soepel maar word deze dan nog soepeler na er mee te rijden etc.
 
Last edited:
Het is allemaal niet zo moeilijk.
Krukas in het blok centreren, krukas loopt op alle punten soepel.
Krukaskeeringen invetten met een beetje olie of kogellagervet, dan monteren. Krukas loopt zwaarder.
Loopt de krukas net zo soepel met keerringen als zonder, dan zullen de keerringen niet afdichten en gaan lekker.
Niks om je druk te maken dus.
Waar je je beter kan afvragen is hoe er een minarelli motor onder een zip zit. Hier zit altijd een piaggio motor onder. En dat is knap gefabriceerd aangezien de omhangen niet op de zelfde plek zit.
 
ja ma ik snap niet wat zwaarder is bv een oudere krukas in blok die draaid soepeler dan deze die nieuw is kan dat ? ik maak morgen zeker een video ervan dan ziet u het op beeld miss dat dat help ?. ik verglijk de stroefheid nu bv met een ouder blok dat er staat dat is wel anders stroef en soepel maar word deze dan nog soepeler na er mee te rijden etc.
je scooter zal gwn goed lopen. maakt allemaal niet zo uit.
 
Back
Top